انواع روش های قیمت گذاری در مطب
استراتژی قیمت گذاری در مطب ، یعنی داشتن متد و فرمول ثابت برای تعیین قیمت انواع محصولات و خدمات. به طور مثال در مطب هایی که علاوه بر خدمات ، کالا هایی با تنوع قیمتی گوناگون ارائه می دهند، داشتن یک استراتژی و فرمول ثابت برای قیمت گذاری مزیت های گوناگونی دارد که در زیر به آن می پردازیم؛ اما قبل از آن باید سیاست قیمت گذاری در مطب مشخص گردد. سیاستِ قیمت گذاری به دو دسته تقسیم می شود: قیمت گذاری باز و قیمت گذاری بسته.
\r\n\r\nدر قیمت گذاری باز ، بیمار، میزان پرداختی خود را تعیین می کند و مطب، دکتر یا پرسنل هیچ نقشی در تعیین قیمت ندارند. معمولاً این نوع سیاستِ قیمت گذاری در انجام ویزیت های خیریه و یا ویزیتهای تبلیعاتی کاربرد دارند. اگر هدف از قیمت گذاری باز کسب سود و انتفاع باشد، پیش بینی می شود که این رویه با شکست روبرو شود زیرا که بیماران احتمالاً به دلایل زیر پرداختی مناسبی نخواهند داشت:
\r\n\r\nاول اینکه احتمالاً به دلیل پیشینه های قبلی، فکر می کنند قیمت های باز جنبه خیریه یا تبلیغاتی دارد.
\r\n\r\nدوم اینکه احتمالاً فکر می کنند ویزیتِ بیمار، خدمتی است مانند خواندنِ یک کتاب، که می تواند مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار گیرد بدون آنکه پولی بابت آن پرداخت شود.
\r\n\r\nو سوم اینکه شاید بیش از اینکه به ارزش خدمت دریافتی فکر کنند به توان مالی دکتر می اندیشند و خودشان را با وی مقایسه کرده و کمتر پرداخت می کنند.
\r\n\r\nبه هرصورت به نظر می رسد که اگر قصدِ کار خیریه یا تبلیعاتی نداریم، بهتر است به جای قیمت گذاری باز از سیاست قیمت گذاری بسته برای استراتژی قیمت گذاری استفاده کنیم.
\r\n\r\nپیش نیاز قیمت گذاری بسته موضوع ارزیابی و تفکر است. برای اینکه فرمول های ثابتی برای قیمت گذاری داشته باشیم نیاز داریم ارزیابی صحیحی از توان مالی بیمارانمان داشته باشیم. نیاز داریم بدانیم که بیماران مطب ما در مورد خدمات و محصولات پزشکی چه دیدگاههایی دارند. آیا قیمت های بالا را حق دکتر می دانند، پرستیژ او می دانند یا اینکه معتقدند دکتر، هزینه لوکیشن و دکوراسیون را از آنها می گیرد. در این ارزیابی ها فقط باید این موضوع را مد نظر داشته باشیم که چند در صد از بیماران قیمت را حق الزحمه سالها تلاش و درس خواندن می دانند و چند درصد قیمت ها را غیر منصفانه می دانند. چند درصد معتقدند که علم به روز داشتن مستلزم داشتن توان مالی است و چند درصد معتقدند که دولت باید از جیب پزشکان به سایرین سوبسید و یارانه دهد.
\r\n\r\nهمچنین در ارزیابی هایمان برای داشتن استراتژی قیمت گذاری باید به دیدگاه رقبا نیز بیندیشیم. آیا آنها نسبت به رقابت، نگاه جوانمردانه دارند یا اینکه دیدگاه تخریب گرایانه و زیراب زدن دارند! آیا آنها معنی تمرکز و تمایز را می فهمند؟ یا نه؛ آیا انها عواقب جنگ قیمتی را می دانند؟ یا نه؛ آیا در رقابت فقط به خود می اندیشند یا نه ، به یک رقابتی سالم که هم همکاران از آن سود ببرند و هم بیماران.
\r\n\r\nپس از اینکه ارزیابی ها کامل شد باید به این فکر کنیم که آیا استراتژی قیمت گذاریهای ما با استراتژی و اهداف بلند مدتِ مطب هماهنگی لازم را دارد؟ اینطور نباشد که به طور مثال استراتژی تمرکز و تمایز را انتخاب کرده باشیم، اما همچنان قیمتها را پایین قرار داده باشیم و یا اینکه استراتژی رهبری هزینه را انتخاب کرده باشیم اما قیمت هایمان را بالا گذاشته باشیم.
\r\n\r\nبدترین زیان مطب ناشی از عدم هماهنگی بین استراتژی و استراتژی نیست. بلکه به نظر می رسد بدترین ضرر ناشی از تعیین استراتژی میانه است. یعنی چیزی بین رهبری هزینه و تمرکز و تمایز. یعنی خودمان هم نمی فهمیم که می خواهیم همیشه قیمت هایمان پایین باشد یا اینکه می خواهیم خدمات و محصولات بهداشتی درمانی خاص و منحصر به فردی را ارائه دهیم. عموماً در این حالت در طولانی مدت، مطب ما راه به جایی نخواهد برد. زیرا ما در پی راضی کردن همه خواهیم بود و هر گونه خدمات پزشکی را به هر کسی می خواهیم ارائه کنیم.
\r\n\r\nمزیت داشتن استراتژی قیمت گذاری در مطب
\r\n\r\n- \r\n
- ساده کردن رقابت و تصمیم گیری از مزیت های استراتژی قیمت گذاری است. \r\n
مطب با داشتن استراتژی قیمت گذاری، فکر کردن مداوم نمی خواهد. تصمیم گیری های لحظه به لحظه نمی خواهد. استراتژی فرایند تصمیم گیری در مورد قیمت را ساده می کند به طوری که تصمیم گیری می تواند توسط هر کسی و در هر زمانی انجام شود.
\r\n\r\nاستراتژی قیمت گذاری، رقابت را نیز ساده تر می کند. با این شیوه می توان سیاست های رقبا را حدس زده و واکنشهای آنها نسبت به بقیه را پیش بینی کرد.
\r\n\r\nبه کمک استراتژی قیمت گذاری همچنین می توان از قیمت های فروش به قیمت های خرید رسید و یا اینکه خیلی سریع با توجه به فروش، میزان سود را تخمین زد.
\r\n\r\nزمانی که مطبی از استراتژی قیمت گذاری تبعیت می کند به راحتی می تواند نقاط ضعف و قوت قیمت گذاری را، نسبت به رقبا، سریعتر و دقیق تر فهمیده و آنرا اصلاح کند.
\r\n\r\nدوباره به ابتدا برمی گردیم: استراتژی قیمت گذاری ، یعنی داشتن متد و فرمول ثابت برای تعیین قیمت انواع محصولات و خدمات در مطب؛ روشی که رقابت را ساده تر و تصمیم گیری را راحت تر می کند.
\r\n\r\nمقاله پیش رو یک روش کاملا تجربی است، که توسط همکاران عزیز امتحان شده است. در مقالات بعدی با روش های اصولی قیمت گذاری بیشتر آشنا خواهیم شد. خوشبختانه تکنولوژی دکتر لینک برای تمامی این موارد راهکارهای مدیریتی متعددی برای شما عزیزان دارد. با ما در تماس باشید.
\r\n\r\nمقالات مرتبط :
\r\n\r\nچگونه به درخواست مساعده پرسنل مطب واکنش نشان دهیم؟
\r\n\r\nمدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n