توانمند سازی پرسنل ( مدیریت مطب و کلینیک )
بسیاری از پزشکان وقت زیادی را صرف شرکت در دورههای آموزشی جدید می کنند. حتی به خاطر این آموزشها حاضرند هزینههای بالایی پرداخت کنند و یا در دورههای خارج از کشور شرکت کنند و قید حضور در مطب و کسب درآمد را برای مدتی بزنند. این دورههای آموزشی به آنها کمک میکند تا سرمایههای فرهنگی و نمادین خودشان را افزایش دهند؛ به این امید که با داشتن یک مهارت نوین و در عین حال یک مدرک معتبر قابل نصب در دیوار مطب (!) بیماران بیشتری را به مطب خودم جلب کنند. علاوه بر این، سرمایههای اجتماعی آنها نیز با این دورهها افزون میشود. یعنی همکاران بیشتری را میشناسند و امکان ارجاع برای آنها بیشتر میشود؛ چه ارجاع از همکاران به خود چه ارجاع ضروری به دیگر همکاران که هر دو میتواند به موفقیت مطب کمک بسیاری کند.
\r\n\r\nبا همه اینها موفقیت یک مطب فقط به مهارت و توان و سرمایههای اجتماعی او بستگی ندارد. بلکه همه همکاران و پرسنل در موفقیت شریکند. در یک کلام کار تیمی در مطب یا کلینیک میتواند موفقیت یک پزشک ماهر و توانا را تأمین کند، حال آنکه مهارتهای فردی پزشک برای موفقیت مطب یک شرط لازم ولی ناکافی است و سرمایهگذاری بر روی آموزش و ارتقاء پرسنل نتایج بلندمدت و بهتری هم از نظر مالی و هم از نظر جلب بیماران به آنها میدهد.
\r\n\r\nحال اگر میخواهید یک تیم برنده داشته باشید، باید به صورت مستمر در فکر ارتقاء و پیشرفت این تیم باشید. این میتواند به معنای داشتن برنامه پیشرفت و ارتقاء برای تکتک پرسنل باشد. این بخش مهم از مدیریت مطب را «فرایند توانمندسازی پرسنل» مینامیم. ارتقاء و پیشرفت فقط به معنای آموزش و پرورش نیست، بلکه معنای وسیعتری دارد و به فرایندی اطلاق میشود که در طول همکاری فرد با شما به افزایش مهارتها، دانش و همچنین منافع او بیانجامد، تا آنجا که ظرفیتهای فرد را به حداکثر خود برساند.
\r\n\r\nدر قدم اول ضروری است شما با هر یک از پرسنل خود بهصورت چهره به چهره صحبت کنید تا دورنمای شخصی او را از پیشرفت دریابید. اینکه او به عنوان یک فرد از حضور در مطب شما چه سودی میبرد و از همه مهمتر چه چشماندازی برای آینده دارد. خطوط اصلی این مصاحبه میتواند بهصورت زیر باشد:
\r\n\r\n- \r\n
- در حال حاضر در چه وضعیتی هستند. چه مهارتهایی دارند و دوست دارند از این تواناییها در چه راستایی استفاده کنند؟ \r\n
- دلیل اصلیشان برای انتخاب این شغل چه بوده و آیا در حال حاضر به این اهداف نزدیک شدهاند؟ \r\n
- به کجا میخواهند برسند و چه برنامهریزیای در راه رسیدن به این هدف میتواند به آنها یاری برساند؟ \r\n
- برای مهارتآموزی و آموزش چه انتخابهایی وجود دارد و منابع موجود برای اینکه مهارتهاشان را بالا ببرند در داخل و خارج مجموعه در چه سطحی است؟ \r\n
- کمک به پرسنل برای نظارت و ارزشیابی میزان پیشرفتشان و همچنین بازنگری و تعدیل برنامههایشان چگونه باید باشد؟ آیا بهصورت مکتوب باشد و یا در مصاحبه تک به تک یا مسایل در جلسات گروهی مطرح شود؟ \r\n
در حین مصاحبه نکات کلیدی پاسخهای پرسنل را یادداشت کنید و در پرونده پرسنلی آنها نگهداری کنید تا در برنامههای ارزیابی بعدی از آن استفاده کنید. زیرا بسیاری از افراد تصویر دقیقی از خودشان ندارند و وقتی دورنماهایشان بهصورت مکتوب در میآید و در روند زمان مورد بازخوانی قرار میگیرد، به تصویر روشنتری از خودشان میرسند که هم در زندگی روزمره و هم در کار و مسوولیت به آنها کمک میکند.
\r\n\r\nبه دنبال چه برنامههایی برای پیشرفت کارکنان باید رفت؟
\r\n\r\nیکی از این برنامهها میتواند کلاسهای مربوط به ارائه خدمات به مشتری باشد. در این کلاسها مهارتهای ارتباطی و ایجاد اعتماد به نفس آموزش داده میشود) این کلاسها در ایران در قالب NLPها و کلاسهای موفقیت و افزایش اعتماد به نفس و… برگزار میشود. (علاوه بر این نباید فراموش کرد که فرصتهای پیشرفت برای همه از یک طریق به دست نمیآید مثلا فرض کنید که رفتار پرستار شما با بیماران بزرگسال بسیار خوب بوده ولی مهارتهای ارتباطی او با کودکان و نوجوانان ضعیف باشد. در این موارد شما میتوانید به او کتابی در زمینه پزشکی کودکان معرفی کنید و یا خود زحمت یاد دادن مهارتهای ارتباطی با کودک به او را بکشید. اگر در نزدیکی دانشکدهها و یا کلینیکهای تخصصی پزشکی قرار دارید میتوانید با مدیریت آن هماهنگ نمایید تا پرستارانتان به عنوان مشاهدهگر (Observer) در بخش کودکان (یا جراحی و یا…) حضور داشته باشد.
\r\n\r\nدر تهران و شهرهای بزرگ اکثر پزشکان هم در مطب کار میکنند و هم در کلینیکها. میتوان با مسؤلان کلینیک توافق کرد تا دستیاران تازهکار مطب، مدت کوتاهی در کلینیک حاضر شوند و در کنار شما و دیگر پرستاران به آموزش مشغول شوند. با این کار شما در وقت و هزینه صرفهجویی میکنید.
\r\n\r\nاگر این ارتباطها برقرار شود یک راه عالی برای آموزش پرسنل فراهم شده است. چنین کارهایی به پرستارتان این نکته را میرساند که شما برای او ارزش قائل هستید و میخواهید او تا جای ممکن مهارتها و شایستگیهایش ارتقاء یابد.
\r\n\r\nالبته نباید فراموش کرد که پیشرفت فقط برای پرسنل شما نیست، بلکه شامل شما هم میشود! همانطور که در بالا آمد اطلاعات و آگاهیهای شما باید بهروز شود بهخصوص در مواردی که چندان به آن نمیپردازید؛ مثلاً اگر سالهاست کار زیبایی نکردهاید، باید در کلاسهای مربوطه شرکت کنید. اینکه شما (به عنوان صاحبکار) در کلا سهای ارتقاء و بازآموزی شرکت کنید، البته که مشوق و انگیزه خوبی خواهد بود برای پرسنل و کارکنانتان تا همچون شما مشتاق آموختن باشند. همیشه به یاد داشته باشید و برای خود تکرار کنید که
\r\n\r\n«موفقیت شما در گرو ارتقاء فعالیت تیمی مطب یا کلینیک شماست!»
\r\n\r\nخوشبختانه تکنولوژی دکتر لینک می تواند در زمینه توانمند سازی پرسنل و جذب بیمار شما را یاری کند. برای دریافت اطلاعات بیشتربا ما در تماس باشید.
\r\n\r\nمقالات مرتبط :
\r\n\r\nآیا زمانش رسیده که به نرم افزار مدیریت مطب فکر کنم؟
\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n\r\n