طراحی برنامه وفادارسازی بیماران

  دکتر لینک | طراحی برنامه وفادارسازی بیماران

وفادار سازی

ما به دو دلیل در کسب و کارها به دنبال سهم از بازار و سهم از بیمار هستیم: 
1- به ازاء هر سهم کوچکی که از یک بیمار می‌گیریم بخشی از این سهم بازار را بدست می آوریم و سهم از بازار تجمیع همین بخش های کوچک است که از بشیماران می گیریم. 
2- وقتی که سهم بیمار را بالاتر می بریم و بیماران بیشتری مراجعه می کنند به وفادار سازی بیماران نزدیک ترمی شویم.
وفاداری زمانی اتفاق می افتد که بیمار به طور پیوسته به کلینیک یا مرکز درمانی خاصی می‌کند. یعنی بیمار ترجیح می دهد که خدمات درمانی موردنظر خود را به جای اینکه از سایر مراکز درمانی و کلینیک ها دریافت کند به کلینیک شما مراجعه می کند. وفادار سازی حاصل فراتر رفتن از انتظارات بیماران است.

انواع وفادار سازی

الف) وفاداری رفتاری: زمانی اتفاق می افتد که بیمار همیشه به کلینیک شما مراجعه می کند یا به اصطلاح سهم از بیمار بالا می رود.
ب) وفاداری نگرشی: زمانی که مخاطب علاقه به برند شما دارد این وفاداری اتفاق می افتد. این وفاداری زمانی است که بیمار شما و خدمات درمانی شما را هم به دیگران  Promote می کند.

ممکن است وفاداری رفتاری داشته باشیم بدون وفاداری نگرشی و برعکس وفاداری نگرشی بدون وفاداری رفتاری داشته باشیم. حالا سوالی که مطرح می شود این است که وفادار سازی رفتاری مهمتر است یا وفادار سازی نگرشی؟

در پاسخ باید گفت که کلینیک ها و مراکز درمانی از مراجعانی که وفاداری رفتاری دارند پول در می‌آورند. یعنی کسانی که به هر حال کسب و کار ما به مراجعه های مکرر آنها وابسته است. بیمارانی که وفاداری نگرشی دارند قلبشون پیش ماست و ما سهم از قلب بیمار داریم و طبیعتاً ارزشی که ارجاع بیمار دارد خیلی ارزشمند است.

در واقع ما باید ابزارهای داشته باشیم که بتوانیم بیمارانی که وفاداری نگرشی دارند را به بیمارانی که وفاداری رفتاری هم دارند تبدیل نماییم، با تکنیک هایی مثل استفاده از تکنیک هایی مثل امتیاز دادن به ارجاع بیماران جدید تا بتوانیم، چه خود آن فرد را، چه افرادی را که دارد ارجاع می دهد، ارزش برایشان ایجاد کنیم.

 در این مقاله شما را با پنج روش که می تواند بیماران شما را به برندتان وفادار کند، آشنا خواهیم کرد.

1-رضایت مشتری از محصول یا خدمات:

رضایت بیمار از تاثیر گذارترین عوامل در وفادارسازی بیمار است. در واقع اولین و اصلی ترین گام برای وفادار سازی بیمار، رضایت اوست. رضایت بیمار باعث می شود او تمایل به تکرار تجربه خدمات درمانی برند را داشته باشد و در نهایت به آن وفادار بماند. البته رضایت بیمار به تنهایی تضمین کننده وفاداری او به یک برند پزشکی نیست. اما به حدی مهم است که اگر بیمارتان رضایت از خدمات درمانی کلینیک شما نداشته باشد، خرید مراجعه  مجدد او غیر ممکن خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال وفادار سازی بیماران هستید، آگاه باشید که اولین گام کسب رضایت آن هاست.

2-تسهیل دسترسی به خدمات:

خدمات درمانی شما باید به سهولت در دسترس بیماران باشد از فرآیند دریافت نوبت گرفته تا ویزیت پزشک. بدین معنی که بیماران بتوانند به راحتی نوبت گرفته، پذیرش شوند و برای ملاقات پزشک نیاز نباشد مدت زمان زیادی را منتظر بمانند.

اگر فرآیندهایی مانند دریافت نوبت به سختی صورت گیرد یا بیمار برای ملاقات پزشک مجبور باشد مدت زمان طولانی را در اتاق انتظار سپری کند، رقبا با استفاده از مزیت دسترسی، بیماران شما را به سمت خود خواهند کشاند.

3-پیگیری درمان:

پیگیری درمان یکی از موارد بسیار مهمی است که باعث وفاداری بیماران می شود. ، پیگیری بیماران در طی دوره درمان و پس از مرحله درمان در روند وفادار سازی بیمار بسیار موثر است. خوب است در طی فرآیند درمان با بیماران تماس گرفته و از روند بیماری و درمان مطلع شوید. همچنین زمانی که بیمار سلامتی خود را بازیافته، جویای سلامت او باشید.

4-داشتن ارتباط دو سویه با مشتریان:

داشتن ارتباط دو سویه و مستمر با بیماران باعث رضایت و ایجاد علاقه آن ها به کلینیک شما خواهد شد. این ارتباط می تواند شامل پیگیری درمان و یا بسیار فراتر از آن باشد. ایجاد فرم رضایت سنجی، تماس تلفنی و ارسال پیام های تبریک و مناسبتی و بسیاری از روش های دیگر باعث می شود بیمار برند شما را از یاد نبرد.

زمانی که بیمار برندتان را با احساس خوب در خاطر داشته باشد، نرخ مراجعه مجدد او افزایش چشمگیری خواهد داشت و در نهایت این فرآیند منجر به وفادار سازی بیمار خواهد شد. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم با بیماران خود، خصوصا انواع قدیمی تر آن ها، ارتباط بیشتر و موثرتری برقرار کنید. همواره به بیماران نشان دهید که پاسخگوی مشکلات و پیشنهادات و انتقادات آن ها هستید.

5-ارائه تخفیف به بیماران:

تخفیف دادن به مشتری یکی از قدیمی ترین روش های تشویق او به خرید است. پیشنهاد ما این است که حتما به بیماران قدیمی تر و کسانی که به صورت مداوم به شما مراجعه می کنند، تخفیف های خاص ارائه دهید. البته که منظور از تخفیف دادن، چانه زنی نیست. می توانید با روش های موثرتر مانند کد های تخفیفی یا کارت های هدیه، به بیماران پاداش دهید.

به عنوان مثال، اگر مدیریت کلینیک در حوزه سلامت قلب هستید، می توانید به بیمارانی که مراجعات مکرر به کلینیک شما دارند، تخفیفی در خدمات درمانی ارائه دهید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

راهنمای مدیریت کلینیک برای حفظ بیماران 

چرا یک پزشک حرفه ای به وب سایت نیاز دارد؟

چند نکته برای ایجاد تیم درمان با بالاترین عملکرد

هفت گام برای موفقیت در برندسازی پزشکی

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*