بیمار مداری یا بیمار پرانی؟!

  دکتر لینک | بیمار مداری یا بیمار پرانی؟!

امروزه رفتارهای اجتماعی ما،آراسته بودن، محیط مطب و بسیاری از گزینه ای دیگر در جذب بیمار تاثیر گذار است. در این میان مواردی وجود دارد که عدم رعایت آنها موجب بیمار پرانی می شود. در این مقاله با شناسایی این موارد گامی موثر در جذب بیمار و ایجاد وفاداری در بیماران حاضر خواهیم برداشت.

1) داشتن مطب کثیف و تاریک

 ظاهر مطب مهم است. تمیزی مطب بیش از تزئینات و لوکس بودن اهمیت دارد. همچنین مراجعین اگر احساس کنند مطب شما کثیف و شلخته است، به انتخاب شما به عنوان درمانگر رغبت نمی‌کنند.نور مناسب مطب به دریافت حس تمیزی و بهداشت توسط بیماران کمک می کند.

2) از بیمارانتان ویزیت دریافت نکنید!

 برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، عدم دریافت حق ویزیت ممکن است در ناخودآگاه بیماران شما را پزشکی سطح پایین و بدون دانش تشخیص جا بیاندازد. حق ویزیت یک حق قانونی است، اگر پزشکی از این حق می‌گذرد مثل رستورانی است که سوپ رایگان با غذا را تبلیغ می‌کند. چندان حس تحسین و احترام در بیمارانتان ایجاد نخواهد کرد.

دریافت ویزیت با جذب بیمار منافاتی ندارد.

3) عدم توضیح طرح درمان به بیمار

 آگاهی در مورد جزئیات درمان، پیش آگهی آن‌ها و درمان‌های جایگزین حق بیمار است و جزئی از فرآیند ویزیت بیمار است. بدون دانستن این موارد، مراجعین شما حس اعتماد به درمان‌های شما نخواهند داشت.

4) هزینه‌های متغیر و نامشخص برای خدمات خود داشته باشید

هزینه‌های درمان از ابتدا باید مشخص و شفاف باشند. اگر بعضی موارد را نمی‌توان از اول مشخص کرد باید حدود هزینه‌های حالت‌های مختلف قابل پیش‌بینی به بیمار توضیح داده شود.

5) بیماران خود را به دلیل وضعیت سلامتیشان شماتت و سرزنش کنید

خیلی از فاکتورهای عامل سلامتی خارج از کنترل افراد است. همان‌طور که ما کشور، نژاد و شهرمان را انتخاب نمی‌کنیم، بیماران ما هم وضعیت دفاعی بدن و سلامتی خود را انتخاب نکرده‌اند؛ بنابراین سرزنش آن‌ها یا یادآوری مداوم وضعیت، کمکی به اصلاح شرایط نمی‌کند. جملهٔ درستی که می‌توانید به کار ببرید این است: به نظرم شما نیازدارید که در روش‌های نگهداری سلامتی با راهنمایی‌هایی که من به مرور خواهم کرد تغییرات اساسی در سلامتی خود به وجود بیاورید!

6) منتظر گذاشتن بیش از حد مراجعین در سالن انتظار :

هیچ کس از منتظر ماندن خوشش نمی‌آید. البته بعضی ویزیت ها الزاماً طبق ساعت پیش نمی‌روند. مسائل پیش‌بینی نشده زیاد ممکن است طی درمان پیش بیاید که ساعات پذیرش مراجعین به طور دقیق مطابق با زمانبندی پیش نرود؛ اما توجه کنید که حق همهٔ مراجعین است که سر ساعت پذیرش شوند و اگر به هر دلیلی این اتفاق نمی‌افتد، کوتاهی از طرف ماست و باید قضیه با توضیح، معذرت‌خواهی و … جبران شود.جذب بیمار با یک متد اخلاقی استاندارد قابل حصول خواهد بود.

7) دستیاران و همکاران مطب خود را جلوی چشم بیماران دعوا کنید:

مشکلات داخلی مدیریتی در همهٔ مطب‌ها وجود دارند اما مراجعین ما قرار نیست از مشکلات داخلی ما با خبر شوند. دستیار و منشی را نباید جلوی بیماران دعوا و بدتر ازآن تحقیر کرد.

بیماران نباید به کادر درمان بی‌اعتماد شوند.

8) صحبت با تلفن در اتاق معاینه :

صحبت با تلفن در حضور بیماران بیش از آنکه تصور می‌کنیم به رابطهٔ ما و بیماران ضربه می‌زند. وقتی که برای مراجعین اختصاص می‌دهیم باید محترم بشماریم و همچنین از صحبت‌های روزمره پشت تلفن مخصوصاً امور مالی و تجاری اجتناب کنیم.

9) به ظاهر خود نرسید:

نامرتب بودن و شلختگی ظاهری خوشایند مراجعین نیست و آن‌ها را در مورد درمان بدبین می‌کند.

10) در نحوهٔ پرداخت بیماران مدارا نکنید:

هیچ پزشکی نمی‌تواند تمامی درآمدش از افراد مرفه و بدون دغدغهٔ مالی باشد. هزینه‌های پزشکی برای بیشتر اقشار جامعه هزینه‌های سنگینی است و ما باید با مردمی که برای حفظ و نگهداری سلامت خود ارزش قائل هستند مدارا کنیم. سرسختی مالی در پرداخت‌ها مخصوصاً نحوهٔ پرداخت موجب می‌شود که تعداد زیادی از مراجعین خود را از دست بدهیم.

11) توضیحات علمی و نامفهوم در مورد درمان بیماران بدهید:

مراجعین باید توضیحاتی دریافت کنند که به طور کامل آن را درک می‌کنند و برایشان مفهوم و روشن است.

12) تبلیغات نامناسب داشته باشید:

تبلبغات گول زننده یا خلافشان و منزلت رشته، شما را از چشم بیمارانتان می‌اندازد و در بلندمدت به زیان شما خواهد بود.

13) بیماران را برای درمانی که مشکل اصلیشان نیست تشویق کنید:

تشویق مراجعین به درمان‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارند یا شکایت اصلی‌شان در زمینه‌های درمان‌های زیبایی کار درستی نیست. بیماران ما باید به این نتیجه برسند که درمان‌های پیشنهادی به نفع آن‌هاست و نه صرفاً خدمات مورد ارائه توسط ما.

ما بازرایاب و فروشنده نیستیم.

14) همیشه در حالت پراسترس و بدون آرامش باشید:

استرس شما به مراجعین منتقل می‌شود. کما اینکه بیماران از آرامش و طمأنینه شما، آرامش پیدا می‌کنند. استرس و دستپاچگی شما همچنین حس عدم تسلط شما در کار را نشان می‌دهد. همچنین بیماران ممکن است این حس را پیدا کنند که احتمال بی‌دقتی و اشتباه در کارشان بالاست.

آرامش شما موجب جذب بیمار می شود.

15) به حرف‌های بیماران گوش نکنید:

یکی از بزرگ‌ترین معضلات رابطه ما و مراجعین این است که ما به حد کافی به بیماران خود گوش نمی‌دهیم. همیشه تصور بسیاری از ما این است که بیماران بیشتر ازآنچه لازم است در مورد مشکلشان صحبت می‌کنند و توضیح می‌دهند درحالی‌که قضیه کاملاً برعکس است. ما در بعضی موارد از گرفتن تاریخچهٔ صحیح از مراجعین خود ناتوانیم و با بیماران کمتر ازآنچه موردنیاز است در مورد شرح‌حال و بیماری‌شان صحبت می‌کنیم. حتی ما می‌توانیم در مورد حس مراجعین خود نسبت به مشکلشان و درمان آن چه‌بسا صحبت کنیم. این قضیه به شکل‌گیری درک صحیح ما از نگرش مراجعین به مشکل و بیماری منجر می‌شود.

تکنولوژی دکتر لینک همراه شما در افزایش "جذب بیمار" و "مدیریت مطب و کلینیک"

مقالات مرتبط:

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

پیگیری درمان به کمک دکتر لینک

انواع روش‌ها و ابزارهای مدیریت مطب

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*