مشاوره آنلاین یا حضوری، کدام بهتر است؟

  دکتر لینک | مشاوره آنلاین یا حضوری، کدام بهتر است؟

هر روش درمانی که روانشناس یا مشاور از طریق اینترنت با مراجع در ارتباط باشد را مشاوره آنلاین یا مشاوره اینترنتی می گویند، بنابراین فرایند درمان در مشاوره آنلاین با مشاوره حضوری تفاوت اساسی ندارد فقط تفاوت در شیوه ارتباط بین مراجع و درمانگر است.

با شرایط امروزی و سرعت گرفتن پیشرفت تکنولوژی در زندگی انسان‌ها، مشاوره آنلاین و تلفنی بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفته است. اگر چه این نوع مشاوره قبلا هم انجام می شده اما خیلی از افراد ترجیح می‌دادند که جلسات مشاوره خود را به صورت حضوری دریافت کنند.

دسترسی به اینترنت باعث شده بحث مشاوره آنلاین به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد

هر کدام از مشاوره‌ها چه حضوری و چه آنلاین مزایا و معایب زیادی دارد. اما با توجه به زندگی مدرن امروزی جلسات مشاوره آنلاین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به آماری که امروزه از مشاوره‌ها به دست آمده است بیشتر افراد از جلسات مشاوره آنلاین استفاده می کنند و فقط کسانی که از مشکلات سخت روانی مانند افسردگی شدید یا استرس و اضطراب غیرقابل کنترل رنج می‌برند جلسات مشاوره‌های خود را حضوری دریافت می‌کنند.

با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن دسترسی به اینترنت و شبکه‌های مجازی، مشاوره آنلاین با مشاور، به صورت جدی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. روشی که گرچه در ابتدا مخالفان و موافقان زیادی داشت، اما قابل انکار نیست که دسترسی بسیاری از افراد را به مشاوره آسان‌تر کرده و با فراهم کردن قابلیت‌های متنوع، رضایت مراجعان را جلب نموده است. بدون شک مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین هرکدام معایب و مزایایی، چه برای مراجع و چه برای متخصص روانشناس در پی خواهند داشت.

پیشنهاد می‌شود این مطلب را بخوانید: مشاوره آنلاین روانشناسی چیست؟|معایب و مزایای مشاوره آنلاین روانشناسی

مشاوره حضوری بهتر است یا مشاوره آنلاین؟

مشاوره‌ی آنلاین حداقل به یک دلیل ساده جزء ضروریات دنیای مدرن است: اکثر افراد به روش دیگری نمی‌توانند برای رفع مشکلات خود کمک بگیرند. فقط یک سوم افرادی که از اختلال‌های روانی جدی یا استرس شدید رنج می‌برند، برای درمان مناسب اقدام می‌کنند.

بهره‌گیری از خدمات مشاوره آنلاین روانشناسی به لطف رسانه‌های اجتماعی، کسب و کارهای آنلاین و مشاغل اینترنتی به تازگی با استقبال قابل توجهی شده است. پزشکان و مشاوران مجرب و دارای مجوز خدمات آنلاین را به مراجعین ارائه می‌دهند و عارضه‌های بالینی فردی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی و اضطراب را درمان می‌کنند.همچنین مشاوره آنلاین می‌تواند برای حل مشکلات خانوادگی و زناشویی یا مشاوره پیش از ازدواج نیز موثر و مفید باشد.

خدمات مشاوره‌ی اینترنتی به اندازه‌ی مشاوره‌ی حضوری موثر است. نتایج پژوهش‌های گسترده و مهم بیانگر آن است که تفاوت بین مراجعه‌ی حضوری به مشاور و رفتاردرمانی شناختی آنلاین ناچیز است و در بسیاری از موارد هیچ تفاوتی وجود ندارد. مشاوره‌ی آنلاین در بعضی موارد مزایای بیشتری دارد و بیماران در مشاوره‌ی اینترنتی بیشتر احساس راحتی می‌کنند.  

البته قرار نیست مشاوره‌ی آنلاین جایگزین مشاوره‌ی حضوری شود، اما مشاوره‌ی اینترنتی تناسب بیشتری با سبک زندگی انسان مدرن دارد. برای انتخاب بهترین روش، چه به عنوان مراجع، چه به عنوان مشاور، باید نقاط ضعف و قوت هر روش را با توجه به شرایط خود بسنجید.

هر کدام از مشاوره‌ها چه حضوری و چه آنلاین مزایا و معایب زیادی دارد. اما با توجه به زندگی مدرن امروزی جلسات مشاوره آنلاین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به آماری که امروزه از مشاوره ها به دست آمده است بیشتر افراد از جلسات مشاوره آنلاین استفاده می کنند و فقط کسانی که از مشکلات سخت روانی مانند افسردگی شدید یا استرس و اضطراب غیرقابل کنترل رنج می‌برند جلسات مشاوره‌ای خود را حضوری دریافت می‌کنند.

با توجه به رونق کسب و کارهای اینترنتی ، مشاوره‌های آنلاین نیز جزء این دست از مشاغل قرار می‌گیرد. روانشناسان و مشاوران حاذق و مجرب در زمینه های مختلفی چون مشکلات فردی ، خانوادگی ، ازدواج و … به راحتی به مراجعین خود مشاوره های کارآمدی می دهند و مشکلاتی که بر سر راه آنها قرار دارد را از میان بر می‌دارند.

در زندگی مدرن امروزی مشاوره آنلاین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

• مزایای مشاوره آنلاین:

۱. احساس بهتر:

از جمله مزایایی که مشاوره آنلاین دارد این است که خیلی از افراد بنا به دلایل مختلف نمی‌توانند از مشاوره حضوری استفاده کنند. مثلاً در مشاوره حضوری احساس راحتی نمی‌کنند و نمی‌تواند با مشاور خود ارتباط برقرار کند. اما وقتی جلسه مشاوره به صورت آنلاین باشد استرس کمتری دارند و راحت‌تر می‌تواند مشکل خود را با مشاور خود در میان بگذارند و آن را حل کنند.

۲. هزینه مشاوره:

همانطور که می‌دانید برای حل یک مشکل حداقل باید سه الی چهار جلسه مشاوره انجام شود که نتیجه داشته باشد. با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها، هزینه مشاوره حضوری نیز افزایش پیدا کرده است و اکثر افراد توانایی دریافت چندین جلسه مشاوره حضوری را ندارند. در چنین شرایطی مشاوره آنلاین بهتر است. چون هزینه یک جلسه مشاوره آنلاین تقریباً نصف مشاوره حضوری است و این باعث می‌شود افراد مشکلات خود را به صورت آنلاین با مشاوران و روانشناسان در میان بگذارند و آنها را حل کنند.

۳. در دسترس بودن مشاوران و داشتن جلسات مشاوره بیشتر:

از نکات مثبتی که مشاوره آنلاین دارد در دسترس بودن مشاوره و روانشناسی می باشد. مراجع‌ها می توانند در اکثر مواقع با مشاوران خود در ارتباط باشند و شرایط سخت و بحرانی را با کمک گرفتن از آنها پشت سر بگذارند. گاهی اوقات مراجعان احتیاج دارند که در هفته چندین بار با مشاور خود صحبت کنند و مشاوره آنلاین شرایط را برای آنها فراهم می‌کند.

۴. امکان گرفتن مشاوره از چندین مشاور در زمینه‌های مختلف:

گاهی اوقات پیش می آید که فرد چندین مشکل را با هم داشته باشد و یک مشاور در همه زمینه‌ها تخصص نداشته باشد که به او کمک کند. مشاوره آنلاین به فرد این امکان را می‌دهد که در چنین شرایطی با چندین مشاور صحبت کند و بنا به نوع مشکل خود مشاور خود را انتخاب کند و سریع‌تر مشکلاتش را حل کند.

مراجع‌ها می‌توانند در اکثر مواقع با مشاوران خود در ارتباط باشند و شرایط سخت و بحرانی را با کمک گرفتن از آنها پشت سر بگذارند

• مزیت مشاوره حضوری نسبت به مشاوره آنلاین چیست؟

مزیتی که مشاوره حضوری نسبت به مشاوره آنلاین دارد این است که با توجه به تجربه و قدمتی که مراکز مشاوره حضوری نسبت به مشاوره آنلاین دارند ، فرد می‌تواند در زمینه بعضی از مشکلات لازم است مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرد به راحتی در جلسات مشاوره حضوری از روانشناسان و مشاوران خود بیاموزند و آنها را تقویت کنند و در نهایت مشکلات خود را راحت‌تر حل کنند.

پیشنهاد می‌شود این مطلب را بخوانید: ویژگی‌های یک مرکز مشاوره خوب چیست؟[هفت ویژگی برای یک مرکز مشاوره مناسب]

با توجه به مواردی که گفته شد خوب است مدیریت مراکز روانشناسی امکان مشاوره آنلاین را نیز برای درمانجویان فراهم نماید تا درمانجویان که به هر دلیل امکان مشاوره حضوری را ندارند از مزیت‌های آن بهره ببرند.

امیدواریم این مطلب راهنمای مناسبی برای تصمیم گیری جهت راه‌اندازی امکانات مشاوره آنلاین برای مطب یا مرکز روانشناسی شما باشد.

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب مراجع نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای مشاوره رایگان سیستم مدیریت هوشمند مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*