تبلیغات آفلاین در مطب: طراحی کاتالوگ

  دکتر لینک | تبلیغات آفلاین در مطب: طراحی کاتالوگ

يكي از مواردي كه در بازاريابي آفلاين مطرح است بازاريابي در مطب است. بله بازاريابي در مطب خود شما نيز امكان پذير است،!

يكي از مواري كه براي اين نوع بازاريابي مطرح است ارايه كاتالوگ و بروشور از تمام كارهايي ايست كه شما به عنوان يك پزشك يا جراح انجام مي دهيد،

شما مي توانيد با طراحي يك كاتالوگ كه انواع جراحي هاي زيبايي يا درماني را شامل ميشود به بيماراني كه براي كار خاص وارد مطب شما شده اند اطلاع رساني نماييد.

نمونه عكس هاي قبل و بعد خود را در كاتالوگ قرار دهيد ، درباره تكنيك هاي جراحي هاي خود بنويسيد و از روش هاي خاص خود صحبت كنيد، وقتي بيمار به مطب شما مراجعه مي كند و منتظر است تا ويزيت شود فرصت خوبي ايست كه به مطالعه اين كاتالوگ بپردازد،

وقتي بيمار براي كاري ديگر مانند تزريق ژل و بوتاكس به مطب شما مراجعه كرده است و در كاتالوگ با خدمات ليزر مو شما برخوردخواهد مي كند و در خود و يا اطرافيان خود اين نياز را احساس مي كند حتما شرايط آن را از شما خواهد پرسيد و به احتمال بسيار زياد از آن خدمات نيز استفاده خواهد كرد.

ارايه كاتالوگ در مطب به منزله ويترين شما براي مشتري خواهد بود كه با مطالعه آن علاوه بر اينكه حوصله وي در زمان انتظار ويزيت كمتر سر خواهد رفت! با تمام خدمات شما آشنا شده و عكس هاي جراحي هاي شما را خواهد ديد،ضمنا وي كاتالوگ را با خود به منزل برده و اهالي خانه و فاميل نيز با خدمات شما آشنا مي شوند.

كاتالوگ شما حكم ويترين شما را خواهد داشت

دستیاران شما حتما از خدماتی که در مطب به بیماران ارائه می‌شود، هزینه‌ها و چگونگی ارائه آنها باخبرند اما آیا شما و کارکنانتان از تکرار مکرر این عبارات برای بیماران خسته نشده‌اید؟ اکثر مطب‌ها یک كاتالوگ مخصوص به خود دارند که در آن به صورت اجمالی خدماتی که در مطب ارائه می‌شود و همچنین دیگر اطلاعات عمومی مربوط به کار آمده است. كاتالوگ ها می‌توانند زمان زیادی برای شما ذخیره کنند. یکی از بهترین، کم‌هزینه‌ترین و مؤثرترین ابزار بازاریابی برای مطب كاتالوگی است که به صورت حرفه‌ای طراحی شده باشد و مطالب در آن به خوبی آمده باشند. اگرچه ما در دوره زمانی‌ای زندگی می‌کنیم که هر کسی در هر کسب و کاری، وبسایت (یا تارنمای) شخصی خود را دارد، اما مردم گاهی اوقات دوست دارند چیزهایی را که می‌خوانند لمس کنند. اینکه شما به بیمارتان بگویید برای یافتن پاسخ‌هایش به سایتتان سر بزند در مقایسه با اینکه بروشور کاغذی‌تان را به دستش بدهید و از او بخواهید که سؤال‌هایش را مطرح کند چندان دلچسب به نظر نمی‌رسد! اگر در حال حاضر كاتالوگی ندارید، باید یک برنامه کاری منسجم بگذارید و كاتالوگی را طرح بریزید. این برنامه کاری با پرسش‌های زیر آغاز می‌شود:

  • جمعیت هدف كاتالوگ شما چه کسانی هستند؟ آیا این كاتالوگ بیماران قدیمی شما را هدف گرفته و می‌خواهد اطلاعاتی را که آنها جسته و گریخته دارند منظم و دسته‌بندی کند و یا توجه‌شان را به اطلاعاتی جلب کند که تا به حال از شما نشنیده‌اند؟ و یا اینکه این كاتالوگ برای جذب بیماران طراحی شده است؟
  • چه چیزی می‌خواهید به آنها بگویید؟
  • ساختار و چارچوب و طراحی آن بناست چگونه باشد؟
  •  بودجه شما برای این کار چقدر است؟

اینکه مخاطبان از چه طبقه اجتماعی می‌آیند مسأله بسیار مهمی است؛ چرا که برای طبقه متوسط، ادبیات به کار رفته باید متفاوت با طبقه متوسط پایین و یا کارگر باشد. مثلا اگر مخاطبان شما از اقشار کارگر و کشاورز هستند، استفاده از شکل و عکس، بیشتر می‌تواند راهگشا باشد اما برای تحصیل‌کردگان اطلاعات به‌روز و با ارجاعات مشخص قطعا جذابتر است. در ضمن اگر گرایش شما در مطب به انجام درمان‌های خاصی است به‌صورت خیلی خاص و جزئی به آن اشاره نکنید و بازار بالقوه خود را از ابتدا محدود نکنید. اکثر مردمی که به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند از تفاوت‌های مابین تخصص‌ها چندان اطلاعی ندارند در عین حال آنها ممکن است یک شکایت خاص داشته باشند ولی دندان‌های دیگر آنان نیاز به درمان‌هایی داشته باشند که در حیطه تخصصی شماست پس كاتالوگ شما نباید خیلی تخصصی شده باشد.

مردم می‌دانند که مطب دندان‌پزشکی محل انجام کارهای دندان‌پزشکی است. پس فضای كاتالوگ را با توضیح واضحات هدر ندهید و مثلا لزومی ندارد که پر کردن، درمان‌های ریشه و روکش و… را توضیح دهید. کافی‌ست برای این کار از چند پوستر ساده‌خوان در مطب استفاده کنید.

دوم اینکه مردم می‌خواهند بدانند که چرا باید به شما مراجعه کنند و مثلا سراغ فلان دکتری که یک خیابان پایین‌تر از شما مطب دارد نرود؟ پس مزیت‌های خود را ذکر کنید.

در ضمن آیا فکر می‌کنید که مردم دوست دارند در رابطه با چگونگی نحوه آموزش و تربیت پرسنلتان بخوانند ؟ (اگر لازم می‌دانید که بر این مزیت‌ها پافشاری کنید البته حرفی نیست ولی می‌توان این‌گونه موارد را به صورت عملی به بیماران نشان داد و از تبلیغ شفاهی آنان بهره گرفت.)

در کل عبارت‌پردازی‌های شما باید از یک طنین مطمئن، مثبت و حرفه ای برخوردار باشد و این متن باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

 

واضح باشد یعنی وقتی تصمیم گرفتید که پیغامتان چیست، آن را مفید و مختصر بیان کنید. از تکرار کلمات، استفاده از دستور زبان پیچیده و همچنین نقطه‌گذاری زائد خودداری کنید. از کلمات آشنا بهره ببرید و به جای آنکه بخواهید خیلی خاص و متفاوت به نظر بیایید قابل فهم بودن را در دستور کار بگذارید.

  • موجز و مختصر باشد یعنی از کلمات پیچیده تکنیکی و توضیحات مفصل پرهیز کنید.
  • درست و صحیح باشد یعنی اطلاعاتی که در آن آمده است باید دقیق و به روز باشد. این اطلاعات صحیح و درست و موجز باید تحت سرفصل‌ها و به صورت مجزا آورده شود. از شماره یا نقطه و خط فاصله می‌توان برای فهرست کردن توصیه‌های یک خطی استفاده برد تا چشم خواننده خسته نشود. مشغله مردم بیشتر از آن است که فرصت خواندن پاراگراف‌های طولانی داشته باشند. آنها خواستار این هستند که اطلاعات ساده، کوتاه و قابل هضم باشد.
  • جملات به کار رفته در بسیاری از بروشورهای حاضر و آماده که در بازار وجود دارد ساده و روان اما تکراری هستند. آنها از جمات مشابه جمله زیر سود می برند: «اگر شما بیمار جدید ما هستند، ما بسیار خوشحال هستیم که این فرصت را به ما داده‌اید تا در خدمت شما باشیم» کسانی که به دنبال یک پزشک جدید می‌گردند با خواندن یک جمله تکراری در همه كاتالوگ ها احساس می‌کنند که این جمات فقط یک تعارف خشک و خالی بوده و از حس و حال خالی هستند. پس تلاش داشته باشید تا از جملاتی استفاده کنید که حس و حال شما را بازتاب دهد و قالبی و تکراری نباشد.
  • وقتی متن را نوشتید آن را به یک ویراستار نشان بدهید و اگر یک نویسنده یا معلم زبان در میان بیمارانتان هست با او مشورت کنید و فراموش نکنید که اگر یک غلط واضح دستوری و یا انشایی در متن باشد بیمارتان به کل نهادی که این كاتالوگ را تولید کرده، بی‌اعتماد می‌شود.
  • از پیش‌نویس و چهارچوب کلی كاتالوگتان به صورت‌های مختلف و با قیمت‌های متفاوت نمونه چاپ بگیرید. ارزانترین را هیچ‌وقت انتخاب نکنید و البته فراموش نکنید که گران‌قیمت‌ترین لزوماً بهترین نیست!

​​​​​​​جهت دریافت مقالات مرتبط و ارائه نظرات خود در رابطه با این مقاله دکتر لینک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

مقالات مرتبط :

روش های کاهش وقت های کنسل شده در مطب

آیا سال 97 زمان توسعه کسب و کار پزشکی شما است؟

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و اشتباهات تازه‌کارها

اشتباهات معمول بازاریابی در شبکه های اجتماعی

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*