تغذیه افراد دیابتی

  دکتر لینک | تغذیه افراد دیابتی

سلام مجدد، این دومین مطب پادکست پزشکی | مدیکستو می باشد، که توسط مرکز تخصصی دیابت صبا تایید شده و تیم دکتر لینک آن را منتشر می کند.

ما در حال توسعه این پادکست پزشکی با عنوان مدیکستو هستیم. هروز آپدیت های جدیدی از مقالات و مطالب علمی که توسط پزشکان متخصص تایید می شوند منتشر می شود.

لطفا ما در پادکست پزشکی | مدیکستو دنبال کنید!

تصور اکثر مردم در مورد تغذیه افراد دیابتی چیزی شبیه به گرسنگی کشیدن و محرومیت‌های بسیار زیاد در مورد مصرف مواد غذایی است. همین تصور موجب استرس بیمار و حرص و ولع زیاد در مورد گروه شیرینی‌ها یا حتی میوه‌ها شود. در صورتی که بیماران دیابتی با کنترل کردن قند خون خود می‌توانند از تمام گروه‌های غذایی بهره کامل را ببرند و در کنار مراقبت‌های لازم غذاهای خوشمزه زیادی را میل کنند. در این مقاله به سراغ خوردنی‌های مجاز و غیر مجاز یک فرد دیابتی می‌رویم. 

آیا بدن خود را می‌شناسید؟

عده‌ای از همان ابتدا شمشیر را از رو می‌بندند و می‌گویند: «چیز زیادی برای خوردن باقی نمی‌ماند. چون همه چیز قند دارد!» اما در حقیقت این گونه نیست. البته توصیه ما این است که افراد مبتلا به دیابت، به عنوان اولین راهکار، ابتدا با پزشک خود مشورت کنند. سطح قند، وضعیت جسمانی و حتی وزن افراد در میزان قند دریافتی آنها تاثیر گذار است. علاوه بر این، افراد دیابتی باید سعی کنند تا به شناخت خوبی از بدن خودشان برسند. اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را روشن‌تر کنیم. مثلا مصرف هویج برای گروهی از افراد آن هم به صورت خام مجاز است. در حالی که برای برخی دیگر مصرف هویج پخته و برای یکسری هم مصرف هویج کلا ممنوع است. دانستن این مطلب که شما عضو کدام گروه هستید به شناخت بدنتان کمک می‌کند. 

نکته‌هایی کوچک اما پررنگ در تغذیه افراد دیابتی

نکته‌هایی که افراد دیابتی در زندگی خود رعایت می‌کنند، توصیه‌های هستند که همه در زندگی خود باید از آن‌ها پیروی کنند. همان‌طور که می‌دانید پیشگیری بهتر از درمان است. بیماری دیابت در واقع بیماری قرن 21 است و فقط به دلیل سبک زندگی غلطی که انسان امروز در پیش گرفته‌، به وجود آمده است. وقت آن رسیده ما هم رژیم غذایی خود را تغییر دهیم و سبک زندگی سالم را پیش بگیریم.
تغذیه افراد دیابتی با ورزش عجین شده است. بسیاری از افراد دیابتی، میانه خوبی با ورزش ندارند. با توجه به این که آنها باید وزن خود را ثابت نگه‌ دارند چاره‌ای جز دوست شدن با ورزش ندارند. چربی شکم و پهلو موجب تشدید و حتی به وجود آمدن دیابت در دیگر افراد می‌شود. اگر یک فرد دیابتی هستید باید بسیار مراقب اضافه وزن خود باشید. تنها روزی 15 دقیقه ورزش به خصوص پیاده‌روی یا هر ورزشی که موجب تند تند نفس کشیدن و در نتیجه عرق کردن شود بسیار مفید است. 
کنترل استرس، هم موجب کاهش ولع به شیرینی‌ها می‌شود و هم میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارد. 
سیگار دشمن سلامتی است. این موضوع در مورد بیماران دیابتی بسیار حادتر است. افراد دیابتی باید سیگار را ترک کنند.
صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی است. اگر دیابت دارید خوردن صبحانه کامل را فراموش نکنید. مثلا برای صبحانه می‌توانید از خیار، گوجه، آجیل‌ها، توت، شیر کم چرب یا بدون چربی و یک عدد تخم مرغ استفاده کنید.
 
بایدها و نباید ها در تغذیه افراد دیابتی 

در ادامه به معرفی گروه‌های غذایی مانند میوه‌ها، شیرینی‌ها و غیره می‌پردازیم. 
گروه میوه‌ها 
میوه‌ها در تغذیه افراد دیابتی نقش بسیار مهمی دارند. البته برخی میوه‌ها در منطقه سرزمین ممنوعه قرار دارند و افراد دیابتی در برابر وسوسه امتحان این میوه‌ها مقاومت کنند. میوه‌هایی مانند: خربزه، انبه، هندوانه، انگور، کشمش، مویز، زردآلو، آناناس، پاپایا، موز در این دسته قرار می‌گیرند چون قند و کربوهیدرات بسیار بالایی دارند. اما در نقطه مقابل مصرف میوه‌هایی با رنگ بفنش یا قرمز، انگور قرمز، انار، آلو سیاه، آلبالو، گیلاس، گلابی، کیوی،سیب، نارنگی و گریپ فورت مجاز و مفید است. در مورد آب میوه‌ها نیز تنها در صورتی که خودتان بدون حتی ذره‌ای شکر آنها را درست کنید مانعی ندارد. اما آب میوه‌های صنعتی به علت داشتن شکر فراوان اصلا توصیه نمی‌شوند. 

گروه سبزیجات
گروه سبزیجات در اکثر رژیم‌های غذایی نه تنها آزاد هستند بلکه اثرات درمانی و تغذیه‌ای زیادی نیز دارند. این گروه در تغذیه افراد دیابتی نیز کاملا آزاد است. مصرف سبزیجاتی مانند: کرفس، سبزی خوردن، کلم قرمز، چغندر، کلم بروکلی، سیب زمینی شیرین و غیره توصیه می‌شود. بامیه نیز به علت اینکه سرعت جذب قند را کاهش می‌دهد بسیار مفید است.

پروتئین‌ها 
بخش‌هایی از گروه پروتئین‌ها شامل گوشت شتر، گوشت گاو و مرغ به خصوص قسمت‌هایی که چربی کمتری دارند مجاز هستند. ماهی نیز در تغذیه افراد دیابتی نقش بسیار مهی دارد. توصیه می‌شود افراد دیابتی، هفته‌ای دو بار ماهی‌های مانند قزل آلا، ساردین، شاه ماهی و ماهی خال خالی را مصرف کنند.  

برنج و نان
به علت سبک زندگی ایرانی، حذف برنج و نان از گروه‌های غذایی تقریبا غیر ممکن است. پس بهتر است به جای استفاده از برنج سفید و نان سفید از برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید شکر سفید را با شکر قهوه‌ای جایگزین کنید. سعی کنید مصرف نمک و مواد غذایی شور مانند خیار شور و ترشی‌های شور را به حداقل برسانید. 

شیرینی‌ها 
دل کندن از این مزه در زندگی واقعا سخت است. شیرینی‌های موجود در قنادی، دونات‌ها، بیسکوییت‌ها، مرباها، آب‌نبات‌ها و هر موردی که قند را به صورت مستقیم وارد بدن کند در تغذیه افراد دیابتی به عنوان یک ماده ممنوعه شناخته می‌شود و بسیار مضر است. اما این به معنای دل کندن دائمی از شیرینی‌ها نیست. مثلا می‌توانید بعضی شیرینی‌ها را خودتان در منزل درست کنید و با رعایت میزان قند موجود در شیرینی‌ها از خوردن آن‌ها لذت ببرید. با وجود اینترنت، پیدا کردن این دستورها کار آسانی است. شاید این شیرینی‌ها به خوشمزگی شیرینی‌های قنادی نباشند، اما سلامت شما باید اولین اولویتتان باشد.

غلات و دانه‌ها
توصیه می‌شود که در تغذیه افراد دیابتی از غلات کامل مانند جو دوسر، جو ، دانه کتان، نخود، لوبیا، عدس، گندم، برنج قهوه‌ای استفاده شود. چون این غلات به علت داشتن فیبر زیاد، قند خون را ثابت نگه می‌دارند. 

لطفا به این گروه، حتی نگاه هم نکنید!
باید دور غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ کرده، سس گوجه فرنگی صنعتی، قهوه شیرین و ترکیبی، غذاهای‌ چرب، شکلات، نوشابه، شیرینی‌ها، آب‌میوه‌های صنعتی و هر موردی که پزشک متخصص برای شما ممنوع کرده است را خط قرمز بکشید.

بهترین روش پخت در تغذیه افراد دیابتی چیست؟

بهترین روش پخت غذای افراد دیابتی، آب‌پز کردن، کبابی کردن و بخارپز کردن است. در صورت نیاز به سرخ کردن، بهتر است با استفاده از روغن زیتون و در درجه حرارت پایین غذا را سرخ کنید.

پیشرفت علم در تغذیه افراد دیابتی

علم همیشه در حال پیشرفت است با تحقیقاتی که امروزه محققان درمورد دیابت انجام می‌دهند، به نتایج جدیدی در مورد تغذیه افراد دیابتی دست یافته‌اند. به طور مثال استفاده از زنجبیل و دارچین در کنترل میزان قند خون و چربی بدن بسیار موثر است. با رعایت نکته‌های گفته شده می‌توان دیابت را کنترل یا حتی از آن پیشگیری کرد. در این راه ناامید نشوید و به خدا توکل کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*