فقط این نیست که ۹۰ درصد مدیران بیمارستان ها، مدیریت ندانند!

محمد حاجی آقاجانی در سمینار مدیریت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی گفت: «بحث مدیریت بیمارستانی در ایران چالشهای خاص خود را دارد و ما با مشکلات متعددی در حوزه بیمارستانی مواجهیم که یکی از مهمترین این مشکلات ساختار اداره بیمارستانهاست».
\r\n\r\nوی افزود: از ۹۰۰ بیمارستان کشور ۵۵۵ بیمارستان در زیرمجموعه وزارت بهداشت فعالیت میکنند و نزدیک به ۸۰ درصد خدمات بستری در بیمارستانهای دولتی ما ارائه میشود.
\r\n\r\nوی با تأکید بر اینکه رؤسای بیمارستانها اختیارات لازم را برای اداره بیمارستان ندارند افزود: بیمارستانهای وزارت بهداشت شبیه به صفحه شطرنجی است که هرکدام از مهرهها توسط شخصی انتخاب میشوند تا نقش خود را ایفا کنند. مثلاً مدیر بیمارستان، معاون پشتیبانی بیمارستان و رئیس بیمارستان را رئیس دانشگاه علوم پزشکی تعیین میکند و معاون درمان بیمارستان را معاون درمان وزارت بهداشت و در عمل اختیارات چندانی در مدیریت بیمارستان وجود ندارد.
\r\n\r\nمعاون درمان وزیر بهداشت به این نکته اشاره کرد که زمانی برای حل این مسئله بیمارستانهای هیئت امنایی طراحی شد که اگرچه توفیقاتی داشت اما استمرار زیادی پیدا نکرد؛ چرا که ساختار طراحی بیمارستانها با این مدل چندان همخوانی نداشت.
\r\n\r\nوی تصریح کرد: وزارت بهداشت به دنبال طراحی بیمارستانهای مستقل و پاسخگوست تا ضمن پاسخگویی به مردم بر اساس تعرفهها چابکی لازم را برای ارائه خدمات داشته باشد.
\r\n\r\nآقاجانی سیاستهای بالادستی را نیز در مدیریت بیمارستانها بسیار موثر دانست و گفت: معاونت آموزشی در دانشگاههای ما ترجیح میدهد تا یک بیمار با مشکلات پیچیده در بیمارستان بستری شود تا به عنوان یک کیس آموزشی در اختیار دانشجویان قرار گیرد. از طرفی معاونت پشتیبانی دانشگاه نگاهش به هزینه – درآمد است و با توجه به مسئولیت منابع بیمارستان باید از پس خرج بربیاید و به دنبال بستری کیسهای ساده با ضریب اشغال بالا و مدت اقامت کوتاه بستری است. این عدم وحدت رویه در سیاستهای بالادستی چالشهای زیادی را ایجاد کرده است.
\r\n\r\nمعاون درمان وزیر بهداشت به بحث مدیریت در بیمارستانها و توانایی مدیران اشاره کرد و گفت: دانش مدیریت نکته مهمی است و بررسی های صورت گرفته نشان میدهد ۹۰ درصد روسای بیمارستانهای ما آموزشهای کافی مدیریت را ندیدهاند و از دانش کافی برخوردار نیستند. حتی خیلی از مدیران انگیزه فعالیت ندارند و گاهی از روی اجبار انتخاب شدهاند چرا که مکانیسم مناسبی برای نظارت، ارزشیابی، تشبیه و تنبیه هم نداریم.
\r\n\r\nوی تشکیلات و چارت نیروهای انسانی در وزارت بهداشت را یکی دیگر از موانع پیش رو در مدیریت بیمارستانها عنوان کرد و گفت: چارت بیمارستانی که مصوب می شود نیاز بیمارستانها را پاسخ نمیدهد و ما شاهد انواع استخدامها از هیئت علمی گرفته تا نیروی رسمی و پیمانی و قراردادی یا نیروهای فردی و ضریب کاری هستیم که وضعیت کاملاً نامناسبی را در بیمارستانها رقم زده است تا حدی که برخی بیمارستانها ناچارند خارج از چارت تسهیلاتی نیرو به کار گیرند به ویژه در حوزه پرستاری.
\r\n\r\nآقاجانی خاطرنشان کرد: نحوه تخصیص اعتبارات بیمارستانهای ما یا از بودجه عمومی است یا از طریق پرداخت نقدی و سازمانهای بیمهگر در صورتی که بیمارستانهای ما باید در مدل حاکمیتی با منابع عمومی و بیمارستانهای بزرگ که امکان ارائه خدمات و بستری بیشتر و درآمدزایی دارند از طریق درآمدزایی خودشان وارد عمل شوند چرا که ما بودجهریزی عملیاتی در عمل نداریم و شاید تنها بر روی کاغذ این مسئله وجود داشته باشد. در عین حال پرداخت پرسنل هم مبتنی بر عملکرد آنها نیست.
\r\n\r\n*برونسپاری بیمارستانهای دولتی با منافع مردم تعارض دارد.
\r\n\r\nمعاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ناکارآمدی در حوزههای مختلف بیمارستانی سبب شده تا بیمارستانها به سمت برونسپاری و واگذاری بخشها به واحدهای غیردولتی بروند افزود: این برونسپاریها با آموزش تداخل پیدا کرده و با منافع مردم، کیفیت خدمات، رعایت تعرفهها و پرداخت از جیب بیمار تعارض دارد و باید پرسید، باید در برونسپاری بخشی از بیمارستانهای دولتی جزیرهای عمل کنیم یا در نهایت مجموع بیمارستان را به بخش غیردولتی واگذار کنیم و این سوالی است که برای رسیدن به جواب آن باید بررسیهای زیادی صورت گیرد.
\r\n\r\nوی به نقش تعرفهها در این میان اشاره کرد و افزود: عدم تناسب بین تعرفه خدمات درمانی و هزینههای بیمارستانی از یک طرف و در عین حال تفاوت تعرفه دولتی و خصوصی نیز باعث شده تا بار سنگینی بر دوش اداره بیمارستانها وارد شود که در این میان با همدلی تمام سازمانهای متولی سعی کردیم تا قیمت تمام شده خدمات درمانی در حوزه ویزیت و هتلینگ (بستری) که آرزوی دیرینه وزارت بهداشت بود، محقق کنیم.
\r\n\r\nمعاون وزیر بهداشت ادامه داد: همین که بیمهها قبول کردند رقم هتلینگ ۴۸ هزار تومانی و سه تخته دولتی در سال ۹۲ کاملاً غیرواقعی و این رقم ۱۱۸ هزار تومان است. اهمیت دارد. در عین حال ناکافی بودن پوشش بیمه همگانی و اینکه سازمانهای بیمهگر تنها برخی بیماریها را پوشش میدهند، مشکلساز شده است و باعث شده تا مردم به جای ۱۰ درصد فرانشیز ۷ درصد بپردازند.
\r\n\r\nوی نظارت و اعتباربخشی در بیمارستانها را نیازمند یک سیستم جامع علمی و کارآمد دانست و افزود: برای اولین بار اعتباربخشی بیمارستانی به ۹۰۰ بیمارستان ابلاغ شده است اگرچه این نوع اعتباربخشی هنوز در برخی موارد نیاز به بازنگری دارد. به عنوان مثال این استاندارد برای بیمارستانهای عمومی است و در بخش بیمارستانهای تک تخصصی با مشکل مواجه هستیم.
\r\n\r\nآقاجانی تأکید کرد: تنها مدل ما برای ارزیابی بیمارستانها صرفاً اعتباربخشی است و حتی اعتباربخشی بینالمللی را هم در دستور کار نداریم .ولی اگر بیمارستانی بخواهد برای جذب گردشگر سلامت این سیستم را اجرا کند، منعی نداریم.
\r\n\r\nوی گفت: در عین حال باید بروکراسی اداری و کاغذبازی کم شده و به کیفیت بیشتر توجه کنیم و در حوزه آموزش مدیران بیمارستانی به دنبال ایجاد برنامههای کوتاهمدت آموزشی و تغییر الگوی انتخاب مدیران و پایش مدیران هستیم.
\r\n\r\nو اما حضور پر رنگ تکنولوژی دکتر لینک در فضای بهداشت و درمانی کشورمان ایران تا 70% مشکلات مدیریتی که شما در مقاله بالا خواندید را برطرف میکند. تکنولوژی دکتر لینک با قدرت تمام و اطمینان از قدم خود در دنیای پزشکی و تکیه بر علم های بومی سازی شده در مرز جمهوری اسلامی ایران با افتخار اعلام می کند که توانایی رقابت با بزرگترین ERP-CRM های پزشکی روز جهان را دارد. افتخار می کنیم که با وجود تحریم های زیادی که علیه ایران عزیزمان وجود دارد، می توانیم حرکتی مستعدانه و جهادی در ایران عزیزمان داشته باشیم.
\r\n\r\nمقالات مرتبط:
\r\n\r\n