ایروبیک ذهنی چیست؟

  دکتر لینک | ایروبیک ذهنی چیست؟

ما برای سلامت جسم خود کارهای زیادی انجام می‌دهیم. مثلا رژیم‌های متنوع می‌گیریم، ورزش می‌کنیم و چکاپ‌های ماهیانه یا سالانه انجام می‌دهیم. خلاصه این که همیشه مراقب بدن خود هستیم. در سرما لباس گرم می‌پوشیم و در تابستان برای جلوگیری از گرما زدگی خاکشیر می‌نوشیم. به همین علت در این قسمت از پادکست پزشکی مدیکستو می‌خواهیم سوال دیگری مطرح کنیم. آیا تا این لحظه برای سلامت ذهنتان که دستور انجام این کارها را می‌دهد، کاری کرده‌اید؟ آیا می‌دانید پیر شدن مغز باعث ایجاد چه بیمارهای می‌شود؟ از پیر شدن مغز اطلاعی دارید؟ مقاله پیش رو قصد دارد به این سوالات پاسخ دهد.

پیر شدن مغز چه عواقبی در پیش دارد؟
مغز انسان پیچیده‌ترین عضو بدن است. همین که ما شروع به صحبت می‌کنیم نیمکره چپ کلمه‌ها را آماده می‌کند و هم زمان نیمکره راست شروع به ساختن جمله‌ها می‌کند. در صورتی که مراقب ذهنمان نباشیم، فرایند پیر شدن در ذهنمان آغاز می‌شود که در نهایت موجب آلزایمر و کاهش عملکرد مغز خواهد شد. فراموش کردن کسانی که دوستشان داریم هم برای ما و هم برای عزیزانمان بسیار دردناک است. در هر سنی که به سر می‌بریم فرقی نمی‌کند 15 سال؟ 20 سال؟ 40 سال؟ شاید هم 80 سال. از همین الان می‌توانیم به مغزمان با استفاده از ایروبیک ذهنی کمک کنیم تا جوان بماند.

لطفا زنگ تفریح داشته باشید
به دلیل مشغله‌های زیادی که در زندگی وجود دارد. گاهی مجبور می‌شویم یک کار را برای چند ساعت به صورت پیاپی انجام دهیم. در این حالت مغز روی حالت خودکار قرار می‌گیرد، خلاقیت و ایده‌های خود را متوقف کند. پس برای هوشیار نگه داشتن مغز هر 30 دقیقه، باید یک فعالیت متفاوت انجام دهیم. از پشت میز کارمان بلند شویم، یک لیوان آب بنوشیم کمی از پنجره بیرون را نگاه کنیم و دوباره سرکارمان برگردیم. می‌توانیم چند دقیقه‌ای را به پیاده‌روی مشغول شویم. تلفن را برداریم به دوستمان زنگ زده و جویای احوالش شویم. یا برای روح و جسممان سنگ تمام گذاشته و تمرینات یوگا را آغاز کنیم.

مهارت‌های جدید بیاموزید
تغییر دادن عادات روزانه ممکن است ما را معذب کند اما در واقع همین معذب شدن باعث هوشیار ماندن مغز می‌شود. هر روز با انجام دادن یک کار متفاوت می‌توانیم ذهن را تقویت کنیم. یاد گرفتن مهارت‌های جدید، انسان را از چرخه عادت خارج می‌کند. به عنوان مثال اگر راست دست هستیم با دست چپ مسواک بزنیم، یا سعی کنیم اسم و فامیلمان را با دست چپ بنویسیم. لطفا به دیگر مثال‌ها توجه کنید.

زبان جدید یاد بگیرید
به چه زبانی علاقه دارید؟ فرانسوی یا اسپانیایی؟ شاید هم به آلمانی علاقه داشته باشید. در واقع فرقی نمی‌کند که به کدام زبان علاقه دارید فقط باید شروع به یادگیری کنید. برای این کار هر روز فقط 5 کلمه جدید یاد بگیرید. مثل روزهای هفته، رنگ‌ها، اسم غذاها و عددها.

به کتاب‌ها یا مجله‌هایتان تنوع بدهید
به مطالعه‌تان تنوع بدهید. اگر کتاب یا مجله می‌خوانید سعی کنید هر هفته موضوع آن‌ها را عوض کنید. مثلا اگر در حوزه پزشکی مجله می‌خوانید این بار در مورد آشپزی یا طبیعت مطالعه کنید.

فعالیت‌های متفاوت انجام دهید
مهارت‌های جدید هم اعتماد به نفس و هم خلاقیت ذهن را بالا می‌برند. از یاد گرفتن خجالت نکشید. امروزه یادگیری خیاطی، قلاب بافی و منجوق دوزی برای از بین بردن استرس توسط بسیاری از روان‌شناسان توصیه می‌شود. پازل‌ها نیز خلاقیت مغز را بیشتر می‌کنند. اول از پازل‌های ساده شروع کرده و کم کم به سراغ پازل‌های سخت‌تر بروید.

بازی کنید
بله درست خواندید، بازی کنید. بازی، مغز را به چالش می‌کشد تا به دنبال راه حل‌های جدید بگردد.از بازی‌های کامپیوتری و فیزیکی گرفته تا تخته نرد و شطرنج که به دقت و استراتژی زیادی نیاز دارند، بسیار مفید هستند.

رژیم غذایی خود را به تعادل برسانید
رژیم غذایی مناسب در کنار ایروبیک ذهنی که برای جسم و مغز مفید است باید در تعادل کامل به سر ببرد. همه چیز به اندازه و با تنوع مناسب باید در کنار هم جای گیرند. یک وعده کامل شامل نصف بشقاب سبزیجات، یک چهارم کربوهیدرات و یک چهارم دیگر گوشت است. بدن و مغز برای سلامتی به این مقدار از غذا در یک وعده نیاز دارد.

به جای تماشا کردن زندگی، آن را تجربه کنید 
زندگی لحظه‌هایی است که می‌گذرند. هم زمان که این مقاله را می‌خوانید زندگی در جریان است. اما تجربه کردن زندگی چیزی متفاوت‌تر از گذر زمان است. بیشتر ما در فضاهای مجازی کلیپ‌هایی مانند غذا خوردن گربه‌ها را نگاه می‌کنیم؛ آن گربه‌های کوچک خیلی با نمک و زیبا هستند. ولی آیا تا به حال شده خودمان به گربه‌ای غذا بدهیم و به تماشای آن بنشینیم؟ این همان تجربه زندگی است. لحظه‌هایی که ما در یک آن، حس‌های مختلفی را دریافت می‌کنیم.

ویتامین‌هایی که برای مغز مفیدند
آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی مثل A-B-C کلسیم‌ها، ویتامین ب‌کمپلکس، امگا 3 یا ویتامین ماهی برای سلامت ماندن مغز بسیار مفید هستند. البته برای مصرف این ویتامین‌ها حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنیم.

خنده بر هر درد بی درمان دواست
خندیدن، بازیگوشی و بازی‌های کودکانه فشارهای عصبی را کم کرده و تفکر خلاق را فعال می‌کند. البته مغز متوجه می‌شود که چه زمانی ما واقعا می‌خندیم یا در حال تظاهر هستیم. بنابراین بهتر است زمانی را به خندیدن واقعی اختصاص دهیم. برای این کار داستان‌های مصور طنز، مجله‌های خنده‌دار، کتاب‌های جک، لطیفه‌های بامزه و سایت‌های آنلاین جک به خندیدن کمک می‌کنند. در این بخش از پادکست پزشکی مدیکستو 10 دلیلی که ثابت می‌کند خندیدن برای بدن بسیار خوب است را به اطلاع شما می‌رسانیم.
بهبود جریان گردش خون
افزایش خلاقیت
ورزش دادن عضلات شکمی
بالا رفتن تعداد سلول‌های ایمنی
خارج کردن هوای باقی مانده در شش‌ها
هضم راحت‌تر غذا
آزاد کردن فشار عضلانی
کاهش کروتیزول
افزایش اندروفین
بهتر شدن حال روحی

زیر شعله استرس را کم کنیم
استرس، احساسی است که هم خودمان و هم دیگران در ایجاد آن نقش بسزایی داریم. این حس، در زمان و مکان محدود نمی‌شود و هر لحظه در کمین ما است. برای رها شدن از استرس باید بدن و مغز را آرام کرده و هر کاری که در حال انجام آن هستیم را رها کنیم. برای مدت 15 دقیقه به خودمان زنگ تفریح بدهیم. درست مانند زمانی که در مدرسه زنگ تفریح داشتیم، در زندگی روزمره و کاری‌مان هم به این زنگ احتیاج داریم. در این 15 دقیقه تمرینات تنفسی انجام دهیم. حرکات کششی استرس را از بین برده و بدن را انعطاف پذیر می‌کند.

سخن آخر
انجام دادن کارهایی که در این مقاله گفته شده، زمان زیادی نمی‌گیرد اما می‌تواند به مغز و ذهن ما کمک کند تا سال‌های سال بدون هیچ مشکلی زندگی کند. ذهن مانند بدن نیاز به ورزش و مراقبت دارد. ایروبیک ذهنی می‌تواند کمک بزرگی به جوان ماندن ذهن کند. در نهایت باشد که به آموزه‌هایمان عمل کنیم. 

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-what-is-aerobic-mind

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*