علت ترس مردان از ازدواج چیست؟

  دکتر لینک | علت ترس مردان از ازدواج چیست؟

امروزه متاسفانه با بالا رفتن آمار طلاق در کشور، در هر دو گروه مردان و زنان، ترس هایی برای ازدواج و تشکیل خانواده پدید آمده است. البته جنس ترس ها و علل آن ها در هر دو جنس زن و مرد، متفاوت می باشد. در این مقاله اما سعی داریم تا شما را بیشتر با علل ترس مردان از ازدواج بیشتر آشنا کنیم. در ادامه چند نمونه از دلایل ترس مردان از ازدواج را مشاهده می کنید:
هزینه های سنگین ازدواج
تعهد و وفاداری به ازدواج
نداشتن مهارت های زندگی
تله های شخصیتی
افزایش محدودیت های زندگی
عدم آمادگی برای ازدواج
اختگی در مردان
در بخش های بعدی دقیق تر درباره هر یک از این موارد صحبت می کنیم. 

ترس از ازدواج به دلیل هزینه های سنگین ازدواج 
اگر بخواهیم علل ترس مردان از ازدواج را بررسی کنیم، شاید بهتر باشد، این علل را در فرهنگ ازدواج جامعه ایرانی جستجو کنیم. در فرهنگ ازدواج ایرانی، معمولا هزینه های ازدواج و تشکیل خانواده تا حد زیاد و نامتقارنی بر دوش مرد و خانواده او می باشد. همین موضوع می تواند باعث ایجاد ترس در مردان شده و برای تامین هزینه های شروع یک ازدواج، زمان ازدواج خود را به تعویق انداخته و یا اصلا از فکر ازدواج بیرون بیایند. از این رو پیشنهاد می شود، خانواده های دختر و پسر، کمی در مورد هزینه های ازدواج با نرمی بیشتری رفتار کرده و موانع یک ازدواج آسان را تسهیل نمایند. 

ترس مردان از ازدواج با درگیر شدن در تعهد
تعهد و احساس مسئولیت، آن هم در مقوله ازدواج کار بسیار سختی است. البته که این موضوع برای پسر و دختر باید به یک اندازه اما به شکل های مختلف انجام شود. اما با توجه به فرهنگ ایرانی مسئولیت های مالی و اقتصادی زندگی تا حد زیادی بر گردن مرد است و همین تعهد تامین هزینه های زندگی می تواند کار را کمی دشوار کند. جدا از این موضوع نوع دیگری از تعهد که باعث ترس مردان از ازدواج می شود، تعهد یک رابطه عاطفی است که می بایست از سوی مرد و زن در نظر گرفته شود که خب در مواردی این تعهد عاطفی می تواند شکسته شود و رابطه طرفین را خراب کند. 

تله های شخصیتی
برخی تله های شخصیتی باعث می شوند که به روابط عاطفی ضربه زده و در نتیجه پس از شکست های مداوم در روابط، این احساس را در فرد به وجود آورند که نمی تواند یک ازدواج و رابطه عاطفی موفق داشته باشد و در تمام موارد شکست خواهد خورد.

از جمله تله های شخصیتی که می تواند در این مورد تاثیر گذار باشند، می توانیم به تله هایی همچون تله شکست، رهاشدگی و بی اعتمادی اشاره کنیم. البته که همه تله های هر یک به نوعی در زندگی فردی و مشترک یک انسان تاثیر منفی می گذراند. اما در مورد روابط عاطفی برخی تله ها فعال تر بوده و تاثیر مخرب بیشتری داشته که در نتیجه با ترس مردان از ازدواج رو به رو خواهیم شد. 

افزایش محدودیت های زندگی پس از ازدواج
اغلب انسان ها و به خصوص مردان از محدودیت و نبود آزادی هراس دارند. در واقع ازدواج با تمام امتیازات مثبتی که دارد، می تواند محدودیت هایی را نیز ایجاد کند. شما با ازدواج کردن و قبول مسئولیت همسر بودن، می بایست تعهداتی را انجام دهید که سبب می شود، محدودیت هایی در زندگی شما ایجاد شود. محدودیت ها می توانند شامل مواردی همچون: کاهش ریسک پذیری از نظر اقتصادی، محدودیت در گذراندن وقت در بیرون از منزل و ... باشند. 

عدم آمادگی برای زندگی مشترک و ترس مردان از ازدواج
ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات زندگی است. متاسفانه در ازدواج های سنتی، ازدواج به عنوان اصلی ترین هدف یک انسان در نظر گرفته می شود و بسیاری از افراد خوشبختی را در گرو ازدواج می دانند. البته که این گونه نیست. ازدواج در هر شرایطی نمی تواند امکان پذیر باشد. یک ازدواج خوب نیازمند داشتن پیش نیازها و مهارت هایی است که فرد باید پیش از ازدواج بیاموزد. مهارت ها و بلوغ هایی نظیر بلوغ عاطفی، مالی، جنسی، جسمی، بلوغ شخصیتی و ... 

اختگی در مردان پیش از ازدواج چرا ایجاد می شود
اختگی پیش از ازدواج در مردان، یکی دیگر از عوامل ترس مردان از ازدواج است. البته اختگی مردان، معمولا پس از رسمی شدن قرار ازدواج و در مراحل آخر پیش از ازدواج اتفاق می افتد. اختگی صرفا برای تمام مردان اتفاق نمی افتد، اما ممکن است بخش عمده ای از مردان و حتی زنان به این نوع اختگی پیش از ازدواج دچار شوند.

علت بروز اختگی معمولا اضطرابی است که در لحظات آخرین تجرد سراغ برخی مردان می آید. از آنجایی که فشار مالی زندگی بر دوش مردان است و هزینه های سنگینی را در این مورد می پردازند، ترس از دست دادن آزادی، تجرد، تقسیم اموال و محدودیت های زندگی و تعهد از جمله ترس هایی هستند که سبب اختگی در مردان می شوند. در این شرایط نباید به مردان فشار روانی از سوی دختر وارد شود. معمولا مردان در این دوران تمایل دارند با یک مرد هم صحبت شوند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-what-causes-men-to-be-afraid-of-marriage

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*