داروهای درمان چربی خون کدامند؟

  دکتر لینک | داروهای درمان چربی خون کدامند؟

با بهترین روش های درمان دارویی چربی خون آشنا شوید
امروز می خواهیم در رابطه با درمان دارویی چربی خون و مهمترین داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می شوند، صحبت کنیم. اغلب درمان دارویی چربی خون با هدف کاهش سطح کلسترول و در برخی اوقات کاهش سطح تری گلیسیرید انجام می شوند.این کاهش با روش های مختلفی صورت می پذیرد. به همین دلیل داروهای مختلفی نیز برای درمان بیماری چربی خون تولید و تجویز می شوند.

از جمله مهمترین دسته های دارویی که برای درمان دارویی چربی خون مورد استفاده قرار می گیرند، می توانیم به مهارکننده های جذب کلسترول، داروهای رزین، مشتقات اسید فیبریک، داروهای نیاسین، داروهای استاتین و ... اشاره کرد. 

مهارکننده های جذب کلسترول
مهارکننده های انتخابی جذب کلسترول از جمله داروهای کاهنده کلسترول و چربی خون هستند که سبب کاهش جذب کلسترول توسط روده می شوند. مهارکننده های جذب کلسترول از جمله روش های درمان دارویی چربی خون هستند که جدید بوده و می تواند کمک موثری به کاهش چربی خون در بدن شما بکند.

این دارو می بایست توسط پزشک تجویز شود. مطالعات نشان داده است که مصرف داروهای مهارکننده جذب کلسترول توسط بیماران مبتلا به چربی خون، سبب کاهش کلسترول LDL می شود. همچنین در برخی موارد با کاهش میزان تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب نیز رو به رو بوده ایم. 

درمان دارویی چربی خون با داروهای رزین
داروهای متصل شونده به اسیدهای صفراوی یا داروهای رزین، کمک به دفع هر چه بیشتر کلسترول LDL می کنند. همانطور که مستحضر هستید، بدن برای تولید اسید صفرا که برای فرآیند های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد، به کلسترول نیاز دارد.
وقتی شما داروهای رزین را مصرف می کنید، باعث می شود که داروها به اسیدهای صفراوی متصل شده و در حین هضم مصرف نشوند. همین موضوع سبب واکنش بدن می شود. به این صورت که بدن از کلسترول بیشتری برای ساخت اسید صفرا استفاده می کند و در نتیجه کلسترول اضافی در بدن جذب نمی شوند. در نتیجه میزان کلسترول بسیار کمتری وارد جریان خون شما شده و جذب بدن می شود.
این قبیل داروها معمولا به صورت پودری مورد استفاده قرار گرفته و در آب حل می شوند. البته باید توجه داشت که استفاده از این دارو می تواند عوارضی نیز برای شما داشته باشد که از آن جمله می توان به یبوست، احساس تهوع، گاز شکم و نفخ اشاره کرد. 
مهمترین داروهای رزین شامل: کلستیرامین، کلستیپول، کلسولام

درمان چربی خون با داروی نیاسین
یکی از روش های موثر برای درمان دارویی چربی خون، استفاده از داروهای نیاسین یا اسید نیکوتینیک می باشند. این قبیل داروها سطح کلسترول بد را کاهش داده و موجب افزایش میزان کلسترول خوب می شوند. البته مصرف این دارو می تواند عوارض مختلفی داشته باشد. به خصوص افرادی که با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می کنند در مصرف این دارو باید حساسیت بیشتری به خرج دهند.

از جمله عوارض جانبی داروهای نیاسین می توان به خارش گلو، استفراغ و ناراحتی معده اشاره کرد. از نیاسین به عنوان مکمل های غذایی و ویتامین B نیز استفاده می شود. البته باید توجه داشت که تمامی این داروها و مکمل ها من جمله درمان دارویی چربی خون می بایست زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. 

داروهای استاتین برای درمان دارویی چربی خون
یکی دیگر از روش های درمان دارویی چربی خون بالا، درمان با داروهای استاتین است. این گروه از داروهای چربی خون سبب تحریک بدن شده و در نهایت به دفع هر چه بیشتر کلسترول اضافی خون کمک می کند. نام دیگر داروهای استاتین، داروهای مهارکننده HMG CoA ردوکتاز می باشد.

داروهای استاتین از تشکیل کلسترول در کبد جلوگیری کرده و از این طریق به کنترل چربی خون در بدن کمک می کنند. استاتین ها نیز سبب کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید در خون می شوند و میزان کلسترول خوب را نیز افزایش می دهند. در هنگام تجویز این دارو، حتما در خصوص دیگر بیماری های دیگری که دارید از جمله بیماری های قلبی عروقی با پزشک خود مشورت نمایید. استفاده از این دارو ها می تواند عوارضی در شما ایجاد کنند. 
مهمترین استاتین ها: سیمواستاتین، فلوواستاتین، آتورواستاتین، لواستاتین، پراواستاتین، کلسیم و ...

مشتقات اسید فیبریک ها
این دسته از داروها، کمک بسیاری به کاهش تری گلیسیرید می کنند. آمارها نشان می دهد که داروهای فیبرات بر روی کلسترول مضر تاثیر چندانی نمی گذارد. البته در مواردی سبب افزایش کلسترول خوب در بدن می شوند. این داروها از جمله روش های درمان دارویی چربی خون هستند که عوارض جانبی خاصی روی بدن نمی گذارند. 
مهمترین فیبرات ها: کلوفیبرات، جموفیبروزیل، فنوفیبرات

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که برای تجویز صحیح دارو، می بایست حتما در خصوص بیماری چربی خون و دیگر پارامترهای مهم با پزشک معالج خود مشورت نمایید تا پزشک بتواند بهترین دارو را تجویز نماید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-what-are-the-lipid-treatment-drugs

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*