اولین نشانه های بارداری کدامند؟

  دکتر لینک | اولین نشانه های بارداری کدامند؟

بارداری یکی از خاص ترین لحظات زندگی است. شما در این دوران و در طی 9 ماه بارداری، می توانید تغییرات بسیار زیاد و سریعی را تجربه کنید. تغییرات بسیار زیاد هورمونی، جسمی، ظاهری و رفتاری و روحی، روانی از جمله مهمترین بخش های تغییرات و از اولین نشانه های بارداری شما هستند. 

اولین نشانه های بارداری کدامند؟
پس از بارور شدن تخمک، به تدریج تغییرات هورمونی و اولین نشانه های بارداری خود را نمایان می کنند. اگر پیش از این برای بارداری اقدام کرده اید و بارداری شما کاملا آگاهانه انجام شده است، احتمالا خیلی سریع تر به بارداری تان پی خواهید برد. این موضوع اغلب برای زنانی که بارداری ناخواسته دارند، شوکه کننده بوده و به راحتی نمی توانند وجود تغییرات را بپذیرند. 
اما بیایید با مهمترین و شایع ترین علائم اولیه بارداری آشنا شویم. 
قطع عادت ماهیانه
تغییرات در سینه ها
حالت تهوع
احساس خستگی و کسلی
لکه بینی
شکم درد
این ها تنها چند مورد از مهمترین نشانه های بارداری در زنان است که ممکن است کم یا زیاد برای زنان مختلف اتفاق بیفتد.

قطع یا عقب افتادن عادت ماهیانه: یکی از اولین نشانه های بارداری در زنان، متوقف شدن یا عقب افتادن دوره عادت ماهانه می باشد. البته این نشانه زیاد قطعی نبوده و مخصوصا برای زنانی که دچار بی نظمی قاعدگی هستند، احتمالا اتفاق می افتد. همچنین اگر تجربه موقعیت استرس زا یا تغییرات محیطی داشته اید، ممکن است با این مشکل مواجه شوید. اما به هر جهت توقف قاعدگی اصلی ترین نشانه بارداری می باشد. 
بروز در تغییرات در سینه ها: همانطور که گفتیم پس از عمل لقاح و در هفته های اول، تغییرات هورمونی بسیاری اتفاق می افتد. یکی از این تغییرات خود را در سینه ها نمایان می کند. به طوری که ممکن است در سینه ها احساس سنگینی بکنید. 

حالت تهوع و استفراغ: حتما شما هم با این نشانه بارداری آشنایی دارید. اغلب زنان با این مشکل مواجه می شوند. احساس تهوع در نتیجه تغییرات هورمونی و کاهش سطح قند خون در نتیجه باروری می باشد. 

خستگی و کسلی: احساس خستگی و بی حالی نیز در اثر ترشح هورمون پروژسترون و کاهش شدید قند خون در اوایل بارداری اتفاق می افتد. 

لکه بینی: در اولین هفته های بارداری ممکن است با کمی خونریزی در حد لکه بینی مواجه شوید. توجه داشته باشید، جدا از دلایل دیگری که لکه بینی دارد، باید عرض کنیم که این موضوع می تواند یکی از نشانه های مهم بارداری باشد. 

چگونگی انجام تست خانگی بارداری
اگر خانمی هستید که با قصد و آگاهانه اقدام به بارداری کرده اید و توقع این اتفاق را نیز دارید، احتمالا با مشاهده اولین نشانه های بارداری خودتان اقدامات لازم برای تشخیص دقیق تر را انجام می دهید و این اتفاق در هفته های اول خواهد افتاد. برای این کار شما می توانید ابتدا از تست خانگی استفاده کرده و برای تشخیص دقیق و قطعی به پزشک مراجعه کرده و اقدام به انجام آزمایش نمایید. 

شما برای انجام آزمایش خانگی تشخیص بارداری، از کیت های تشخیص بارداری که به baby check مشهور هستند، استفاده نمایید. بهتر است پس از مشاهده اولین نشانه های بارداری، از جمله توقف دوره عادت ماهانه، از این کیت های تشخیص استفاده نمایید. همچنین می توانید دو هفته پس از آخرین رابطه جنسی تان اقدام به استفاده از این کیت ها بکنید. 

برای استفاده از این کیت های بارداری، می بایست پیش از استفاده مقداری از ادرار خود را در ظرفی جمع آوری کرده و با کمک یک قطره چکان چند قطره از آن را روی کیت قرار دهید. برای مشاهده نتیجه باید حدود 2 دقیقه صبر کنید. کیت های بارداری دارای یک محدود C و T می باشند.

اگر پس از گذشت مدت زمان لازم دو خط در این محدوده مشاهده شد، نتیجه تست ادرار بارداری شما مثبت می باشد. در صورتی که یک خط دیده شود، تست شما منفی بوده و در صورتی که هیچ خطی دیده نشود، احتمالا آزمایش را اشتباه انجام داده و یا کیت شما خراب بوده است. 

نکاتی که باید پس از اطلاع از بارداری به آن ها توجه داشته باشید
پس از مشاهده اولین نشانه های بارداری، می بایست در اولین فرصت به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و با نظر پزشک اقدام به آزمایش تشخیص بارداری بکنید. اگر نتیجه بارداری تان به طور قطعی مثبت باشد، از این پس باید مراقبت های بارداری سه ماهه اول بارداری تان را آغاز کنید. در بخش های قبلی درباره هر یک مراقبت های سه گانه دوره بارداری صحبت کرده ایم. شما باید در این دوره مراقبتی آزمایش های مختلف را انجام داده و توسط پزشک تان تحت نظر قرار بگیرید. همچنین باید موارد خود مراقبتی در خانه و محل کارتان را نیز رعایت کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-what-are-the-first-signs-of-pregnancy

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*