تنبیه بدنی کودک، چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت؟

  دکتر لینک | تنبیه بدنی کودک، چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت؟

متاسفانه از گذشته تا به امروز تنبیه بدنی کودکان، یکی از مشکلات بسیار بزرگ در جوامع مختلف بوده است. این موضوع به خصوص در خانواده های سنتی و قدیمی بیشتر دیده می شود. آن ها تنبیه فیزیکی کودکان یا به اصطلاح کتک زدن کودک را یک روش تربیتی می دانستند که در حال حاضر اصلا این گونه نیست.

بسیاری از روانشناسان کودک بر این عقیده هستند که کتک زدن کودکان نه تنها نمی تواند به تربیت کودک کمکی کند؛ بلکه حتی می تواند باعث بروز مشکلات روانی مختلفی در زندگی حال و آینده وی شود. از جمله عواقب ناگوار و پیامدهای منفی که تنبیه کودکان می تواند داشته باشد، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

عدم توانایی فرد در حل تعارضات و اختلاف ها و پیدا کردن راه حل درست
تقلید کردن از والدین در تربیت فرزندان
ابتلا به برخی از تله های شخصیتی در ادامه روند زندگی
آسیب فیزیکی و جسمی کودک
عدم تغییر رفتار اشتباه کودک و جبران خطا
لجبازی
کم ارزش شدن جایگاه پدر و مادر و افرادی که دست به تنبیه کودکان می زنند
کاهش اعتماد به نفس و احساس امنیت
ممکن است کودک به تله رهایی گرفتار شود

عدم توانایی در حل تعارضات و اختلاف ها
یکی از عواقب تنبیه بدنی کودکان، کاهش مهارت های ارتباط اجتماعی و شناختی در آن ها می باشد. فرد در محیط اجتماع به راحتی نمی تواند با دیگر افراد و حتی هم سالان خود ارتباط برقرار کند و همین باعث می شود، در یادگیری بسیاری مهارت های دیگر از جمله حل اختلاف ها و تعارضات با دیگر افراد ضعیف عمل کند.

این قبیل کودکان معمولا بسته به نوع مکانیزم رفتاری که انتخاب می کنند، معمولا کودکانی پرخاشگر و تهاجمی هستند و رفتاری که والدین با او داشتند را عینا روی دیگر افراد پیاده می کنند. آن ها به راحتی از طریق صحبت کردن نمی توانند مشکل شان را با دیگر افراد حل کنند. 

تقلید از والدین
همانطور که گفتیم، کودکان در سنین پایین تمایل بسیاری به تقلید از والدین دارند. این موضوع به خصوص در سنین زیر 5 سال بیشتر دیده می شود. چرا که کودکان در این سنین با افراد کمتری ارتباط داشته و تقریبا پدر و مادر تمام دنیای پیرامون کودک را تشکیل می دهند.

به همین جهت، وقتی سعی می کنید در قبال کار اشتباهی که کودک تان مرتکب شده است، او را تنبیه کنید، کودک شما ممکن است این کار را مقابله به مثل کند و شما یا دوستانش را مورد ضرب و شتم قرار دهد. گذشته از این ها تنبیه بدنی کودک، می تواند سبب افتادن فرد در تله های شخصیتی شود که در ادامه بیشتر درباره آن ها نیز صحبت خواهیم کرد. 

افتادن در دام تله های شخصیتی رهاشدگی و بی اعتمادی
یکی از موضوعات تقریبا جدید در حوزه روانشناسی و روان درمانی، موضوع تله های شخصیتی است. همه روزه افراد زیادی برای حل این مشکل به روان درمانگر ها مراجعه می کنند و متاسفانه افراد زیادی نیز با وجود این که مشکلات زیادی داشته که همه آن ها نشانه های یک تله شخصیتی هستند، هنوز آشنایی چندانی با تله خود ندارند.

گذشته از این ها باید عرض کنیم که یکی عواملی که می تواند باعث افتادن فرد در تله هایی نظیر بی اعتمادی و بدرفتاری و تله رهاشدگی می شود، نبود امنیت در کودکی است. این امنیت می تواند به شکل های مختلف تعریف شود. تنبیه کردن کودک یکی از مصداق های نبود امنیت در زندگی یک کودک است. به همین جهت ممکن است این فرد در بزرگسالی در پی مشکلاتی که تله شخصیتی اش به وجود می آورد، ناخواسته با مشکلاتی در زندگی و روابط عاطفی خود مواجه شود. این دو تله ای که به آن اشاره کردیم از جمله تله هایی هستند که خود را در رابطه عاطفی و ازدواج نشان می دهند.

آسیب فیزیکی کودک
جدا از همه عواقب روانشناسی که می تواند کتک زدن کودک می تواند به همراه داشته باشد، از آسیب های جسمی آن نمی توانیم به راحتی بگذریم. البته که همین آسیب های جسمی می تواند خود سبب بروز بسیاری آسیب های روانشناسی نیز در کودک شود. فراموش نکنید که یک لازمه داشتن یک زندگی سالم قطعا سلامت و امنیت جانی هم می تواند باشد. پس بهتر است پیش از تصمیم به فرزندآوری فکری برای روش های تربیتی فرزندتان بکنید و سپس اقدام به انجام این کار بکنید. 

عدم تغییر رفتار اشتباه کودک در پی تنبیه بدنی 
آیا تا به حال این سوال را از خود پرسیده اید که تنبیه بدنی کودک تان، تاثیری در بهبود رفتار او داشته یا خیر؟ متاسفانه بسیاری از کودکان پس از تنبیه بدنی بیشتر لجبازی می کنند و این تنبیه ها هیچ تاثیر مثبتی روی او ندارد. البته که از نظر روانشناسی هم به هیچ وجه روش مناسبی برای توبیخ کودک به شمار نمی رود.

فراموش نکنید که سلامت روحی کودک تان به اندازه سلامت جسمی او ارزش دارد. پس با کتک زدن فرزندتان چیزی عوض نخواهد شد. تنها مشکلاتی است که در آینده گریبان گیر او خواهند شد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-what-are-the-consequences-of-corporal-punishment-of-a-child

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*