آزمایشات دوران بارداری شامل چه مواردی می شوند

  دکتر لینک | آزمایشات دوران بارداری شامل چه مواردی می شوند

در این پست قصد داریم تا به طور ویژه به مبحث آزمایشات و اقداماتی که می بایست در دوران بارداری انجام دهید، صحبت کنیم. البته شما به عنوان یک مادر باردار، ملزم به انجام تمام این آزمایش ها نیستید. آزمایش هایی که در این دوران در نظر گرفته شده است، با تجویز پزشک و با توجه به بررسی وضعیت شما و جنین تان انجام می شود. 

آزمایشات دوران بارداری شامل چه مواردی می شوند؟
یکی از بخش های اصلی مراقبت از زنان باردار، انجام آزمایشات دوران بارداری می باشد. این آزمایش ها تا حد زیادی به شناخت وضعیت عمومی سلامت شما کمک می کند. آزمایش هایی که معمولا در دوران بارداری انجام می شوند، در چند دسته، طبقه بندی می شوند. از جمله این آزمایش ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
آزمایشات عمومی دوران بارداری
آزمایشات غربالگری دوران بارداری
آزمایشات تشخیص تهاجمی نقص مادرزادی جنین
در ادامه به طور کلی و خلاصه با این آزمایش ها و انواع آن ها آشنا می شویم. 

آزمایشات عمومی دوران بارداری
این آزمایش ها و اقدامات همانطور که از آن ها بر می آید، به صورت عمومی بوده و به طور کلی برای تمام زنان باردار توصیه و تجویز می شود. مهمترین آزمایشات دوران بارداری که به صورت عمومی برای همه زنان باردار توصیه می شود، شامل آزمایش خون، آزمایش ادرار، سونوگرافی، آزمایش غربالگری دیابت می شود. 
هدف از انجام آزمایش خون و ادرار: تشخیص کم خونی و شمارش گلبول های قرمز، تشخیص کم کاری یا پرکاری تیروئید، تشخیص بیماری های عفونی، تشخیص دیابت بارداری، شناسایی پروتئین در ادرار، تشخیص برخی بیماری های نظیر ایدز و هپاتیت.

هدف از انجام آزمایش غربالگری دیابت: دیابت یکی از بیماری های شایع دوران بارداری بوده که برای تشخیص آن معمولا در هفته های 24 تا 27 بارداری، انجام آزمایشات دوران بارداری از جمله آزمایش غربالگری دیابت تجویز می شود.
انجام این آزمایش معمولا به صورت مصرف گلوکز خوراکی انجام می شود. به این ترتیب که مقداری گلوکز خوراکی به شما داده می شود و بعد از یک ساعت تقریبا، میزان قند خون شما اندازه گیری می شود. اگر میزان قند خون شما از حد تعیین شده بیشتر باشد، احتمال ابتلا به دیابت بارداری وجود دارد.
در ادامه برای تشخیص قطعی می بایست، آزمایش تست قند خون ناشتا را نیز انجام دهید. البته این بیماری توسط آزمایش خون هم قابل تشخیص می باشد. 

هدف از سونوگرافی: شما در دوران بارداری، به طور معمول، سه بار باید سونوگرافی را انجام دهید. سونوگرافی روشی برای بررسی وضعیت سلامت و رشد جنین می باشد. هر یک از تست های سونوگرافی به منظور خاصی در زمان خاصی انجام می شوند. سونوگرافی اول معمولا برای تشخیص و غربالگری جنین انجام می شود. سونوگرافی دوم برای تشخیص میزان رشد، تعداد جنین ها، وضعیت جفت، سن بارداری و ... انجام می شود.
سونوگرافی آخر نیز برای برای تشخیص میزان رشد جنین، میزان مایع موجود در کیسه، تشخیص مشکلات ناهنجاری جنین و .... صورت می پذیرد. 

آزمایشات غربالگری دوران بارداری
آزمایشات دوران بارداری با هدف غربالگری جنین های دچار بیماری ها و ناهنجاری ها انجام می شود. این آزمایش ها معمولا به صورت سه مرحله آزمایشات سه ماهه اول بارداری، آزمایشات سه ماهه دوم بارداری و آزمایشات سه ماهه سوم بارداری انجام می شوند.

همچنین شما می بایست آزمایش غربالگری یکپارچه، سونوگرافی آنومالی و آزمایش DNA آزاد جنینی را در صورت لوزم و صلاح دید پزشک انجام دهید. علت اصلی انجام چنین آزمایش هایی تشخیص و غربالگری نوزادانی است که دچار برخی نقص های مادرزادی می باشند.

آزمایشات تشخیص تهاجمی نقص مادرزادی جنین
در صورتی که در مرحله غربالگری اولیه، نقص مادرزادی جنین تشخیص داده شد، برای تشخیص قطعی می بایست، آزمایش های تشخیص تهاجمی نقص مادرزادی جنین انجام شود. توجه داشته باشید که این آزمایش ها دقت بسیار بالایی داشته و در صورتی که نقص مادرزادی جنین تشخیص داده شود، پزشک می تواند مجوز سقط جنین را صادر نماید.

این آزمایشات دوران بارداری، شامل آزمایش آمنیوسنتز و آزمایش نمونه برداری از پرز های جفتی می باشد. در آزمایش آمنیوسنتز، یک سوزن از طریق شکم وارد مادر می شود و از مایع اطراف جنین نمونه برداری می شود. با انجام این آزمایش می توان به مشکلات کروموزومی و مادرزادی جنین پی برد.

همچنین در آزمایش نمونه برداری از پرزهای جفتی یک سوزن وارد شکم مادر شده یا یک لوله از طریق واژن وارد می شود و نمونه از جفت برداشته می شود. با انجام این آزمایش می توان بیماری هایی نظیر سندرم داون را تشخیص داد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-what-are-pregnancy-tests

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*