راههای غلبه بر افسردگی در جوانان

  دکتر لینک | راههای غلبه بر افسردگی در جوانان

افسردگی در جوانان، در طول سالیان اخیر به یک امر شایع تبدیل شده است. همه روزه جوانان بسیاری بنا به دلایل مختلف از تمرکز روی اهداف شان دست کشیده و نسبت به آینده بدبین و ناامید می شوند. افسردگی در جوانان به نسبت دیگر انواع افسردگی شایع تر می باشد؛ چرا که بخش زیادی از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند. 
 
همه چیز درباره افسردگی در جوانان
افراد بسیاری همه ساله در معرض ابتلا به افسردگی های خفیف تا شدید هستند. یکی از اقشار مهم جامعه که به خصوص در جامعه ایرانی بیشتر از سایر جوامع در معرض خطر افسردگی است، قشر جوان جامعه ایرانی می باشد. متاسفانه مسائل و مشکلات محیطی کشور از یک سو و مشکلات روحی و روانی یک جوان از سوی دیگر دست به دست هم داده اند تا این قشر پویا و فعال جامعه را در تنگنای ابتلا به افسردگی قرار دهند. البته عوامل موثر در بروز نشانه های افسردگی جوانان بسیار متنوع و زیاد هستند و پرداختن به هر یک از آن ها به بحث دقیق نیاز خواهد داشت. اما ما در این جا می خواهیم تا مهمترین عوامل بروز نشانه های افسردگی شدید در جوانان را به شما معرفی کرده و بهترین راهکارهای همیاری و درمان افسردگی جوانی را به شما معرفی نماییم. در ادامه این مطلب دقیق تر با علائم و نشانه های افسردگی در جوانان آشنا خواهید شد. 

نشانه های افسردگی جوانان
نشانه های افسردگی جوانان شباهت بسیار زیادی با نشانه های افسردگی بزرگسالان دارد. البته تفاوت هایی نیز در این مورد خاص وجود دارد که باید به آن ها توجه ویژه شود. 
مهمترین نشانه های انسان افسرده عبارت است از: 
انزوا و گوشه نشینی
ترس از اجتماع
انفعال و عدم انجام یک کار مفید
ناامیدی نسبت به آینده ( به ویژه در بحث ازدواج و فرصت های شغلی)
ترس از بحران 30 سالگی
احساس بی ارزشی
احساس ناتوانی و عجز
مقایسه خود با هم سن و سالان و دوستان
ترس از پیری و از دست دادن سلامتی 
افکار منفی
افکار خودکشی
عدم پیوستگی در کارها
خستگی زود هنگام
بی انگیزگی

عامل اصلی بروز علامت های افسردگی چیست؟
افسردگی از هر نوعی که باشد، معمولا با یک اتفاق ناگوار وحشتناک ممکن است آغاز شود. البته این تنها یک حالت است. در افسردگی جوانان ، این موضوع می تواند تفاوت هایی نیز داشته باشد. چرا که علل بروز افسردگی در جوانان بسیار متنوع است. یکی از مهمترین علل های افسردگی این قشر، مشکل بیکاری و افسردگی شغلی است. این موضوع می تواند فرد را نسبت به ازدواج نیز سرد کرده و انگیزه های ازدواج را نیز از او بگیرد. دلیل دیگری که می تواند یک جوان شاداب را از پای درآورد و به یک فرد افسرده تبدیل کند، می تواند شکست یک رابطه عاطفی باشد. از دست دادن یک عزیز، نزدیک شدن به بحران 30 سالگی، به اتمام نرساندن اهداف تعیین شده و .... از جمله دلایل بروز افسردگی در جوانان است. اگر دلایل اصلی بروز افسردگی جوانان برای ما مشخص باشد، ما خیلی راحت تر می توانیم به درمان افسردگی در جوانان بپردازیم. بر اساس عامل بروز افسردگی می توانیم از بهترین راههای درمان افسردگی جوانان کمک بگیریم و به یاری این قشر جامعه بشتابیم. 

چگونه با نشانه های افسرده شدن در جوانان برخورد کنیم؟
مواجهه اشتباه با اولین نشانه های افسردگی در جوانان، متاسفانه عواقب ناگواری را به دنبال دارد. از آن گذشته نداشتن اطلاعات و آگاهی لازم در این زمینه کار را بدتر نیز می کند. اما کاری که شما به عنوان دوستان و اطرافیان یک فرد افسرده می بایست بکنید، این است که یک فضای آرام و گرم و صمیمی را برای وی ایجاد کنید. داشتن حس اعتماد یکی از مهمترین نکاتی است که در دوران افسردگی می تواند چاره ساز باشد. اگر با روش های کنترل و درمان افسردگی آشنایی ندارید، توصیه می کنیم در اولین اقدام فرد افسرده را به نزد روانپزشک یا روانشناس ببرید. قطعا توصیه های پزشکی و درمانی در این مورد علاوه بر آگاهی بخشی به بیمار و خانواده، می تواند به درمان افسردگی جوانان نیز کمک شایانی بکند. سعی کنید به صحبت های بیمار گوش کنید و کمتر به سرزنش یا دادن راه چاره بیندیشید. شرایطی را فراهم آورید تا احساس انگیزش و برانگیختگی در بیمار جوشش پیدا کرده و به آینده امیدوار شود. 

راه های غلبه بر افسردگی در جوانان
درمان افسردگی در جوانان، با روش های گوناگونی انجام می شود. روش های روان درمانی و استفاده از طب سنتی از جمله راهکارهای معروف برای درمان افسردگی در جوانان می باشد. اما اینکه درمان افسردگی چقدر زمان میبرد، نکته ای است که به سادگی نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد. اما نوع روش درمانی می تواند در طول مدت زمان درمان افسردگی تاثیر گذار باشد. از جمله روش های معروف برای درمان افسردگی می توان به روش های روان درمانی و استفاده از مشاوره، استفاده از داروهای ضد افسردگی، استفاده از داروهای گیاهی و ... اشاره کرد. علاوه بر این ها راهکارهای زیر نیز می تواند برای کنترل افسردگی مفید باشند:
ورزش و تحرک را فراموش نکنید. 
انجام یک کار مفید در جهت اهداف تان
توجه به تغذیه
توجه به کیفیت خواب
مکاشفه و مراقبه 
مثبت اندیشی
تمرکز روی اهداف 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*