آشنایی با روش های درمان سرطان سینه

  دکتر لینک | آشنایی با روش های درمان سرطان سینه

خوشبختانه در سال های اخیر با پیشرفت علم پزشکی، روش های بسیار خوبی برای درمان سرطان سینه ایجاد شده اند که در حال حاضر برای درمان افراد مورد استفاده قرار می گیرند. البته هر یک از روش های درمانی باید در شرایط و زمان مناسب و برای فرد مناسب انجام گیرد. این که شما می توانید از کدام روش درمان سرطان پستان استفاده کنید، تا حد زیادی به نوع توده سرطانی، اندازه، بافت سینه و ... بستگی دارد که البته در این مورد پزشک شما بهترین روش را به شما پیشنهاد خواهد کرد. 

با روش های  درمان سرطان سینه آشنا شوید
سرطان سینه به لطف بهبود درمان های پزشکی، بیماری قابل درمان بوده و مخصوصا اگر در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، به راحتی می توان از بروز عواقب ناگوار جلوگیری کرد. در حال حاضر روش های درمانی بسیاری نیز برای درمان سرطان پستان وجود دارد که بسته به نوع سرطان و مراحل پیشرفت آن می توان از هر یک از این روش های درمانی بهره گرفت. در این مورد بهتر است به پزشک معالج خود اعتماد کرده و اجازه دهید بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد. عمده روش های درمانی سرطان سینه شامل موارد زیر می شود:
درمان سرطان سینه با جراحی حفظ پستان یا لامپکتومی
جراحی پستان با هدف برداشتن کامل پستان یا ماستکتومی
درمان سرطان سینه با شیمی درمانی یا کیموتراپی
درمان سرطان پستان با رادیوتراپی یا پرتودرمانی

درمان سرطان سینه با جراحی حفظ پستان یا لامپکتومی
روش درمان سرطان سینه با لامپکتومی جز آن دسته از روش های درمانی است که در مراحل اولیه پیشرفت بیماری قابل استفاده می باشد. در این روش درمانی غده و توده سرطانی با انجام عمل جراحی از پستان برداشته می شود؛ بدون این که آسیبی به بافت سینه وارد شده و بافت سینه برداشته شود.

استفاده از این روش های برای هر فردی امکان پذیر نیست. برای مثال اگر شما در مراحل پیشرفت شدید این بیماری قرار داشته باشید، احتمال استفاده از روش جراحی با حفظ پستان کاهش پیدا می کند. البته در عمل جراحی لامپکتومی بخشی از بافت سالم سینه نیز برداشته می شود که جراح از حذف کامل سلول ها و توده های سرطانی اطمینان حاصل نماید. به این موضوع نیز توجه داشته باشید که پس از انجام این عمل جراحی شما می بایست برای درمان کامل سرطان سینه، از روش پرتودرمانی نیز استفاده نمایید تا احتمال عود بیماری در آینده کاهش پیدا کند. 
 
جراحی پستان با هدف برداشتن کامل پستان یا ماستکتومی
این روش درمان سرطان سینه، یکی از قدیمی ترین روش های جراحی پستان است که از قدیم الایام مورد استفاده قرار می گرفته است. در این روش تقریبا تمامی بافت پستان برای اطمینان از عود نکردن بیماری سرطان سینه، برداشته می شود. البته در روش های قدیمی ماستکتومی، کلیه بافت سینه به همراه عضلات سینه برداشته می شد. اما با پیشرفت علم پزشکی این عضلات حفظ شده و بنابراین امکان ترمیم بافت سینه و بازسازی آن وجود دارد.

برداشتن کامل سینه برای زنان یک اتفاق بسیار ناخوشایند محسوب می شود و زیبایی آنان را دچار مشکل می کند. به همین دلیل در سال های اخیر روش های جایگزین برای ترمیم بافت برداشته شده، پدید آمده است. روش جراحی ماستکتومی خود دارای شیوه های مختلفی می باشد که بسته به شدت بیماری و اندازه توده سرطانی می توان از هر یک از آن ها استفاده نمود. این شیوه های جراحی ماستکتومی شامل ماستکتومی ساده یا کامل، ماستکتومی رادیکال، ماستکتومی رادیکال اصلاح شده، ماستکتومی پاریشال یا قطعه ای می شود. 

درمان سرطان سینه با شیمی درمانی یا کیموتراپی
به طور کلی به درمان دارویی سرطان سینه، شیمی درمانی یا کیموتراپی گفته می شود. این شیوه درمانی معمولا پس از عمل جراحی طبق نظر پزشک انجام می شود. درمان دارویی یا شیمی درمانی سبب از بین بردن سلول هایی می شود که به طور نامناسب در حال رشد هستند. همچنین در مواردی از روش های شیمی درمانی به منظور کند کردن سرعت رشد سلول های سرطانی استفاده می شود.

داروهای این روش درمان به صورت تزریقی یا خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند. البته این روش درمانی می تواند عوارضی نیز بر روی دیگر سلول های بدن داشته باشد که پس از درمان سرطان، این سلول ها دوباره شرایط بهبودی خود را به دست می آورند. شیمی درمانی همواره پس از عمل جراحی انجام نمی شود. گاهی اوقات نیز قبل از عمل جراحی فرد می بایست برای انجام شیمی درمانی اقدام نماید. 

درمان سرطان پستان با رادیوتراپی یا پرتو درمانی
پرتودرمانی معمولا پس از عمل جراحی لامپکتومی انجام می شود. اصلی ترین هدف استفاده از این روش از بین بردن سلول های باقی مانده سرطانی است که در هر صورت احتمال دارد در حین عمل برداشته نشوند. اگر پرتودرمانی پس از عمل جراحی سینه انجام نشود، شانس عود بیماری در فرد افزایش پیدا می کند و ممکن است بیمار بارها و بارها به سرطان سینه دچار شود.

در مواردی نیز پرتو درمانی پیش از عمل جراحی و حتی پیش از شیمی درمانی انجام می شود. در هر صورت انتخاب زمان مناسب برای انجام این کار به نظر پزشک متخصص و نوع توده سرطانی شما بستگی دارد. خوشبختانه این روش درمان سرطان سینه، عوارض چندان بزرگی ندارد و عوارض احتمالی آن به صورت کوتاه مدت بوده و در عرض چند هفته از بین می روند. از جمله عوارض رادیوتراپی سینه می توان به حساسیت های پوستی، تغییرات پوستی، حالت تهوع، تورم موضع و ... اشاره کرد. 
لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-understanding-the-methods-of-treatment-for-breast-cancer

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*