آشنایی با علل استرس ازدواج

  دکتر لینک | آشنایی با علل استرس ازدواج

استرس ازدواج می تواند برای هر فردی که در شرایط ازدواج قرار دارد، بروز پیدا کند. اما چیزی که بیشتر از این موضوع اهمیت دارد، میزان درگیر شدن به این استرس و نحوه رویارویی و برخورد با آن است. البته که عوامل زمینه ساز بسیاری نیز هستند که اسباب این قبیل استرس ها و اضطراب ها را فراهم می آورند. با همه این ها پیشنهاد می کنیم در این مطلب که در ارتباط با استرس ازدواج، نشانه ها، علل و روش های کنترل آن تدوین شده است، با ما همراه باشید. 

همه چیز درباره استرس پیش از ازدواج

استرس و اضطراب همواره وجود داشته و به نوع های مختلف برای افراد اتفاق می افتد. این اضطراب گاهی خود را در زمینه تحصیل، گاهی در بارداری، گاهی در کار و حتی گاهی در ازدواج نشان می دهد. استرس ازدواج می تواند اهمیت دوچندانی نسبت به سایر موارد داشته باشد؛ چرا که شما باید یکی از مهمترین تصمیمات زندگی تان را بگیرید و خوب این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است. استرس ازدواج می تواند در دوره نامزدی، دوره عقد و تا چند مدت پس از مراسم عروسی نیز ادامه پیدا کند. اما معمولا استرس در دوران نامزدی و پیش از عقد مرسوم بوده و گریبان گیر بیشتر افراد می شود. البته راهکارهایی در این زمینه می تواند به شما کمک کرده تا از استرس ازدواجتان کاسته شود. چیزی که کاملا مشهود است، این موضوع می باشد که هر چه اطمینان شما از انتخاب تان بیشتر شود و پس از آن رابطه عاطفی به درستی شکل بگیرد و همچنین شرایط ازدواج به راحتی میسر باشد، شما با میزان استرس کمتری مواجه خواهید شد. 

 علائم استرس ازدواج

بیایید با هم نگاهی به مهمترین نشانه های استرس قبل از ازدواج، دوره عقد، استرس شب عروسی و پس از ازدواج بیندازیم:
عصبانیت و پرخاشگری
احساس سردرگمی
از این شاخه به آن شاخه پریدن
زودرنج شدن
تپش قلب 
اختلال در خواب
اختلال در تغذیه
مشکل در تنفس
اختلال در دفع و ادرار
احساس افسردگی
احساس ناامیدی
شک و دودلی

علل استرس قبل از ازدواج چیست؟

عوامل ریشه ای متعددی می تواند اسباب بروز افسردگی و استرس پیش از ازدواج را فراهم آورد. 
داشتن شکست قبلی در رابطه و یا ازدواج: داشتن یک تجربه تلخ معمولا می تواند بر شدت استرس و ترس شما از رویارویی دوباره با شرایط جدید بیفزاید.
داشتن خانواده و شرایط خانواده نامطلوب: افرادی که خانواده های ناسازگار و یا متضاد با هنجارهای اجتماعی یا جایگاه اجتماعی پایین دارند، معمولا استرس این را دارند که خانواده شان را به طرف مقابل معرفی کنند. 
ترس از تغییر شرایط و وضعیت زندگی و گرفتن مسئولیت همسری: تغییر همواره دردناک بوده است. مخصوصا گرفتن مسئولیت های زناشویی می تواند بر شدت این ترس و درد بیفزاید. 
دیدن طلاق های متعدد در بین اطرافیان و در جامعه: دیدن آمار بالا طلاق در جامعه خواه ناخواه می تواند باعث ایجاد اضطراب در هر فردی شود. 
نشان ندادن شخصیت واقعی خود به طرف مقابل: این موضوع بسیار مهم است. بسیاری از افراد برای این که طرف مقابل را از دست ندهند، خود واقعی شان را نشان نمی دهند و به طرف مقابل اجازه نمی دهند تا خود واقعی شان را بشناسد. 
مخفی کاری: مخفی کاری و دروغ گویی نیز عامل دیگری است که ترس فرد از افشا شدن دروغ ها را افزایش می دهد. 
نداشتن مهارت های همسرداری و ایجاد رابطه: متاسفانه هنوز بسیاری از زوج های جوان مهارت های ارتباطی را بلد نیستند و حتی حاضر نیستند برای یادگیری این مهارت ها به مشاور مراجعه کنند. همین موضوع می تواند علاوه بر بروز استرس، در ادامه زندگی نیز مشکل ساز شود. 
نداشتن شرایط لازم برای ازدواج: شرایط مادی، خانوادگی، تحصیلات، جایگاه اجتماعی و ... برای همه افراد استرس ها و دغدغه هایی را ایجاد می کند که قابل حل است. 

تصورات غلط درباره ازدواج که زمینه ساز استرس در شما می شود

متاسفانه تصورات غلطی درباره ازدواج وجود دارد که پس از ازدواج می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شده و زمینه ساز استرس ازدواج در شما شود. 
بسیاری از افرادی که احساس افسردگی و غمگینی می کنند، تصور می کنند که پس از ازدواج همواره شاد خواهند بود و دیگر روی غم را نخواهند دید. باید این را قبول کنیم که زندگی مشترک علاوه بر روزهای شاد و خوب، روزهای غمگین و تلخ نیز دارد و باید همه را با هم قبول کرد و سعی داشت تا مشکلات را در کنار یکدیگر مرتفع کرد.
باید این را بدانید که اگر احساس تنهایی می کنید، اصلا در این زمان و در این شرایط نباید برای حل این مشکل، ازدواج کنید. اگر چه شما با یک ازدواج خوب می توانید یک همدم و همراه همیشگی داشته باشید؛ اما این بدان معنا نیست که شما دیگر احساس تنهایی نمی کنید و ازدواج راه حل درستی برای این موضوع است. 
همچنین بسیاری از افراد تصور می کنند که اگر ازدواج کنند، باید از کوچکترین کارها گرفته تا تصمیمات مهم زندگی و یا کارهای فردی، همه را به صورت مشترک با همسرشان انجام دهند. قطعا مشارکت در کارها حس همدلی و شیرینی خاصی دارد، اما همواره و در همه کارها این گونه نیست. شما حتی باید اوقاتی را به همسرتان بدهید که با خود تنها بوده و با خود خلوت کند. 

راهکار هایی برای کنترل استرس ازدواج 

این راهکارها می تواند برای کنترل استرس ازدواج مفید باشند:
مشورت کنید. شما می توانید برای اطمینان از انتخاب تان با افراد با تجربه یا روانشناس های مختلف و حتی روانشناس های انلاین مشورت کنید. 
با طرف مقابل رو راست و صادق باشید و خود واقعی تان را نشان دهید. 
از دروغگویی و مخفی کاری پرهیز کنید. 
زمان مناسبی را برای آشنایی با طرف مقابل اختصاص دهید. 
رابطه احساسی تان از خانواده مخفی نکنید. 
برای حل مشکلات مادی از خانواده راهکار و کمک بخواهید یا همین حالا شروع کنید و برنامه ریزی نمایید. 
مهارت های ارتباطی خود را افزایش دهید.
روی رشد شخصی خود کار کنید. 
در رابطه با طرف مقابل حریم و حد خود را مشخص کرده و از او بخواهید به حریم شما و محدودیت های تان احترام بگذارد.
چشم تان را روی نواقص و ویژگی های منفی طرف مقابل نبندید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-understanding-the-causes-of-marital-stress

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*