سونوگرافی و انواع آن در دوران بارداری

  دکتر لینک | سونوگرافی و انواع آن در دوران بارداری

سونوگرافی در دوران بارداری یکی از شیوه های بسیار خوب برای تشخیص بیماری ها و مشکلات دیگر جنین یا مادر می باشد. لذا شما باید در 9 ماه بارداری، با تجویز پزشک و در زمان های تعیین شده اقدام به انجام سونوگرافی بکنید. در ادامه این مقاله اما سعی داریم شما را با انواع سونوگرافی ها و اهداف آن ها آشنا کنیم.

لزوم انجام سونوگرافی در دوران بارداری برای مادران
یکی از اقداماتی که در دوران بارداری می بایست، انجام دهید و به مراقبت از شما و جنین تان کمک می کند، انجام سونوگرافی در دوران بارداری می باشد. شما چندین بار به طور معمول باید سونوگرافی در دوران بارداری را انجام دهید. انجام سونوگرافی از آن جهت ضروری است که می تواند به پزشک برای تشخیص بیماری های مختلف از جمله ناهنجاری ها و مشکلات مادرزادی جنین کمک کند.

به طور معمول شما حدود 3 یا 4 بار باید در حین بارداری اقدام به انجام سونوگرافی بکنید. اما در صورتی که در یکی از این سونوگرافی های معمولی، مشکلی توسط پزشک تشخیص داده شود، شما می بایست برای تشخیص دقیق تر مشکل، اقدام به انجام سونوگرافی های دیگری نیز بکنید که به سونوگرافی های تکمیلی یا سونوگرافی های خاص نیز مشهور می باشند.

سونوگرافی های دسته اول اغلب برای تمامی زنان باردار توصیه می شود، اما سونوگرافی های دسته دوم، تنها با تجویز و نظر پزشک قابل انجام می باشد. 

سونوگرافی در دوران بارداری شامل چه مواردی می شود؟
در این بخش می خواهیم با سونوگرافی در دوران بارداری و از جمله انواع سونوگرافی های معمول در این دوران صحبت کنیم. سونوگرافی های معمول دوران بارداری شامل سونوگرافی nt، سونوگرافی تشخیص ساک حاملگی، سونوگرافی آنومالی و سونوگرافی تشخیص و بررسی میزان رشد جنین می شود. در ادامه قصد داریم به طور مختصر با هر یک از انواع سونوگرافی در دوران بارداری بیشتر آشنا شویم. 
سونوگرافی تشخیص ساک حاملگی: اولین سونوگرافی که می بایست در دوران بارداری انجام دهید، سونوگرافی تشخیص ساک حاملگی می باشد. اگر در سونوگرافی ساک حاملگی دیده نشود، این به معنای آن است که شما اولین نشانه حاملگی خارج رحمی یا حاملگی مولار را دارید. البته در مواردی ممکن است شما سن بارداری تان را اشتباه حدس زده باشید و خیلی زودتر از تشکیل ساک حاملگی برای انجام سونوگرافی اقدام کرده باشید. در این شرایط پزشک شما، زمان انجام سونوگرافی را کمی به تعویق می اندازد. 
سونوگرافی nt: سونوگرافی nt یکی از اولین سونوگرافی های دوران بارداری است که بین هفته های 11 تا 13 می بایست انجام شود. این سونوگرافی از جمله مراقبت های سه ماهه اول بارداری نیز می باشد. در این مرحله، مایع پشت گردن جنین اندازه گیری می شود. معمولا جنین هایی که ضخامت مایع پشت گردن آن ها بیش از اندازه است، به بیماری هایی نظیر سندرم داون مبتلا می شوند. 
سونوگرافی آنومالی: سونوگرافی آنومالی، عنوان سونوگرافی است که در سه ماهه دوم بارداری می بایست انجام شود. هدف از انجام این سونوگرافی تشخیص و بررسی هرگونه مشکل ظاهری و ساختاری در جنین می باشد. در این سونوگرافی تمام بخش های بدن از جمله صورت، دست ها، پاها و سایر اندام های بدن به دقت بررسی شده و هر گونه نقص مادرزاد تشخیص داده می شود. افرادی که علاقه مند هستند، جنسیت فرزند خود را بدانند، در این سونوگرافی می توانند برای تشخیص جنسیت نیز اقدام کنند. 
سونوگرافی تشخیص و بررسی میزان رشد جنین: آخرین سونوگرافی در دوران بارداری که به طور معمول می بایست انجام دهید، برای بررسی میزان رشد جنین از هر لحاظ می باشد. این سونوگرافی در سه ماهه سوم بارداری انجام می شود. 

سونوگرافی های شرایط خاص کدامند؟
همانطور که گفتیم اگر در سونوگرافی معمولی مشکلی در جنین دیده شود، برای بررسی دقیق تر پزشک می تواند سونوگرافی های دیگری را به شما معرفی کند. انجام این سونوگرافی در دوران بارداری، می تواند به تشخیص دقیق تر پزشک در رابطه با مشکلات ژنتیکی یا ساختاری در بدن جنین کمک بسیاری بکند.

این سونوگرافی ها شامل سونوگرافی سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی، سونوگرافی داپلر، اکوکاردیوگرافی قلب و آزمایش پروفایل بیوفیزیکال می باشند.
سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی: سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی تصاویری را از زوایای مختلف جنین گرفته و در اختیار پزشک قرار می دهد. پزشک با کمک این تصاویر می تواند نظر دقیق تری در رابطه با ناهنجاری های جنین بدهد.
سونوگرافی داپلر: در صورتی که پزشک در تشخیص های اولیه، مشکلاتی در ناحیه قلب و جریان خون جنین مشاهده کند، برای بررسی دقیق تر این موضوع می تواند سونوگرافی داپلر را برای شما تجویز کند.
اکوکاردیوگرافی قلب: در در سه ماهه دوم بارداری پزشک تشخیص بیماری های قلبی جنین را بدهد، می تواند اکوی قلب جنین را با کمک آزمایش اکوکاردیوگرافی داشته باشد. 
آزمایش پروفایل بیوفیزیکال: یکی از آخرین سونوگرافی هایی است که معمولا در اواخر دوران بارداری انجام می شود. این آزمایش عموما در بارداری های پرخطر، مادران مبتلا به دیابت یا فشار خون، تاخیر زایمان و ... انجام می شود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-ultrasound-and-its-types-during-pregnancy

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*