درمان افسردگی در طب سنتی چگونه انجام می شود؟

  دکتر لینک | درمان افسردگی در طب سنتی چگونه انجام می شود؟

طب سنتی همواره یاری گر طب نوین بوده است و از قدیم الایام نقش پر رنگی را در توسعه علم طب داشته است. این شیوه درمانی برای انواع بیماری ها از جمله افسردگی راهکارهای بی نظیری نیز دارد. امروزه درمان افسردگی با طب سنتی نیز یکی از شیوه های درمانی بیماری های روحی و روانی مانند افسردگی می باشد. اما خوب تعاریف افسردگی در طب سنتی متفاوت بوده و بر اساس دسته بندی های مختلف روش های درمان افسردگی از نظر طب سنتی را ارائه می شود. 

افسردگی در مزاج های مختلف

شاید شما هم تا کنون واژه مزاج یا مزاج شناسی را شنیده باشید. در علم طب سنتی، معمولا 4 مزاج یا طبع اصلی داریم که غلبه هر طبع بر دیگر طبع ها، مزاج یک فرد را مشخص می کند. اما این موضوع چه ارتباطی به افسردگی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که براساس اصول طب سنتی، افسردگی وقتی اتفاق می افتد که طبع های سرد بر دیگر طبع ها غلبه می کند. در این شرایط ممکن است، فرد دچار افسردگی شود. البته در این شرایط می توان از روش های درمان افسردگی با طب سنتی استفاده نمود. مزاج ها در طب سنتی شامل مزاج سرد و تر، سرد و خشک، گرم و تر، گرم و خشک هستند. در مزاج های سرد و تر که بلغم خوانده می شود و مزاج سرد و خشک که سودا نامیده می شود، امکان بروز افسردگی وجود دارد. با این تفاسیر بهتر دانستیم تا شما را با نشانه های افسردگی در هر دو طبع سرد و خشک و سرد و تر آشنا کرده و روش های درمان افسردگی حاد در طب سنتی را برای هر یک از مزاج ها شرح دهیم.

نشانه های افسردگی سودا

در اینجا بهتر است، ابتدا با مهمترین نشانه های سودا و افسردگی در بین این افراد آشنا شویم. در بخش های بعدی به معرفی راهکارهای درمان افسردگی با طب سنتی نیز خواهیم پرداخت. اگر چه دو طبع سودا و بلغم، سرد هستند؛ اما هر یک نشانه های مجزایی داشته و به راحتی می توان این نشانه ها را در هر یک از افراد تشخیص داد.
گوشه گیری و انزوا
وسواس داشتن در انجام کارهای مختلف
پوست تیره و سبزه
کم خوابی 
لاغری و استخوانی بودن بدن
کابوس های مکرر
بیزاری از سر و صدا
بوی بد دهان
نا امید شدن و مایوس ماندن
تمایل به خوردن لبنیات و ترشی جات
تمایل به تنها بودن

نشانه های افسردگی بلغم

افرادی که مزاج بلغم در آن ها بر دیگر مزاج ها غلبه می کند، در خطر ابتلا به افسردگی بلغمی می باشند و می بایست از روش های درمان افسردگی با طب سنتی برای درمان و البته پیشگیری استفاده نمایند. از جمله نشانه های افسردگی بلغمی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
پرخوابی
تحمل نکردن سرما
سفید شدن زبان
افسردگی و گوشه گیری
فراموش کاری و تحلیل حافظه
کاهش فعالیت و تحرک روزانه
احساس کسلی و خستگی
روان پریشی
سوء ظن نسبت به اطرافیان
سفیدی رنگ پوست
کابوس شبانه
زود رنج شدن
به این موضوع توجه داشته باشید، ممکن است برخی نشانه هایی که دارید بین دو طبع فوق مشترک باشد. در این شرایط طبع های بلغم و سودا در بدن شما نسبت به هم غلبه ندارند.

روش درمان افسردگی با طب سنتی  

تا بدین جا با برخی از نشانه های افسردگی در سودا و بلغم آشنا شدید. حال می توانید با روش های درمان افسردگی با طب سنتی و درمان افسردگی خانگی، اندکی از افسردگی ناشی از سودا و بلغم بکاهید و تعادل را بین طبع های مختلف برقرار سازید. درمان افسردگی به روش خانگی و درمان افسردگی با طب سنتی برای این دو مزاج تقریبا یکسان می باشد. به همین دلیل در اینجا به روش های درمان مشترک این دو مزاج خواهیم پرداخت. 
خوردن اسپند: یک قاشق اسپند را در آب حل نموده و به طور روزانه میل نمایید. 
بادام درختی: بادام از جمله آجیل ها و دانه ها بوده و طبع گرمی دارد، از این رو از طبع سرد شما می کاهد.
روغن سیاه دانه: سیاه دانه برای درمان بیماری های مختلف موثر بوده و توصیه می شود، هر شب سرتان را با این روغن ماساژ دهید و از شدت سردی مغز بکاهید.
استشمام رایحه های گرم مانند رایحه گل محمدی، یاس و نرگس 
حجامت: حجامت خواص بسیار زیادی برای بدن دارد و از سردی و خشکی بدن می کاهد. 
همچنین خوردن نوشیدنی هایی مانند شربت لیمو، شربت سکنجبین، عسل، شربت بیدمشک و ... نیز می تواند باعث گرمی مزاج شده و تعادل را بین مزاج های مختلف برقرار سازد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام
 

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنید این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-traditional-treatment

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*