اختلال تیک در کودکان و نوجوانان

  دکتر لینک | اختلال تیک در کودکان و نوجوانان

حتما شما هم افرادی را دیده اید که در حین صحبت کردن و یا در حین انجام یک کار، به صورت کاملا غیر ارادی یک رفتار را چندین بار تکرار می کنند. به طور کلی اختلال تیک در کودکان و نوجوانان به اختلالی گفته می شود که در آن کودک یا نوجوان به صورت غیر ارادی و ناگهانی یک حرکت را انجام داده و یا صدایی از خود ایجاد می کند. این حرکت خیلی سریع انجام می شود و دارای ریتم خاصی نمی باشد و نمی توان پیش بینی کرد که چه موقع این رفتار از فرد سر می زند.

تیک زدن می تواند به صورت گذرا بوده و بعد از یک مدت زمان رفع شوند و خیلی کم اتفاق بیفتند. اما در مواردی که به آن تیک زدن مزمن گفته می شود، مدت زمان ابتلا فرد به این اختلال طولانی تر شده و به تبع مدت زمان درمان نیز می تواند افزایش پیدا کند. مهمترین نکته ای که در مورد اختلال تیک در کودکان و نوجوانان می توانیم بگوییم این است که در هنگام اضطراب و در موقعیت های استرس زا، شدت این تیک ها بیشتر شده و می تواند باعث تشدید اختلال شود. 

انواع تیک در کودکان و نوجوانان
جدا از گذرا یا مزمن بودن تیک ها، می توانیم آن ها را در دسته بندی های دیگری نیز قرار دهیم. به طور کلی انواع تیک به سه دسته تقسیم می شوند: 
تیک های حرکتی: این تیک ها در بین افراد بیشتر دیده می شوند و همراه با یک حرکت تکراری و سریع می باشند. برای مثال می توانیم به پلک زدن مداوم و ناگهانی، بالا انداختن شانه ها، تغییر مینیک چهره، حرکت سر و ... اشاره کنیم.

تیک های صوتی: این تیک ها که کمتر به آن ها توجه می شود، شامل صداها و حرکت های صدادار می باشند. برای مثال می توانیم به مواردی همچون سرفه کردن، تکرار کلمات، صاف کردن گلو و ... اشاره کنیم. 

تیک توره: این نوع تیک که می توانیم به آن تیک مرکب نیز بگوییم، شامل مجموعه ای از تیک های حرکتی و صوتی می باشد. 
همانطور که گفتیم دسته بندی دیگری نیز برای اختلال تیک در کودکان و نوجوانان وجود دارد که شامل تیک های گذرا و تیک های مزمن می شوند. تیک های گذرا در حد چند هفته تکرار می شوند. اما تیک های مزمن ممکن است بیش از 12 ماه و چندین سال به طول بینجامند. 

دلایل تیک زدن در کودکان و نوجوانان چیست؟
اختلال تیک در کودکان و نوجوانان ممکن است، دلایل عصبی تکاملی و ارثی داشته باشد. البته که عوامل روانشناختی و محیطی نیز در تشدید آن ها بی تاثیر نیستند. افرادی که در محیط ها و خانواده های پرتنش و در شرایط استرس زا زندگی می کنند، ممکن است بیشتر دچار تیک شوند و تیک زدن آن ها از حالت گذرا به حالت مزمن تغییر حالت بدهد.

در هر صورت خانواده ها باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند. بسیاری از خانواده ها تصور می کنند که این رفتار فرزندشان ارادی بوده و باید به زور و با اعمال فشار فرزندشان را مجبور کنند که این رفتار را از خود نشان ندهد. 

درمان اختلال تیک در کودکان و نوجوانان
بسیاری از تیک هایی که در کودکان و نوجوانان دیده می شود، کاملا گذرا بوده و معمولا در اثر فشار روانی و استرس ممکن است بروز پیدا کند. به همین خاطر در این موارد نیازی به درمان وجود ندارد. اما در شرایطی که کودک مدت زمان طولانی است که به این تیک ها دچار شده و به نوعی می توان گفت این تیک ها به صورت مزمن در وی خود را نشان می دهند، نیاز به درمان هم احساس می شود.

در مواردی که فرد دچار تیک های شدید و مزمن است، ابتدا می بایست فرد از نظر مغزی و عصبی بررسی شود. اگر پزشک به این نتیجه رسید که تیک های کودک، دلایلی غیر از دلایل اختلالات عصبی و تکاملی دارد، در این شرایط می بایست، کودک به یک روانپزشک و روانشناس ارجاع داده شده و مراحل درمان به صورت مشاوره های روانشناسی پیگیری شود. البته که از نقش خانواده ها در بهبود سریع تر کودک و نوجوان نمی توان گذشت.

برای درمان این بیماری می توان از درمان های دارویی که توسط روانشناس توصیه می شود هم استفاده کرد. معمولا داروهایی که برای درمان اختلال تیک در کودکان و نوجوانان تجویز می شوند، شامل داروهای آنتی سایکوتیک می شود. 
شما به عنوان والدین می بایست در هنگام بروز این تیک ها در فرزندتان به آن ها توجه نکرده و به کودک استرس وارد نکنید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-tick-disorder-in-children-and-adolescents 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*