بهترین راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

  دکتر لینک | بهترین راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی

پیشگیری از سکته مغزی
از آنجایی که سکته های مغزی از جمله دلایل اصلی مرگ و میر هستند و روزانه افراد زیادی در سرتاسر دنیا به دلیل این حملات دچار مشکلات شدید شده و در نهایت جان خود را از دست می دهند، لازم است در این خصوص اقدامات پیشگیرانه ای انجام شود.

از جمله اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید در خصوص کاهش خطر حمله ها و سکته های مغزی انجام دهید، می توانیم به اقداماتی نظیر ورزش کردن، کنترل فشار خون، کاهش کلسترول بد، دوری از تنش و استرس، داشتن رژیم غذایی مناسب، دوری از دخانیات و ... اشاره کنیم. فراموش نکنید، رعایت هر یک از موارد ذکر شده می توانید از شما در برابر بسیاری بیماری های دیگر نیز محافظت کند. پس کار شما می تواند ارزشی چندین برابر چیزی که تصور می کنید، داشته باشد. 

پیشگیری از سکته مغزی با کاهش کلسترول بالا
یکی از عوامل موثر در ابتلا افراد به بیماری عروق مغزی و قلبی، کلسترول بالا می باشد. به همین سبب توصیه می شود، با رعایت اصول لازم برای کاهش و کنترل کلسترول بد اقدام کنید. برای این کار می توانید غذاهای حاوی کلسترول بالا را از رژیم غذایی خود حذف کرده و یا با ورزش کردن میزان کلسترول خون تان را کنترل نمایید.

در این خصوص توصیه می شود، در مورد مصرف روغن و چربی های ناسالم تجدید نظر کنید و حتما مواد غذایی با کلسترول پایین را برای مصرف خانواده انتخاب کنید. به ویژه اگر فرد میانسال یا مسن در خانواده تان دارید، لزوم انجام این کار دو چندان می شود. 

فشار خون تان را مدیریت کنید
افزایش فشار خون و حتی قند خون یکی دیگر از عوامل بسیار مهم بروز سکته های مغزی می باشد. کنترل فشار خون به عوامل مختلفی از جمله تغذیه سالم، ورزش کردن و دوری از استرس و تنش بستگی دارد. البته ذکر این نکته ضروری است که بدانیم فشار خون بالا خود یک بیماری محسوب شده و به تنهایی می تواند آسیب های بسیاری برای شما داشته باشد. حال اگر در کنار فشار خون بالا، به بیماری های قلبی و سکته های مغزی نیز دچار شده اید، می بایست در این مورد حساسیت بیشتری به خرج داده و هر چه زودتر برای پیشگیری از سکته مغزی و کاهش فشار خون اقدام نمایید. 

از فضاهای استرس زا و پر تنش دوری کنید
استرس و تنش و هیجانات ناگهانی می تواند خطر حملات و سکته های مغزی را چند برابر کند. برخی افراد در اثر وجود تنش های جدی دچار حملات ناگهانی شده و سکته مغزی کرده اند. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که استرس خود می تواند سبب بروز مشکلات دیگری در کنترل فشار خون و قند خون و ... شود.

لذا تاکید می شود که افرادی که در سنین بالا قرار داشته و سابقه بیماری هایی نظیر فشار خون، بیماری های قلبی، دیابت، سکته مغزی و ... دارند، تا حد امکان از قرار گرفتن در محیط های پرتنش و استرس زا خودداری کرده و با این کار پیشگیری از سکته مغزی را سرلوحه کار خود قرار دهند. 

فعالیت بدنی را جدی بگیرید
ورزش کردن دوای بسیاری از دردهاست. اگر به طور مستمر ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید، به راحتی می توانید فرایند پیشگیری از سکته مغزی را طی کنید. البته باید توجه داشت که ورزش کردن در سنین بالا می بایست کنترل شده و به صورت مستمر انجام شود.

در صورتی که مبتلا به بیماری خاصی هستید، حتما در خصوص ورزش هایی که انجام می دهید با پزشک معالج خود مشورت نمایید. اما شما در سنین جوانی و میانسالی می توانید با ورزش های مداوم و حتی با پیاده روی روزانه، تا حد زیادی از ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سکته مغزی در کهنسالی پیشگیری نمایید. 

سیگار کشیدن ممنوع
استعمال دخانیات و حتی قرار گرفتن در معرض دود سیگار و قلیان برای اطرافیان می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سکته های مغزی را تا حد زیادی افزایش دهد. لذا انتظار می رود، افراد برای حفظ سلامت خود و خانواده و به ویژه در سنین بالا، اقدام به ترک سیگار، قلیان، الکل و .... بکنند. بروز سکته های قلبی و مغزی تنها بخش اندکی از عوارض استعمال سیگار و دخانیات است. 

رژیم غذایی را تصحیح کنید
شما با داشتن یک رژیم غذایی سالم در تمام سنین و مخصوصا در سنین میانسالی و کهنسالی می توانید به طور غیر مستقیم از بروز برخی دلایل ابتلا به سکته های مغزی نیز پیشگیری کنید. اگر یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید، خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، افزایش کلسترول و .... کاهش پیدا کرده و در نتیجه با این کار به پیشگیری از سکته مغزی نیز کمک می کنید. پس با افزایش سن سعی کنید یک برنامه غذایی و رژیم مناسب را طبق توصیه پزشک متخصص در نظر گرفته و آن را رعایت کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-the-best-ways-to-prevent-a-stroke

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*