علائم و دلایل ابتلا به کبد چرب

  دکتر لینک | علائم و دلایل ابتلا به کبد چرب

متاسفانه در طول زندگی و به سبب دلایل مختلف، مشکلاتی برای کبد به وجود می آید که کارکرد مفید آن را دچار اختلال کرده و ناچار شما را راهی بیمارستان و مطب پزشک می کند. به سبب اهمیت این موضوع قصد داریم تا در ادامه در خصوص یکی از بیماری های شایع کبد که موسوم به بیماری کبد چرب است، با شما عزیزان صحبت کنیم.  

کبد چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟
کبد یکی از غده های اصلی بدن بوده و بزرگ ترین آن ها می باشد. این عضو حدود 1500 گرم وزن داشته و وظایف بسیار مهمی را در بدن بر عهده دارد. از دست دادن یا عملکرد بد کبد، خود می تواند به سلامت دیگر بخش های بدن شما آسیب وارد سازد.

اصلی ترین وظیفه کبد، فیلتر و تصفیه کردن خون، قبل از انتقال آن به سایر بخش های بدن است. کبد سموم و مواد مضر را از خون جدا کرده و از بین می برد. همچنین کبد نقش اساسی را برای ایجاد پروتئین های لخته ساز خون ایفا می کند. گذشته از این ها کبد وظیفه حفظ تعادل در ترشح برخی هورمون های بدن را نیز بر عهده دارد. گلوکز موجود در خون، در کبد ذخیره می شود و در صورت نیاز به گلیکوژن تبدیل می گردد. علاوه بر گلوکز، کبد چربی ها، مواد معدنی و املاح مختلف را نیز در خود ذخیره می کند. کبد یکی از اندام های حیاتی بدن بوده و زندگی بدون آن میسر نمی باشد. 

با بیماری کبد چرب آشنا شوید
بیماری کبد چرب متاسفانه روز به روز در حال افزایش بوده و همه روزه افراد بسیاری به آن مبتلا می شوند. با ماشینی شدن زندگی های امروزی و کاهش تحرک و ورزش و البته تغذیه نامناسب، بیماری کبد چرب به یک بیماری فراگیر تبدیل شده است.
خوردن غذاهای چرب و آماده یکی از علل اصلی ابتلا به این بیماری می باشد. مطالعات نشان داده است، ابتلا به این بیماری در سنین بالا بیشتر دیده می شود.
شاید علت این امر کاهش تحرک و ضعف اندام های بدن در سنین بالا باشد. در بیماری کبد چرب، چربی های اضافه در کبد رسوب کرده و همین امر می تواند مشکلات بسیاری را برای سلامتی فرد به همراه داشته باشد. 

انواع کبد چرب
مصرف الکل یکی از عوامل موثر در ابتلا فرد به بیماری کبد چرب می باشد. البته این بیماری می تواند در افرادی که از نوشیدنی های غیر الکلی نیز استفاده می کنند هم پدید آید. از این رو و بر این اساس کبد چرب به دو دسته بیماری کبد چرب الکلی یا ALD و کبد چرب غیر الکلی یا MAFLD تقسیم می شوند. 
کبد چرب الکلی: در کبد چرب الکلی فرد با نوشیدن مقدار زیاد و حتی کم نوشیدنی های الکلی می تواند به این بیماری و التهاب کبد مبتلا شود. البته این نوع بیماری در ایران بسیار کمتر دیده شده است. اگر علاوه بر نوشیدن نوشیدنی های الکلی، عوامل وراثتی نیز در آن دخیل هستند. 
کبد چرب غیر الکلی: این نوع بیماری کبدی، بیشترین شیوع را دارد و همه روز بر آمار افراد مبتلا به آن افزوده می شود. افرادی که دارای چربی های اضافه در کبد هستند معمولا به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین افراد دارای اضافه وزن و دارای کلسترول بالا بیش از سایرین به کبد چرب غیر الکلی مبتلا می شوند.

علائم بیماری کبد چرب
متاسفانه بیماری کبد چرب، جز آن گروه از بیماری هایی است که از همان ابتدا، علائم خود را نشان نداده و ممکن است پس از گذشت چندین سال از ابتلا شما به این بیماری، با اولین نشانه های آن مواجه شوید. از جمله نشانه های شاخص این بیماری می توان به موارد زیر اشاره نمود:
رنگ ادرار تیره
کبود شدن نقاط مختلف بدن بدون دلیل
احساس خستگی مفرط و کوفتگی
ضعف و حالت تهوع
بی اشتهایی
تورم و بزرگ شدن کبد
یبوست
تعریق زیاد
درد در وسط شکم یا بخش بالایی و راست شکم
نداشتن تمرکز و گیجی
نفخ

علل ابتلا به بیماری کبد چرب
این عوامل در ابتلا فرد به بیماری کبد چرب نقش موثری دارند:
مصرف الکل
کلسترول بالا
چاقی و اضافه وزن
تغذیه نامناسب
دیابت نوع 2
سندروم متابولیک
کم کاری تیروئید
کاهش وزن زیاد و سریع
عوامل وراثتی
مصرف برخی داروهای خاص

کبد چرب بیشتر در چه افرادی دیده می شود؟
ابتلا به بیماری کبد چرب، بیشتر در این افراد دیده می شود:
افراد چاق و دارای اضافه وزن
افرادی که از داروهای خاصی استفاده می کنند
افرادی که تغذیه نامناسب و رژیم غذایی چرب دارند. 
افزایش سن

 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-symptoms-and-causes-of-fatty-liver

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*