شیوه های درمان سکته مغزی

  دکتر لینک | شیوه های درمان سکته مغزی

درمان سکته مغزی
درمان سکته مغزی به شیوه های مختلفی قابل انجام است. اما چیزی که در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است، نوع سکته مغزی و شیوه درمان مختص آن می باشد. با این حساب باید گفت برای درمان هر نوع سکته ای باید از شیوه مخصوص به آن استفاده کرد.

برای مثال در سکته ایسکمیک که معمولا عروق خونی دچار انسداد و گرفتگی می شوند، هدف اصلی رفع این انسداد و روان کردن جریان خون درون سرخرگ ها می باشد. اما در سکته های هموراژیک که عروق خونی دچار پارگی می شوند، در این جا باید تمهیداتی اندیشید و از خونریزی جلوگیری کرد. برای هر یک از این اهداف، شیوه های درمانی متنوعی وجود دارد. پزشک با توجه به شرایط بیمار و نوع سکته می تواند بهترین گزینه را برای درمان بیماران سکته مغزی انتخاب کرده و به کار ببند. 

درمان سکته مغزی ایسکمیک
همانطور که گفتیم در سکته ایسکمیک عروق دچار گرفتگی شده و برای درمان سکته مغزی ایسکمیک می بایست از روش هایی استفاده کرد که این گرفتگی را رفع نمایند. از جمله روش هایی که برای درمان سکته مغزی ایسکمیک موثر هستند می توانیم به داروهای ضد انعقاد خون، ترومبکتومی، استنت گذاری، داروهای حل کننده لخته خون و در آخر روش جراحی اشاره کنیم. توجه داشته باشید، زمان استفاده از این روش های درمانی بسیار مهم است. هر چه بیمار زودتر خدمات درمانی را دریافت کند، احتمال بهبودی آن در هنگام سکته مغزی بیشتر است. 
داروهای ضد انعقاد خون
آسپرین یکی از اولین داروهایی است که معمولا در هنگام بروز سکته ها و از جمله سکته مغزی مورد استفاده قرار می گیرد. آسپرین خاصیت ضد انعقادی داشته و در هنگام بروز سکته مغزی می تواند موثر واقع شود. 
ترومبکتومی
در روش ترومبکتومی که جهت درمان سکته مغزی ایسکمیک مورد استفاده قرار می گیرد، یک کاتر وارد وریدها و عروق خونی مغز شده و سپس با کمک یک دستگاه لخته خون از داخل عروق خونی برداشته می شود. 
استنت
این روش همیشه موثر نیست. هرگاه دقیقا رگی که مسدود شده است، تشخیص داده شود، می توان با استنت گذاری درون رگ، مشکل انسداد و لخته شدن خون را حل کرد. 
داروهای حل کننده لخته
وقتی هنوز مدت زیادی از زمان سکته بیمار نگذشته است، می توان از داروهای حل کننده لخته خون داخل عروق استفاده کرد. این داروها همانطور که از نامشان پیداست، سبب حل شدن لخته های خون شده و در نهایت مسیر خونرسانی داخل رگ را باز می کنند. 
جراحی
در صورتی که هر یک از روش های فوق کارساز واقع نشوند، تنها راه چاره برای درمان سکته مغزی ایسکمیک، عمل جراحی می باشد. 

درمان سکته مغزی هموراژیک
در سکته هموراژیک، یکی از عروق خونی پاره شده و فرد دچار خونریزی در ناحیه مغز می شود. همین موضوع باعث بروز سکته مغزی هموراژیک شده و می بایست خیلی سریع اقدامات لازم برای کنترل خونریزی انجام شود. از جمله روش های درمان سکته مغزی هموراژیک، می توانیم به استفاده از داروهای لخته کننده خون، کلمپینگ، کویلینگ و در نهایت عمل جراحی اشاره کنیم. 
داروهای لخته کننده خون
در سکته مغزی ایسکمیک معمولا از داروهایی استفاده می شود که لخته شدن خون را از بین ببرد. اما در سکته مغزی هموراژیک دقیقا برعکس این عمل اتفاق می افتد. پزشکان سعی می کنند، از داروهایی استفاده کنند که به انعقاد خون کمک کرده و جلوی خونریزی رگ را بگیرد. داروهایی که در این مورد استفاده می شوند، متنوع هستند. اما معمولا داروهایی که باعث کاهش فشار خون می شوند، می توانند موثر واقع شوند. 
کلمپینگ
در هنگام تصویربرداری از مغز ممکن است عروقی دیده شوند که خونریزی آن ها متوقف شده است و یا هنوز دچار خونریزی نشده اند، در این حالت پزشک می تواند با استفاده از گیره هایی که به آن کلمپ نیز گفته می شود، از خونریزی مجدد این عروق جلوگیری کند. به این روش عموما گیره گذاری یا کلمپینگ گفته می شود. 
کویلینگ
در روش کویلینگ، پزشک می تواند یک لوله را در محل عروقی که در حال خونریزی هستند قرار داده و با کمک یک وسیله شبیه پیچ جلوی خونریزی این عروق را بگیرد. به این روش کویلینگ گفته می شود. 
جراحی
اگر آنوریسم پاره شده باشد، پزشک می تواند روش جراحی را برای جلوگیری از خونریزی رگ پاره شده انتخاب کند. در موارد خونریزی حاد نیز جراح می تواند بخشی از جمجمه را برای کاهش فشار در هنگام خونریزی بردارد و با این کار خونریزی عروق را کنترل کند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-stroke-treatment-methods

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*