چند راه ساده برای پیشگیری از کبد چرب

  دکتر لینک | چند راه ساده برای پیشگیری از کبد چرب

کبد چرب جز آن دست از بیماری هایی است که با چند راه ساده می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. اما نکته ای که بسیار اهمیت دارد، مداومت در این کار است.

امروز می خواهیم به شما چند راه ساده برای پیشگیری از کبد چرب را پیشنهاد کنیم. انجام این راهکارهای آسان، می تواند از ابتلا به سایر بیماری های دیگر نظیر دیابت، فشار خون، اضافه وزن و ... نیز پیشگیری کند. از جمله روش های بسیار خوب برای پیشگیری از ابتلا کبد چرب می توان به پیشگیری با ورزش کردن، کاهش وزن، تغذیه مناسب و رژیم سالم، کنترل سایر بیماری های مرتبط و ... اشاره کرد. در ادامه درباره هر یک از این روش ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. 

پیشگیری از کبد چرب با ورزش کردن
ورزش کردن جز آن روش های پیشگیری است که علاوه بر حفظ سلامت کبد، به پیشگیری از سایر بیماری ها نیز کمک فراوانی می کند. برای مثال می توانیم به اهمیت ورزش کردن برای کنترل دیابت اشاره کنیم. فرد مبتلا به دیابت وقتی به انجام ورزش های مناسب می پردازد، حساسیت بدنش به انسولین بهتر می شود. همین موضوع می تواند به پیشگیری از کبد چرب نیز کمک کند؛ چرا که بیماری کبد چرب معمولا در اثر بروز سایر بیماری ها در بدن ایجاد شده و پیشرفت پیدا می کند. شما با ورزش کردن می توانید وزن خود را کنترل کنید. کاهش وزن نیز یکی دیگر از روش های پیشگیری از کبد چرب است که در ادامه درباره آن هم صحبت خواهیم کرد. 

با کاهش وزن از کبد چرب پیشگیری کنید
همانطور که می دانید و در بخش های پیشین نیز در این باره صحبت کردیم، از جمله افرادی که بیش از سایرین در معرض ابتلا به کبد چرب هستند، افراد دارای اضافه وزن و چربی اضافه می باشند. پس یکی از روش های بسیار خوب برای پیشگیری از کبد چرب، کاهش وزن و تناسب اندام می باشد.

البته بهتر است این موضوع از همان دوره جوانی مورد توجه قرار گیرد. از جمله بهترین روش ها برای کاهش وزن و کنترل چربی بدن، تغذیه سالم و ورزش کردن در طولانی مدت می باشد. افزایش وزن نه تنها خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد، بلکه خطر ابتلا به سایر امراض همچون بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا، چربی خون و ... را نیز افزایش می دهد. 

رژیم غذایی تان را کنترل کنید
داشتن یک رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم در طول زندگی، می تواند بدن شما را در برابر امراض مختلف از جمله کبد چرب مصون بدارد. لذا توصیه می کنیم، رسیدگی به تغذیه سالم را در دستور کار قرار دهید و از خوردن غذاهای چرب، شور، بسیار شیرین خودداری کنید.

غذاهای آماده و دارای مواد نگهدارنده را از سبد غذایی خود و خانواده تان بکاهید. سعی کنید مصرف غذاها و مواد اولیه ارگانیک را افزایش داده و از عادات غذایی مخرب مانند نوشیدن آب پس از غذا، پرخوری، درهم خوری و ... دوری کنید. همچنین استفاده از نوشیدنی های الکلی و سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا شما به بیماری کبد چرب را تا حد زیادی افزایش دهد. لذا از مصرف این مواد نیز خودداری کنید. اگر برای تهیه یک رژیم غذایی استاندارد مشکل دارید، می توانید با یک متخصص تغذیه صحبت کرده و مشورت بگیرد. 

دیگر بیماری ها را کنترل کنید
کبد چرب معمولا در افرادی بیشتر اتفاق می افتد که سابقه بیماری های دیگری نظیر چربی خون، چاقی، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و ... را دارند. لذا برای کنترل و پیشگیری از کبد چرب، ابتدا سایر بیماری ها را کنترل کرد و سپس به پیشگیری از این بیماری پرداخت. افراد مسن بهتر است بیشتر این توصیه ها را جدی بگیرند؛ چرا که اغلب این افراد دارای یک یا چند بیماری مرتبط با کبد چرب هستند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-some-simple-ways-to-prevent-fatty-liver

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*