شش بیماری شایع در زنان

  دکتر لینک | شش بیماری شایع در زنان

امروز قصد داریم تا کمی دقیق تر درباره انواع بیماری های زنان صحبت کنیم. زنان همواره در معرض بیماری های مختلفی قرار دارند و خوب از آن جایی که این قشر حساس، نیمی از جامعه ما را تشکیل می دهند، پرداختن به موضوع بیماری های اختصاصی زنان امری مهم و ضروری می باشد. لذا امروز قصد داریم تا شما را به طور مختصر با چند نمونه از بیماری های شایع در بین زنان آشنا کنیم. 

سرطان سینه
سرطان سینه، از جمله بیماری های زنان است که بسیار شایع بوده و قشر زیادی از جامعه زنان را به خود درگیر کرده است. بروز این سرطان در سنین میانسالی به بعد بیشتر دیده می شود. البته به طور کلی زنان برای تشخیص بیماری های زنان و از جمله تشخیص سرطان سینه باید کاملا حساس بوده و معاینات دوره ای پزشکی را فراموش نکنند. اگر سرطان سینه در مراحل ابتدایی تشخیص و درمان شود، امکان بازگشت بیماری کمتر خواهد بود. مهمترین علائم سرطان سینه در زنان شامل کاهش وزن بی دلیل، تغییرات ظاهری در پوست اطراف سینه، وجود هر گونه تورم و گره و غده در بافت سینه، خونریزی غیر طبیعی و بی دلیل، وجود هر گونه فرورفتگی یا برآمدگی، خستگی مداوم، درد در سینه ها، ترشحات غیر طبیعی و ... می باشند.
 
سرطان رحم
سرطان رحم یا آندومتر یکی دیگر از بیماری های زنان است که در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان دیر هنگام می تواند به یک بیماری بدخیم و خطرناک تبدیل شود. اغلب سرطان ها معمولا در سنین میانسالی تا کهنسالی خود را نشان می دهند. سرطان رحم نیز بیشتر در این دست از افراد دیده می شود. از جمله نشانه های سرطان رحم می توان به خونریزی های شدید پس از دوران یائسگی، درد در لگن، ترشحات غیر طبیعی واژن به صورت آبکی یا خونی، خونریزی بین دوره های پریودی و ... اشاره کرد. 

فیبروم رحم
فیبروم رحم از جمله بیماری های زنان است که هیچ گونه خطری برای فرد نداشته و غیر سرطانی اند. فیبروم رحمی در واقع توده های خوش خیمی هستند که در هر جای رحم می توانند رشد کنند و سایز متفاوتی نیز دارند. فیبروم ها می توانند باعث بروز دردهای شدید در فرد شوند. مهمترین علائم شایع این بیماری شامل کمر درد، پا درد، بزرگ شدن و تورم شکم، خونریزی بین دوره های پریودی، خونریزی شدید در دوران قاعدگی، درد در حین رابطه جنسی و درد لگن می باشد. علل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد. اما معمولا تغییرات هورمونی، بارداری و سابقه ژنتیکی مهمترین علل ایجاد و بزرگ شدن فیبروم ها هستند. 

عفونت دستگاه تناسلی
از جمله شایع ترین بیماری های زنان که تقریبا اکثر خانم ها حداقل یک بار با آن مواجه می شوند، عفونت دستگاه تناسلی و عفونت های اداری است. عفونت های دستگاه تناسلی زنان، بسیار متنوع هستند. مهمترین انواع عفونت دستگاه تناسلی شامل عفونت قارچی، عفونت باکتریال، تریکومونا، تبخال تناسلی، زگیل تناسل، کیست بارتولن، لکه های تناسلی و ... می باشند. اصلی ترین نشانه بروز عفونت در یک فرد احساس خارش و سوزش شدید در ناحیه دستگاه تناسلی و واژن است. از دیگر علائم عفونت دستگاه تناسلی زنان می توان به بوی بد ترشحات، ترشحات سفید پنیری شکل، التهاب و قرمزی پوست، درد شدید در هنگام رابطه جنسی، لکه بینی و ... اشاره نمود. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم بهتر است، در اسرع وقت به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و این مساله را جدی بگیرید. 

پولیپ های رحمی
یکی دیگر از بیماری های زنان که اغلب افراد آن را با فیبروئید اشتباه می گیرند، پولیپ رحمی است. پولیپ های رحمی در واقع توده های مخاطی هستند که توسط یک پایه به دیواره رحم می چسبند. سایز آن ها متفاوت بوده و می تواند از یک دانه ماش تا اندازه یک گردو متغیر باشند. اغلب پولیپ های رحمی خوش خیم و غیر سرطانی اند. البته در اندک مواردی ممکن است این توده های خوش خیم به سرطان نیز تبدیل شوند. اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که اغلب افراد پولیپ رحمی را با فیبروئید اشتباه می گیرند. حال باید ببینیم تفاوت این دو بیماری زنان در چیست؟ مهمترین تفاوت پولیپ رحمی و فیبروئید در ماهیت و جنس آن هاست. فیبروئید ها از بافت های عضلانی ساخته می شوند. اما این در حالی است که پولیپ های رحمی در واقع توده های چسبنده ای هستند که از مخاط های داخل رحم تشکیل می شوند. 

زگیل تناسلی
زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی و آمیزشی است که از طریق تماس مستقیم پوست فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود. پس از انتقال این بیماری، زائده هایی در اطراف ناحیه تناسلی رشد می کنند. البته این بیماری اختصاص به زنان ندارد و در بین مردان نیز دیده شده است. از جمله نشانه های زگیل تناسلی می توان به زائده های برجسته، همرنگ پوست و سفت اشاره کرد در نواحی ناحیه تناسلی و مقعد دیده می شوند. احساس خارش و سوزش، وجود رطوبت و ... نیز از دیگر نشانه های این بیماری می باشند.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-six-common-diseases-in-women

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*