شناخت بلوغ عاطفی در ازدواج

  دکتر لینک | شناخت بلوغ عاطفی در ازدواج

همه ما در هر لحظه از زندگی درگیر احساساتی می شویم که ممکن است تا حد زیادی بر روی تصمیمات مان تاثیر گذار بوده و ما را به سمت و سویی بکشانند. در این شرایط فردی که به بلوغ احساسی و عاطفی نرسیده باشد، می تواند تصمیمات لحظه ای، اما مخربی را گرفته و مشکلاتی را برای خود و خانواده اش پدید آورد. به طور خلاصه می توانیم بگوییم که بلوغ عاطفی در ازدواج عبارتند از تشخیص و درک احساسات و عواطف خود و طرف مقابل که در نتیجه نیازمند مدیریت مناسبی نیز می باشد.

فردی برای یک ازدواج موفق مناسب است که این دوران را به سرانجام رسانده و تا حد بالایی از بلوغ عاطفی برخوردار است. این بدان معنا است که فرد احساسات خود را درک کرده و می داند احساساتش بر دیگر افراد چه تاثیری خواهد گذاشت. برای رسیدن به سن بلوغ عاطفی در ازدواج، نمی توان عدد خاصی را مشخص کرد. بسیاری از افراد با وجود این که در نیمه دوم عمر خود به سر می برند، هنوز هم توانایی مدیریت احساسات خود را نداشته و هنوز هم به رشد و بلوغ عاطفی نرسیده اند. اما به طور معمول رسیدن به سن بلوغ عاطفی پس از حدود سن 25 سالگی امکان پذیر است. هر چند افرادی نیز هستند که حتی زودتر از این سن به بلوغ و رشد عاطفی دست پیدا می کنند. 
 
اهمیت بلوغ عاطفی در ازدواج

عده کثیری از افراد مهمترین عامل و ملاک برای انتخاب همسر را تنها عشق و علاقه می دانند. عشق و علاقه می تواند سبب جذب دو فرد به سوی یکدیگر شود، اما به تنهایی نمی تواند عامل نگهدارنده و دوام زندگی مشترک آن دو در قالب ازدواج باشد. شما باید ملاک های دیگری نیز برای ازدواج داشته باشید که یکی از آن ها بلوغ عاطفی در ازدواج است. اما سوال اینجاست که چرا بلوغ عاطفی در ازدواج اهمیت دارد؟ 
اگر توجه کرده باشید، انسان در سنین پایین تر، خصوصا در دوره های نوجوانی و اوایل جوانی، ممکن است به صورت مکرر در تعامل با دیگران دچار مشکل شده و نتوانند به خوبی تکانه های احساسی را کنترل کنند. این افراد در اغلب موارد و در بیشتر موقعیت ها، از کلمات و عبارات اشتباهی استفاده می کنند که در نهایت سبب پشیمانی شان می شود.

اما اگر بیشتر توجه کنیم، انسان با گذر زمان و با افزایش سن، به تدریج در روابط خود با دیگر افراد کمتر دچار تنش شده و معمولا کارها را درست تر انجام می دهند. همین موضوع سبب می شود که در روابط خود با خانواده و دیگر افراد کمتر دچار مشکل شوند. قطعا دلیل این امر بلوغ عاطفی است که این افراد بدان دست پیدا کرده اند. 

ویژگی هایی افرادی که به بلوغ عاطفی پیش از ازدواج رسیده اند

افرادی که به بلوغ عاطفی در ازدواج رسیده اند، ویژگی های بسیار زیادی دارند که در اینجا به آن ها اشاره می کنیم:
افرادی که به بلوغ عاطفی رسیده اند، دیگر مسائل و اتفاقات کوچک آن ها را زیاد ناراحت و عصبانی نمی کند. 
این افراد واقعیت ها و محدودیت های زندگی را می پذیرند و سعی می کنند، مشکلات قابل حل را حل و فصل کرده و مشکلات حل نشدنی را بپذیرند. 
انعطاف پذیری و صبر در موقعیت های مختلف، یکی دیگر از ویژگی های افرادی است که به بلوغ عاطفی پیش از ازدواج رسیده اند. 
اگر فردی باشید که دوران بلوغ عاطفی را پشت سر گذاشته اید، احتمالا شما در برابر جهان پیرامون به این نتیجه رسیده اید که همه چیز دیگر سیاه و سفید نیست. این موضوع مخصوصا در مورد مسائل مذهبی و سیاسی مشهود است. 
یکی دیگر از نشانه های بلوغ عاطفی فهم این جمله است که من جواب همه چیز را نمی دانم. 
شما می توانید در هنگام مشکلات از شریک زندگی تان کمک بگیرید و حتی به او کمک کنید. 
فردی که بلوغ رسیده است، می تواند افرادی که در گذشته های دور رفتارهای نادرستی را با وی داشته اند، ببخشد. فهم این که هیچ انسانی کامل نیست و قطعا مرتکب اشتباه می شود، می تواند یکی از نشانه های بلوغ عاطفی باشد.  
اصالت داشتن و شبیه بودن به خود واقعی از ویژگی های یک فرد بالغ است. شما سعی نمی کنید برای جلب رضایت دیگر افراد از خود واقعی تان دور شوید.
همانطور که می بینید، علائم بلوغ عاطفی بسیار زیاد هستند. در اینجا به چند مورد اشاره کردیم. 

سواد عاطفی چیست؟

سواد عاطفی به این معنا است که فرد در یک رابطه عاطفی کاملا بر مراحل مختلف رابطه اشراف داشته و به خوبی می داند در برابر هر موقعیتی چه رفتاری را باید از خود بروز دهد. یادگیری سواد عاطفی، در دوران کودکی و در خانواده آغاز می شود. نحوه ارتباط پدر و مادر با یکدیگر و با فرزندان، می تواند راهنمای خوبی برای یادگیری سواد عاطفی باشد. البته یادگیری علمی این موضوع نیز از اهمیت دوچندانی برخوردار است. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-recognition-of-emotional-maturity-in-marriage

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*