پیشگیری از سکته قلبی؛چرا و چگونه؟

  دکتر لینک | پیشگیری از سکته قلبی؛چرا و چگونه؟

سکته قلبی در سال های اخیر بسیار شیوع پیدا کرده است. سکته قلبی معمولا پس از گذشت یک دوره ابتلا به بیماری های قلبی عروقی خود را نمایان می کند. البته ممکن است، فرد با اولین سکته قلبی متوجه بیماری قلبی خود شود. با این وجود شما بهتر است، ابتدا از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و گرفتگی عروق پیشگیری کنید.

برای این کار روش های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توانیم به کاهش وزن، کنترل فشار خون و قند خون، تغذیه سالم، ورزش کردن، دور بودن از فضای استرس زا، عدم استفاده از دخانیات و ... اشاره کنیم. به نوعی باید عرض کنیم، بهترین روش برای پیشگیری از سکته قلبی، تغییر سبک زندگی و رفتن به سمت یک زندگی سالم می باشد. البته توجه داشته باشید که این سبک از زندگی باید در مدت زمان طولانی به کار گرفته شود. تغییرات یک روزه یا چند هفته ای نمی توانند از شما در برابر انبوهی از بیماری های مختلف از جمله بیماری های قلبی و عروقی محافظت کنند. 

پیشگیری از سکته قلبی با تغییر سبک زندگی
سبک زندگی تان را تغییر دهید تا سالم بمانید. این جمله نباید در حد یک شعار باقی بماند. شما برای پیشگیری از سکته قلبی بهتر است، تغییراتی در نحوه زندگی کردن تان بدهید.

تحرک را هیچگاه فراموش نکنید. داشتن تحرک لازم و ورزش کردن علاوه بر این که به کنترل وزن شما کمک می کند، تاثیرات مثبتی در روحیه فرد داشته و می تواند یک عامل موثر در پیشگیری از حملات قلبی و البته دیگر بیماری ها شود. اگر وقت زیادی برای ورزش کردن ندارید، روزانه 30 دقیقه پیاده روی می تواند به سلامت شما کمک شایانی بکند.

گذشته از ورزش کردن، باید به تغذیه تان نیز اهمیت دهید. مخصوصا اگر فردی هستید که در آستانه میانسالی قرار دارید و یا کهنسال هستید، بهتر است از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید. همچنین سعی کنید عادات غذایی خوب را فرا بگیرید. وعده های سبک تری را را برای وعده شام انتخاب کنید و از خوردن غذاهای آماده و فست فودها تا حد امکان پرهیز کنید. 

وزن تان را کاهش دهید
اغلب افرادی که با مشکلات قلبی و عروقی درگیر هستند، چاق بوده و دارای اضافه وزن می باشند. لذا یکی از روش های بسیار خوب برای کنترل بیماری های قلبی عروقی و پیشگیری از سکته قلبی، کنترل وزن و تناسب اندام می باشد. البته این را باید بدانید که چاقی به تنها نمی تواند عامل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و در نتیجه حملات قلبی باشد.

چاقی مفرط خود یکی از عوامل ابتلا به بیماری هایی نظیر فشار خون بالا و قند خون بوده که این دو از جمله عوامل مستعد ابتلا شما به بیماری های قلبی و سکته های قلبی هستند. لذا به این دلیل از شما می خواهیم تا در خصوص اضافه وزن خود حساس باشید. کنترل وزن شما می تواند علاوه بر بیماری های قلبی، احتمال ابتلا شما به فشار خون، چربی خون، قند خون و دیگر بیماری ها را کاهش دهد. 

کنترل فشار خون و قند خون
افزایش فشار خون با شدت زیاد که در اثر عوامل مختلف اتفاق می افتد، یکی از عوامل موثر برای حملات سکته قلبی و البته سکته مغزی می باشد. لذا اگر بیمار مبتلا به فشار خون هستید، باید این عامل را مد نظر قرار داده و در پی کنترل فشار خون برآیید.

مصرف داروهای فشار خون را قطع نکرده و داروهای تان را همیشه به همراه داشته باشید. علاوه بر فشار خون، بیماری قند خون نیز از جمله عوامل موثر برای گرفتگی ناگهانی عروق بوده و نقش بسزایی در حملات قلبی ایفا می کند. در صورتی که بیمار مبتلا به قند خون هستید، حتما نسبت به تغذیه خود حساس بوده و مصرف داروهای تان را قطع نکنید. اما در صورتی که بیمار مبتلا به فشار خون یا قند خون نیستید نیز توصیه می کنیم، برای پیشگیری از سکته قلبی، حتما راه پیشگیری از فشار خون و قند خون را فرا بگیرید. لذا می بایست، ورزش کردن و رژیم غذایی سالم را فراموش نکنید. 

استعمال دخانیات را ترک کنید
استعمال دخانیات متاسفانه علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به بیماری های ریوی و تنفسی، می تواند احتمال حملات قلبی را نیز افزایش دهد. به خصوص افرادی که سابقه چندین سال مصرف سیگار و قلیان دارند، باید به این موضوع توجه داشته باشند.

اگر در سنین میانسالی قرار دارید، بهتر است همین حالا به دنبال ترک سیگار یا قلیان باشید. متاسفانه یکی از باورهای غلط در جامعه این است که تصور می کنند، مصرف قلیان ضرر کمتری نسبت به سیگار دارد که متاسفانه اصلا این گونه نیست. مصرف قلیان و سیگار علاوه بر این که برای فرد مصرف کننده مضر است، می تواند تاثیرات بسیار منفی را نیز بر روی اطرافیان داشته باشد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-prevention-of-heart-attack;-why-and-how

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*