استراتژی های پیشگیری از سرطان سینه در زنان

  دکتر لینک | استراتژی های پیشگیری از سرطان سینه در زنان

آیا راهی وجود دارد تا خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش داد؟
سرطان سینه، یکی از بیماری های به نسبت فراگیر در بین زنان می باشد. اما با انجام برخی کارهای پیشگیرانه می توان تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.
در صورت ابتلا به سرطان سینه نیز در صورتی که این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان خواهد بود. اما توصیه می کنیم، در طول دوران زندگی، اقدامات مناسب برای پیشگیری از سرطان سینه را انجام دهید تا در آینده نیز به این بیماری مبتلا نشده و یا احتمال ابتلا به آن در شما کاهش پیدا کند. از جمله رفتارها و اقداماتی که می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان و البته دیگر انواع سرطان را کاهش دهد، می توان به اقداماتی نظیر ورزش کردن، داشتن تغذیه سالم، توجه به سوابق این بیماری در خانواده، انجام آزمایشان دوره ای، شیر دادن به نوزادتان و .... اشاره کرد.   

ورزش کردن
ورزش کردن و داشتن تحرک در طول دوران زندگی تا حد زیادی، می تواند به پیشگیری از سرطان سینه کمک کند. ورزش کردن، می تواند به کنترل وزن شما و داشتن یک وزن ایده آل به شما کمک کند.
تحقیقاتی که بر روی افرادی که مبتلا به سرطان سینه بوده اند، شده است، نشان می دهد که افرادی که از اضافه وزن رنج می برند، به نسبت سایر افراد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند. در این افراد بیشتر حجم سینه را چربی تشکیل می دهد و در صورت انجام آزمایشات و تست های تشخیص، احتمال تشخیص دقیق سرطان سینه در این افراد به نسبت به افرادی که بیشتر حجم سینه شان بافت است، کار دشوارتری می باشد.
دلیل دیگری که اضافه می تواند سبب افزایش احتمال بروز سرطان سینه شود، افزایش استروژن می باشد. استروژن می تواند باعث رشد بیش از حد سلول های بدن شده و در مواردی خطر بروز سرطان سینه را افزایش دهد. شما برای پیشگیری از سرطان سینه می توانید با انجام ورزش های روزانه و داشتن یک وزن ایده آل تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کنید. این بدان معنا نیست که به طور حرفه ای باید یک رشته ورزشی را دنبال کنید، شما می توانید با پیاده روی سریع در طول هفته، برای پیشگیری از سرطان سینه تلاش کنید. 

توجه به سوابق بیماری سرطان سینه در بین خانواده و انجام چکاپ 
یکی دیگر از روش های پیشگیری از سرطان سینه، انجام چکاپ و آزمایش های مربوط به تشخیص سرطان سینه به صورت دوره ای می باشد. البته این آزمایش ها در جهت تشخیص سریع بیماری مطرح می شوند و نقش بازدارندگی و پیشگیری از سرطان سینه را ندارد. مخصوصا افرادی که در خانواده خود خواهر، مادر و یا یکی از بستگان نزدیک به این بیماری مبتلا شده اند، می بایست حساسیت بیشتری داشته و از سنین میانسالی آزمایش های دوره ای ماموگرافی را آغاز نمایند.
البته به این موضوع توجه داشته باشید که به سوابق خانواده پدری نیز باید دقت کنید و در صورت لزوم با یک مشاور ژنتیک مشورت نمایید. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که در صورتی که هیچ یک از اعضای خانواده تان تا کنون به این بیماری دچار نشده اند، نباید نسبت به سرطان سینه بی اعتنا باشید. در هر صورت توصیه می شود برای پیشگیری از سرطان سینه، به صورت سالیانه مورد معاینه قرار بگیرید. 

به تغذیه سالم اهمیت دهید
تغذیه و سبک زندگی سالم از جمله روش هایی است که به پیشگیری از سرطان سینه و البته دیگر امراض کمک فراوانی می کند. به همین دلیل توصیه می شود، در طول زندگی از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید. مصرف غذاهای مصنوعی و صنعتی و حتی فست فودها به صورتی که به یک عادت غذایی تبدیل شود، در طولانی مدت می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را افزایش دهد. استفاده از مواد اولیه غذایی ارگانیک و طبیعی که دست کاری شده ژنتیکی نیستند، بسیار توصیه می شود.
بهتر است در طول زندگی از مواد غذایی خانگی و غذاهای سالم تر استفاده نمایید. تحقیقات نشان داده است، مصرف ید می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. کمبود ید در بدن می تواند منجر به اختلال در عملکرد رشد بافت ها و سلول های بدن از جمله بافت سینه شود. مصرف پروتئین ها و غذاهای چرب را تا حد امکان کاهش دهید. افزایش چربی بدن می تواند به تولید بیشتر استروژن کمک کند که در نتیجه سبب اختلال در رشد طبیعی سلول ها می شود. 

دیگر روش های پیشگیری از سرطان سینه در زنان
برای پیشگیری از سرطان سینه، به این نکات نیز توجه داشته باشید:
مطالعات نشان داده است، زنانی که به فرزند خود از شیر مادر می دهند، نسبت به دیگر زنان کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.
کاهش قرارگیری در معرض تابش های آزمایشات پزشکی، ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. 
سعی کنید در طول شبانه روز خواب کافی داشته باشید. 
از درمان های هورمونی کمتر استفاده کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-prevention-of-breast-cancer-in-women

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*