پیشگیری و درمان سیاه سرفه در کودکان و نوزادان

  دکتر لینک | پیشگیری و درمان سیاه سرفه در کودکان و نوزادان

پیشگیری از سیاه سرفه در نوزادان و کودکان
پیشگیری همواره امری جدی و ضروری برای کنترل اغلب بیماری ها و به ویژه بیماری های مسری است. از آن جایی که سیاه سرفه یک بیماری باکتریال و مسری بوده و بیشتر نوزادان و کودکان که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند را مورد هدف قرار می دهد؛ لذا پیشگیری از سیاه سرفه در نوزادان و کودکان در درجه اهمیت بالاتری قرار دارد.

اصلی ترین و مهمترین راه برای پیشگیری از سیاه سرفه، واکسیناسیون نوزاد می باشد. خوشبختانه امروزه واکسن این بیماری در اختیار بوده و می توان از کودکان و نوزادان در برابر سیاه سرفه محافظت کرد. اگر شما به تازگی صاحب فرزند شده اید، می توانید برای واکسیناسیون نوزاد در 2 ماهگی، 4 ماهگی و 6 ماهگی اقدام نمایید.

از آن جایی که بیماری سیاه سرفه یک بیماری مسری و واگیردار است و به صورت باکتریال می باشد، می بایست نوزاد و فرزندتان در محیطی سالم و بهداشتی پرورش پیدا کنند. گذشته از این ها باید عرض کنیم که ابتلا به بیماری سیاه سرفه در افراد بزرگسال نیز دیده می شود. به خصوص افراد مسن بالای 65 سال بیش از دیگر بزرگسالان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. لذا همه افراد باید اصول بهداشتی را رعایت کرده و از حضور بی دلیل در محیط های آلوده و عفونی جدا خودداری نمایند. 

درمان سیاه سرفه چگونه انجام می شود؟
اصلی ترین روش درمان سیاه سرفه، استفاده از آنتی بیوتیک می باشد. چرا که بیماری سیاه سرفه یک بیماری باکتریال بوده و برای مقابله با باکتری بوردتلا پرتوزیس می بایست از داروهای آنتی بیوتیک و به خصوص ماکرولیدها استفاده کرد. مهمترین داروهای آنتی بیوتیک که به طور خاص برای درمان سیاه سرفه استفاده می شوند، شامل آزیترومایسین، اریترومایسین و کلاریترومایسین می شود. هر یک از این داروها به نوبه خود برای درمان سیاه سرفه استفاده می شوند. اما در این بین آزیترومایسین معروف تر است.

البته باید توجه داشت که این داروها می توانند عوارضی را نیز در پی داشته باشند. مخصوصا در شرایطی که بیمار از دیگر داروها نیز استفاده می کند، مصرف داروهای سیاه سرفه ممکن است سبب تداخل دارویی در بیمار شود و مشکلات گوارشی اعم از استفراغ و حالت تهوع را در پی داشته باشد. در این مورد دوز دارو با نظر پزشک می تواند تغییر کند.

برخی از نوزادان و کودکان برای درمان سیاه سرفه نیاز به بستری شدن در بیمارستان را دارند. علاوه بر داروهای آنتی بیوتیکی معمولا تلاش می شود، از طریق اکسیژن رسانی نیز به بهبود شرایط تنفس کودک کمک شود.

در بیماری سیاه سرفه معمولا آب بدن تحلیل می رود. به همین دلیل سعی می شود از طریق سرم به بدن تزریق شود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که برای درمان سیاه سرفه، تجویز داروهای ضد سرفه تاثیر چندانی نداشته و معمولا توسط پزشکان توصیه نمی شود. همچنین باید به این موضوع اشاره کنیم که مصرف آنتی بیوتیک نمی تواند از ابتلا به سیاه سرفه جلوگیری کند. به همین منظور توصیه اکید می شود که برای پیشگیری سیاه سرفه از آنتی بیوتیک استفاده نکنید. 

میزان اثربخشی آنتی بیوتیک برای درمان سیاه سرفه چقدر است؟ 
میزان اثربخشی آنتی بیوتیک برای درمان سیاه سرفه، به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن ها، زمان استفاده از آنتی بیوتیک می باشد. معمولا گفته می شود، آنتی بیوتیک در 3 هفته اول شروع بیماری و بروز علائم آن، می تواند بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد. اگر در هفته اول بیماری از آنتی بیوتیک استفاده شود، علائم بیماری تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و برای درمان سیاه سرفه بسیار مناسب می باشد.

البته اگر فرد دیر به پزشک مراجعه کند، باز هم آنتی بیوتیک تجویز می شود. چرا که تجویز آنتی بیوتیک در این بازه زمانی می تواند از سرایت عفونت و بیماری به دیگر افراد پیشگیری کند. اما به هر حال از تاثیر آن برای درمان سیاه سرفه کاسته می شود. اصلی ترین دلیل برای تجویز آنتی بیوتیک برای بیمار مبتلا به سیاه سرفه، در واقع درمان آن نیست؛ بلکه این دارو برای جلوگیری از انتقال و سرایت بیماری تجویز می شود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-prevention-and-treatment-of-pertussis

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*