نبایدهای دوران بارداری

  دکتر لینک | نبایدهای  دوران بارداری

در دوران بارداری بیش از هر موقع دیگری باید از خودتان مراقبت کنید. انجام دادن برخی کارها در این دوران می تواند خطرات بسیار زیادی برای شما و فرزندتان داشته باشد. لذا توصیه می شود، به توصیه های خودمراقبتی که توسط پزشک تان گفته می شود، حتما توجه داشته باشید. از جمله مهمترین موارد ممنوع و نبایدهای دوران بارداری می توانیم به ممنوعیت های غذایی، ممنوعیت استفاده از مواد مخدر و دخانیات، قرارگرفتن در معرض تشعشعات مضر و ... اشاره کرد. در ادامه اما بیشتر با این موارد و توصیه های جانبی آشنا خواهیم شد. 

ممنوعیت های غذایی دوران بارداری
یکی از نبایدهای دوران بارداری، استفاده از رژیم غذایی مضر برای زنان باردار است. شما باید توجه داشته باشید که تغذیه در دوران بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است و علاوه بر مصرف مواد مغذی و مقوی می بایست از مصرف برخی مواد غذایی نیز اجتناب کنید. در مواردی نیز می توانید مصرف برخی مواد غذایی را تا حد زیادی کاهش دهید و یا از مواد غذایی جایگزین استفاده کنید. 

ماهی و گوشت سفید: یکی از منابع غذایی بسیار خوب و مقوی در دوران بارداری است. اما یکی از نبایدهای دوران بارداری نیز به شمار می رود. البته در شرایطی که شما از انواع ماهی که میزان بیشتری جیوه در خود دارند، استفاده کنید می تواند بر روی سلامت جنین شما تاثیر منفی داشته باشد. 

گوشت را به صورت خام یا نیم پز استفاده نکنید: استفاده از مواد غذایی خام یا نیم پز و به خصوص گوشت ها می تواند باعث عفونت توکسوپلاسموز شود که در نهایت خطر سقط جنین را تا حد زیادی افزایش می دهد. 

مصرف مکمل های غیرطبیعی ویتامین A را قطع کنید. مصرف این مکمل ها در سه ماهه اول بارداری می تواند خطر ابتلا نوزاد به بیماری های نقص مادرزادی را افزایش دهد. 

مصرف چای، نوشابه، قهوه را تا جایی که می توانید کاهش دهید. مصرف بسیار زیاد منابع قندی مانند نوشابه می تواند احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش داده و یا در آینده کودک تان را در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار دهد. 

از مواد غذایی آماده یا نیمه آماده استفاده نکنید. این مواد غذایی اغلب دارای مواد نگهدارنده بوده که برای سلامت شما و جنین مناسب نمی باشد. 

از مصرف مواد غذایی دستکاری شده ژنتیکی جدا خودداری کنید. 

از قرارگرفتن در معرض تشعشعات خطرناک خودداری کنید
قرار نگرفتن در معرض تشعشعات و امواج خطرناک یکی دیگر از ممنوعیت های دوران بارداری می باشد که حتما باید رعایت شده و به آن توجه نمود.

شاید شما در دوران بارداری مجبور شوید، برای عکس برداری های مختلف در معرض این اشعه ها قرار بگیرید. در این حالت حتما می بایست، با پزشک خود مشورت کرده و وضعیت باردار بودن تان را به پزشک اطلاع دهید. قرار نگرفتن در برابر اشعه های ایکس، مانیتورهای کاتدی، امواج مایکروویو و ... از جمله نبایدهای دوران بارداری است که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

پرتوهای اشعه ایکس، خطرات زیادی برای شما ندارد. اما باز هم توصیه می شود، تا حد امکان از آن دوری کنید. مخصوصا در سه ماهه اول بارداری، ممکن است مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند. در هر صورت توصیه می کنیم تا پایان دوره بارداری، هرگونه عکس برداری رادیولوژی یا قرارگرفتن در معرض این پرتوها را به تاخیر بیندازید تا به حفظ سلامت خود و جنین کمک کنید. 

مواد مخدر ممنوع!
همه ما می دانیم مصرف مواد مخدر، استعمال دخانیات و مصرف الکل و امثالهم از جمله نبایدهای دوران بارداری بوده و چه در این دوران و چه بعد از آن توصیه می شود، از آن دوری کنید. این توصیه جدی بوده و در صورت عدم انجام آن می تواند مشکلات بسیار مهمی را برای جنین ایجاد کند. 
خطرات مصرف دخانیات و قلیان: مصرف سیگار، قلیان و انواع دخانیات و یا حتی قرار گرفتن در معرض دود آن ها برای سلامت جنین مضر بوده و می تواند عواقبی همچون خطر زایمان زودرس، سقط جنین، مرگ جنین و کاهش وزن او را به دنبال داشته باشد. 
خطرات مصرف الکل: مصرف الکل در دوران بارداری می تواند سبب ابتلا نوزاد به بیماری سندرم جنین الکلی شود که این موضوع خود سبب ناهنجاری و عقب ماندگی نوزادان می شود. 
خطرات مصرف مواد مخدر: مصرف مواد مخدر بیش از موارد دیگر خطرناک بوده و عواقب بسیار بدی را برای نوزادان به همراه دارد که از آن جمله می توان به مشکلات قلبی، نقص سیستم عصبی و رفتاری، مشکلات چشمی، شکاف کام و .... اشاره کرد. 

از مواد شیمیایی فاصله بگیرید! 
مواد شیمیایی و استفاده از آن ها برای زنان باردار یکی دیگر از نبایدهای دوران بارداری و ممنوعیت های خطرناک در این دوران می باشد. استفاده از مواد شیمیایی همچون سم و کود گیاهان، رنگ، تینر، حشره کش ها، ضد عفونی کننده ها، جیوه، جوهر نمک، رنگ مو و .... در دوران بارداری ممنوع می باشد. شما خود به خوبی با این مواد شیمیایی آشنا هستید. پس توصیه می کنیم، از استفاده این مواد خودداری کرده و در صورت لزوم استفاده از آن را به فرد دیگری واگذار کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-pregnancy-should-not-be

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*