اختلال وسواس فکری در کودکان و نوجوانان

  دکتر لینک | اختلال وسواس فکری در کودکان و نوجوانان

حتما شما هم افرادی را در بین افراد نزدیک و حتی دوستان تان دیده اید که نسبت به یک موضوع خاص وسواس نشان می دهند. این وسواس می تواند در موارد گوناگون خود را نشان دهد. اما معمولا آنچه که اغلب افراد به عنوان وسواس می شناسند، تمایل به تمیزی و دوری از آلودگی است که البته یکی از انواع وسواس به شمار می رود. در ادامه اما قصد داریم تا با وسواس فکری در کودکان و نوجوانان بیشتر آشنا شویم. 

وسواس فکری در کودکان و نوجوانان
بیماری و اختلال وسواس فکری یا OCD، یک اختلال شایع در تمام سنین می باشد. کودکان و نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در هر دوره ای از زندگی ممکن است، بسته به عوامل گوناگون به آن دچار شوند. وسواس فکری شرایطی است که در آن کودک و فرزند شما با احساساتی نظیر ترس، اضطراب و افکار ناخواسته رو به رو می شود. معمولا نگرانی یکی از نتایج وسواس فکری است که در قالب های گوناگون خود را نشان می دهد. شاید شایع ترین نوع وسواس فکری، وسواس به تمیزی و نظم باشد. افرادی که این گونه وسواس را دارند، معمولا افکار ناخواسته ای در رابطه با تمیزی داشته و از این که نقطه ای از محل زندگی شان، کثیف باشد، احساس نگرانی می کنند. 

انواع وسواس فکری در کودکان و نوجوانان
وسواس در کودکان و حتی بزرگسالان به دو صورت وسواس فکری و عملی دیده می شود. البته وسواس عملی خود می تواند نتیجه ای از وجود وسواس فکری در فرد باشد. اما به طور کلی وسواس چه فکری و چه عملی انواع مختلفی دارد که البته بخشی از آن ها به کودکان و نوجوانان ارتباط پیدا نمی کند. اما عمده وسواس هایی که در کودکی  و نوجوانی با آن ها سر و کار داریم، عبارتند از:
وسواس به تمیزی و دوری از آلودگی ها
وسواس نظم و چینش اشیاء
نگرانی درباره آسیب هایی که ممکن است در موقعیت های مختلف به فرد وارد شود.
وسواس چک کردن
وسواس تکرار
وسواس دینی
وسواس درباره از دست دادن کنترل و ضرر رساندن به دیگران
وسواس تقارن 
وسواس های مربوط به کمال گرایی 
البته تنوع وسواس ها بسیار زیاد است. وسواس هایی که در این جا از آن ها نام بردیم، علاوه بر وسواس فکری در کودکان و نوجوانان، می تواند نوعی وسواس در بزرگسالان نیز به شمار آید. 

علائم وسواس فکری 
اختلال وسواس فکری در کودکان و نوجوانان نیز به مانند سایر اختلالات و بیماری ها دارای علائمی بوده که به فرد و خانواده کمک می کند تا این بیماری را سریع تر و در مراحل ابتدایی تشخیص دهند. شایع ترین علائم وسواس فکری کودکان عبارتند از:
کودک شما ممکن است، یک تکلیف یا وظیفه را انجام داده و صحیح بودن آن را چندین بار بررسی کند. 
کودک شما بیش از اندازه دستان خود را می شوید. 
فرزندتان ممکن است، علاقه ای به تکرار برخی کارها به صورت افراطی داشته باشد. 
چک کردن مکرر و افراطی برخی موارد از جمله خاموش بودن چراغ، بسته بودن در و .... 
شاید تصور کنید، فرزندتان تمایل به کمال گرایی دارد و همه چیز را در بهترین حالت خود انجام می دهد. در ابتدا شاید این موضوع خوشحال کننده باشد. اما باید در نظر داشت که این موضوع شاید نشانه چندان خوبی نباشد. حتی امکان دارد، فرزند شما به تله کمال طلبی نیز دچار شود.

دلایل وسواس فکری در کودکان و نوجوانان
تاکنون دلیل قطعی برای اختلال وسواس فکری در کودکان و نوجوانان یافت نشده است. اما اغلب یافته ها حاکی از آن است که این بیماری با تفاوت های ساختاری مغز این بیماران با افراد عادی در ارتباط است. گویا کمبود انتقال دهنده شیمیایی به نام سروتونین یکی از علل اصلی بروز وسواس فکری در افراد می شود. البته بی شک نمی توان به همین راحتی از سابقه خانوادگی کودک گذشت. کودکانی که والدینی وسواسی داشته اند، ممکن است در معرض ابتلا به این بیماری اما از نوعی دیگر باشند. باید در نظر داشت، افراد مبتلا به وسواس فکری، اگر در شرایط استرس زا قرار بگیرند و یا به خاطر وسواس شان مورد سرزنش واقع شوند، ممکن است، نشانه های وسواس در آن ها تشدید شده و کار درمان دشوارتر شود.

لطفا نظر خود را درباره  این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-obsessive-compulsive-disorder-in-children-and-adolescents

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*