درمان دارویی دیابت

  دکتر لینک | درمان دارویی دیابت

درمان دارویی دیابت بسته به این که دیابت از چه نوعی می باشد، می تواند برای افراد متفاوت باشد. تنوع داروهای ضد دیابت بسیار بالا بوده و به همین راحتی نمی توان گفت که شما از کدام نوع دارو باید استفاده کنید. درمان دارویی دیابت برای هر فرد تا فرد دیگری می تواند متفاوت باشد. برای انتخاب بهترین شیوه درمان بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کرده و داروهای ضد دیابت را تنها با تجویز پزشک متخصص استفاده نمایید. 

انتخاب بهترین درمان دارویی دیابت
بسیاری از افراد به دنبال بهترین درمان دارویی دیابت هستند و از هر دارویی که توسط افراد غیر متخصص توصیه شود، استفاده می کنند. اگر چه بیماری دیابت، یک بیماری مزمن است که نیاز به کنترل دارد و شاید درمان قطعی برای آن هنوز به وجود نیامده است، اما قطعا روش ها و درمان های دارویی بسیار خوبی برای هر نوع دیابت وجود دارد که تا حد زیادی به کنترل دیابت کمک می کند. گذشته از این ها باید به این موضوع توجه داشته باشید که درمان دارویی دیابت برای همه بیماران دیابتی یکسان نیست. این که شما باید چه روش درمانی را برای کنترل بیماری دیابت انتخاب کنید، تا حد زیادی به نوع دیابت، شدت و وضعیت عمومی شما بستگی دارد. قطعا درمان پزشکی دیابت برای افرادی که دیابت نوع 1 دارند، متفاوت از افرادی است که به دیابت نوع 2 یا دیگر انواع دیابت دچار هستند. البته روش های درمانی مشترکی نیز بین این نوع بیماران وجود دارد که در ادامه به طور دقیق تر با هر یک از آن ها آشنا خواهیم شد.

درمان دارویی دیابت نوع 1
درمان دارویی دیابت نوع 1، معمولا با کمک تزریق انسولین انجام می شود. البته از این نوع دارو در درمان بیماری دیابت نوع 2 هم می توان استفاده کرد. انسولین تزریقی بیماران دیابت نوع 1، بسته به عوامل مختلف در انواع مختلفی تولید شده و برای بیماران مختلف تجویز می شود. انواع داروهای انسولین، به طور کلی شامل سه نوع انسولین کوتاه اثر، انسولین متوسط و انسولین ترکیبی می باشند. 
انسولین کوتاه اثر: شامل انسولین طبیعی، انسولین سریع الاثر، انسولین اسپارت، انسولین آپیدرا، انسولین لیسپرو
انسولین متوسط: شامل انسولین گلارژین، انسولین طولانی اثر، انسولین ایزوفان، انسولین دگلودک، انسولین دتمیر
انسولین ترکیبی
درمان دارویی دیابت نوع 1 روش ها و داروهای دیگری نیز دارد که از آن جمله می توان به داروی Amylinomimetic اشاره کرد. این دارو به صورت تزریقی بوده و پیش از صرف غذا باید تزریق گردد. داروهای Amylinomimetic زمان تخلیه معده را به تاخیر انداخته و سبب کاهش قند خون شما می شود. همچنین میزان اشتها شما برای صرف غذا را نیز می کاهد. 

درمان دارویی دیابت نوع 2
بر خلاف درمان دارویی دیابت نوع 1، در دیابت نوع 2 اکثر داروهای مورد استفاده، به صورت خوراکی بوده و بیمار راحت تر می تواند با آن ارتباط برقرار کند. البته داروهای تزریقی نظیر انسولین در برخی بیماران دیابتی نوع 2 نیز استفاده می شود. اما تعداد آن ها بسیار کمتر است. درمان دارویی دیابت نوع 2 شامل موارد زیر می شود:
داروهای بیگوآنید: داروهای بیگوآنید، به طور کلی قند کبد شما را کاهش داده و بدن تان را به دریافت انسولین حساس می کنند. از جمله متداول ترین داروهای بیگوآنید می توان به متفورمین – الگلیپتین، متفورمین – کاناگلیفلوزین، متفورمین – امپاگلیفلوزین و ... اشاره کرد. 
مهارکننده های آلفا گلوکوزیداز: این دسته از داروها باعث شکسته شدن و تجزیه بهتر غذاهای نشاسته ای در بدن می شوند و در نهایت میزان قند خون بدن را کاهش می دهند. معمولا توصیه می شود که این داروها را پیش از غذا میل کنید. از جمله داروهای مهارکننده آلفا گلوکوزیداز، می توان به آکاربوز و میگلیتول اشاره کرد. 
مهارکننده های DPP-4: عمده تاثیر این داروها بر روی ساخت و تولید انسولین در بدن می باشد. افرادی که با مشکل تولید کم انسولین در بدن مواجه هستند، از این قبیل داروهای ضد دیابت استفاده می کنند. سیتاگلیپیتین و لیناگلیپیتین از جمله بازدارنده های DPP-4 می باشند. 
داروهای پپتید گلوکاگون: نحوه کارایی این داروها تا حد زیادی مشابه هورمون اینکرتین در بدن می باشد. به طوری که رشد سلول های بتا و میزان تولید و ترشح انسولین در بدن را افزایش داده و در نهایت باعث کاهش میزان قند خون در بدن شما می شوند. این داروها همچنین میزان اشتها شما را نیز کاهش می دهند.  
مهارکننده های SGLT: مهارکننده های SGLT مهمترین کاری که می کنند این است که از نگه داشتن گلوکز توسط کلیه ها جلوگیری کرده و به دفع آن از طریق ادرار کمک می کنند. در نتیجه مقدار گلوکز و قند در بدن کاهش پیدا می کند. 
داروهای مگلیتینید: داروهای مگلیتینید از جمله داروهای قوی ضد دیابت بوده که سبب افزایش تولید و ترشح انسولین در بدن می شوند و در مواردی ممکن است قند خون شما را به نیاز بسیار زیادی کاهش دهد. به همین دلیل برای همه افراد تجویز نشده و تنها در موارد خاص مورد استفاده قرار می گیرند. 
داروهای سولفونیل اوره: داروهای سولفونیل اوره از قدیمی ترین و اصلی ترین داروهای ضد دیابت بوده که همچنان مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها لوزالمعده را تحریک کرده و سبب افزایش میزان تولید انسولین در بدن می شوند. در نتیجه با افزایش تولید انسولین در بدن، میزان قند خون به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. دسته داروهای گلیمپراید و گلیپیزید از جمله متداول ترین نوع این داروها می باشند. 

رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن
تا بدین جا در خصوص روش های درمان دارویی دیابت نوع 1 و 2 صحبت کردیم. دو روش دیگر که برای کنترل دیابت بسیار توصیه می شود که بیماران دیابتی انجام دهند، داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن به صورت مداوم است. حتی بسیاری از بیماران دیابتی نوع 2، با کنترل این دو مورد توانسته اند، تا حد زیادی خود را از مصرف داروهای ضد دیابت بی نیاز کنند. اگر شما هم می خواهید از این روش برای کنترل بیماری تان استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که رژیم غذایی شما مخصوص بیماران دیابتی بوده و باید طبق نظر پزشک و متخصص در نظر گرفته شود. همچنین نحوه ورزش کردن و شدت آن نیز می بایست با توجه به سابقه بیماری تان انجام شود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-medication-for-diabetes

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*