اقدامات لازم جهت پیشگیری از فشار خون بالا

  دکتر لینک | اقدامات لازم جهت پیشگیری از فشار خون بالا

پیشگیری از فشار خون بالا، مجموعه اقداماتی است که باید به صورت مستمر و در طولانی مدت انجام گیرد. به طور کلی شما با تغییر سبک زندگی خود که شامل نحوه تحرک و ورزش کردن و همچنین رژیم غذایی می باشد، می توانید تا حد زیادی از ابتلا به بیماری فشار خون بالا اجتناب کنید. در ادامه البته دقیق تر به این موضوع پرداخته و شما را با مهمترین راهکارهای پیشگیری از بیماری فشار خون آشنا خواهیم کرد.

ورزش کردن را هیچگاه فراموش نکنید
ورزش آسان ترین و ارزان ترین کاری است که شما می توانید در جهت حفظ سلامتی تان انجام دهید. یکی از روش های بسیار خوب پیشگیری از فشار خون نیز ورزش کردن به صورت روزانه و مداوم می باشد. شاید تصور کنید که ورزش هزینه های بسیاری را برای شما به دنبال خواهد داشت. اما به واقع این گونه نیست. شما با روزی 30 دقیقه پیاده روی می توانید به حفظ سلامتی تان و پیشگیری از فشار خون و دیگر امراض کمک کنید. ورزش کردن و پیگیری مداوم تمرینات ورزشی جدا از این که می تواند به پیشگیری از فشار خون بالا کمک کند، می تواند به کنترل بیماری فشار خون نیز کمک کرده و روش بسیار مناسبی برای حفاظت شما از ابتلا به سایر بیماری ها نیز باشد. گذشته از این ها ورزش کردن، یکی از روش های کنترل وزن و تناسب اندام بوده و از این طریق نیز می تواند حافظ سلامت جسمی و البته روحی شما باشد. البته این تنها راهکار نیست. شما باید در کنار ورزش کردن، رژیم غذایی تان را نیز کنترل کرده و با بالارفتن سن حساسیت بیشتری نسبت به سلامت خود داشته باشید. 

رژیم غذایی مناسب را رعایت کنید
استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، می تواند به پیشگیری از فشار خون کمک بسیاری بکند. مصرف سدیم و مواد غذایی پر نمک یکی از عوامل موثر در ابتلا فرد به بیماری فشار خون بالا می باشد. تا حد امکان نمک را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید. به جای نمک و غذاهای سدیم دار، شما می توانید از مواد غذایی حاوی مقدار زیادی فیبر، کلسیم یا منیزیم و پتاسیم استفاده کنید. استفاده از این مواد مغذی در رژیم غذایی می تواند به پیشگیری از فشار خون بالا کمک بسیاری بکند. انواع سبزیجات و مغزها منابع سرشار منیزیم هستند. همچنین لبنیات و شیر نیز حاوی میزان زیادی کلسیم هستند که برای سلامت بدن بسیار مفید بوده و باعث پیشگیری از فشار خون می شود. گذشته از این ها باید به این موضوع توجه داشته باشید که از مواد غذایی پرچرب نیز کمتر استفاده کرده و به رژیم غذایی خود پایبند باشید. 

تناسب اندام و وزن تان را کنترل کنید
اگر توجه کرده باشید، بسیاری از افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی مفرط هستند، با انواع بیماری های مختلف از جمله فشار خون بالا درگیر هستند. پس حتما شما هم دریافته اید که باید تلاش کنید و خودتان در وزن ایده آل قرار دهید تا از سلامت جسمی نیز برخوردار شوید. برای این کار شما می بایست یک رژیم غذایی مناسب را حفظ نموده و بر انجام تمرینات ورزشی، مداومت داشته باشید. در این حالت می توانید وزن تان را کنترل کرده و علاوه بر حفظ سلامت جسمی بدن، دارای زیبایی و تناسب اندام نیز باشید. البته شاید کم کردن وزن برای بسیاری از افراد که سال ها با مشکل اضافه وزن درگیر بوده اند، کار چندان آسانی نباشد. اما شما با داشتن یک برنامه ورزشی استاندارد به علاوه رژیم غذایی مناسب و البته یک اراده قوی می توانید بر تمرینات ورزشی خود استمرار ورزیده و در طی مدت زمانی، به وزن ایده آل تان دست پیدا کنید. 

از مصرف مواد غذایی آماده صرف نظر کنید
یکی از موضوعاتی که متاسفانه در سال های اخیر کمتر به آن توجه می شود، استفاده از مواد غذایی آماده و نیمه آماده است که برای سلامتی به هیچ وجه مناسب نبوده و در طولانی مدت علاوه بر فشار خون می تواند مسبب بسیاری بیماری های خطرناک دیگر نیز شود. این مواد غذایی نیمه آماده و فریز، اغلب پرنمک بوده و مواد افزودنی برای نگهداری طولانی مدت آن ها استفاده می شود. به همین جهت استفاده مداوم از این قبیل مواد غذایی می تواند زنگ خطر ابتلا به فشار خون را روشن کند. از این رو برای کنترل یا پیشگیری از فشار خون بالا توصیه می شود، تا حد امکان از مواد غذایی آماده یا فریز شده استفاده نکرده و مواد غذایی ارگانیک و سالم را در سبد غذایی خود قرار دهید. 

استرس و اضطراب تان را کنترل نمایید
تحقیقات نشان داده است که استرس و اضطراب و حتی خشم می تواند به صورت آنی باعث افزایش فشار خون شود. این موضوع به ویژه برای افرادی که به بیماری فشار خون بالا دچار هستند، بسیار خطرناک است و تا حد امکان توصیه می شود، این افراد در موقعیت های استرس زا قرار نگیرند. البته استرس می تواند برای افراد سالم نیز مشکل ساز شود. اگر شما در شرایطی هستید که به طور مداوم درگیر استرس و تنش های روحی هستید، احتمال ابتلا شما به بیماری فشار خون نیز افزایش پیدا می کند. هر چند که استرس و اضطراب اثرات منفی دیگری نیز برای شما می تواند داشته باشد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-measures-to-prevent-hypertension

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*