پیامدهای خودارضائی در جوانان

  دکتر لینک | پیامدهای خودارضائی در جوانان

مقدمه:

مشکلات روانشناسی در چندین سال اخیر رشد بسیار زیادی پیدا کرده است. یکی از این مشکلات بزرگ، پدیده خود ارضایی در جوانان می باشد که آسیب های بسیار زیادی را به این گروه از افراد وارد ساخته و داشتن یک رابطه جنسی سالم پس از ازدواج را برایشان مشکل ساز خواهد کرد. خود ارضایی عوارض روحی و جسمی متعددی نیز دارد که در ادامه دقیق تر به آن ها خواهیم پرداخت. 

خود ارضایی در جوانان؛ مشکل فراگیر جوانان

متاسفانه در سال های اخیر و با بالا رفتن سن ازدواج در دختران و پسران، مشکلات بسیاری برای این قشر جامعه پدید آمده است. یکی از نیازهای غریزی و ذاتی انسان، نیاز به رابطه با جنس مخالف می باشد. اما در برخی شرایط که امکان برقراری این ارتباط وجود ندارد یا ارتباط به درستی انجام نمی شود، فرد برای رفع نیازهای خود متاسفانه به خود ارضایی یا به اصطلاح استمنا روی می آورد. متاسفانه اگر خود ارضایی در جوانان به درستی بررسی نشود و فرد تحت درمان قرار نگیرد، می تواند به یک عادت ترک نشدنی و به نوعی اعتیاد تبدیل شود. این اعتیاد روانی، علاوه بر این که پیامدهای ناگواری روی روح و روان فرد می گذارد، می تواند برای جسم نیز مضرات بسیاری داشته باشد. در این شرایط مراجعه به روانشناس بالینی، روانکاو و یا حتی روانشناس آنلاین خوب کاملا ضروری و حیاتی می باشد. اگر شما هم تصور می کنید که به این معضل گرفتار شده اید، برای اطمینان از این موضوع می توانید تست روانشناسی آنلاین رایگان خود ارضایی را انجام دهید. 

دلایل خود ارضایی در جوانان

دلایل انجام خود ارضایی در جوانان بسیار زیاد است. اما معمولا چند عامل اصلی به وجود آورنده این حس خلا و در نهایت انجام خود ارضایی در جوانان می باشد.  
نداشتن شریک جنسی
افسردگی
اختلالات جنسی
سردی در روابط جنسی با شریک جنسی
نداشتن ارگاسم
نا امیدی از آینده
بیکاری و انفعال
تجرد 
استرس و اضطراب
رفتارهای وسواسی
علت یابی خود ارضایی در جوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. این موضوع را توجه داشته باشید که تنها دلیل میل جوانان به خود ارضایی، تنها عدم ازدواج و نداشتن شریک جنسی نیست؛ بلکه علل دیگری نیز برای این مشکل وجود دارد که در بالا به آن اشاره کردیم. حتی ممکن است یک فرد متاهل نیز به این مسئله دچار شود. داشتن یک رابطه جنسی سالم در بین افراد متاهل نیز می تواند در کاهش میل افراد به خود ارضایی نقش مفید داشته باشید. 

پیامدهای جسمانی خود ارضایی

اگر چه که بسیاری از افراد بر این تصورند که خود ارضایی در جوانان تنها پیامدهای روحی و روانی دارد و هیچ آسیبی به جسم وارد نمی سازد، باید عرض کنیم که به واقع این چنین نیست. البته خود ارضایی به تنهایی اثرات بسیار مخربی روی بدن ندارد. معمولا رسیدن به ارگاسم انرژی بسیار زیادی از انسان می گیرد. با این تفاسیر اگر خود ارضایی به مدت طولانی و به تعداد دفعات زیاد انجام شود، در طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد ضعف و سستی عضلات شود. چرا که بدن در هنگام نیاز به انرژی افزون، انرژی مورد نیاز خود را از این بخش ها تامین می کند. این موضوع به تمام عضلات و اندام های بدن اختصاص دارد. البته خود ارضایی در جوانان تنها محدود به آقایان نمی شود. این موضوع در خانم ها نیز می تواند اثرات مخربی را در پی داشته باشد. خود ارضایی در زنان می تواند باعث نا منظمی عادت ماهیانه، لرزش دست ها و خستگی شود. از دیگر عوارض استمنا در دختران و پسران می توان به سردرد، خستگی و کسلی، درد شانه، کاهش میل غذایی، کمر درد و ... اشاره کرد. یکی دیگر از عوارض مهم این بیماری، زود انزالی یا دیر انزالی در روابط جنسی آینده می باشد. 

 
پیامدهای روحی خود ارضایی

پیامدهای روحی و روانی خود ارضایی در جوانان معمولا شایع تر بوده و افراد آشنایی بیشتری با این مشکلات دارند. معمولا افراد بلافاصله پس از خود ارضایی دچار احساس گناه می شوند. این احساس در بین اکثر افراد مشترک بوده و علت این امر را نیز در ناپسندیده بودن یا حرام بودن استمنا در عقاید دینی می توان مشاهده کرد. اما به طور کلی پیامدهای روحی و روانی خود ارضایی در جوانان شامل این موارد می شود:
احساس گناه
تعارض با عقاید مذهبی و اخلاقی
احساس افسردگی از تنهایی
احساس تنهایی
از دست دادن اعتماد به نفس
استرس انجام خود ارضایی به خاطر مضرات زیادی که برای فرد دارد.
اعتیاد مداوم به این کار در آینده و حس ترس از ایجاد این اعتیاد
احساس ناتوانی در برقراری رابطه جنسی سالم در آینده

راه های ترک خود ارضایی در جوانان

اگر چه خود ارضایی در جوانان در دراز مدت می تواند به یک اعتیاد تبدیل شود و درمان آن نیز کار بسیار سختی باشد، اما قطعا راهکار هایی برای ترک این معضل بزرگ وجود خواهد داشت. 
از حالت انفعال و بیکاری بیرون بیایید و خود را به انجام یک کار مفید سرگرم کنید.
در صورت اعتیاد به این بیماری حتما به یک روانپزشک یا روانشناس متخصص مراجعه کنید.
ورزش کنید و به سلامت جسم تان اهمیت دهید.
از خوردن مواد غذایی که میل جنسی را به میزان زیادی افزایش می دهند، پرهیز کنید. 
از پوشیدن لباس های تحریک آمیز خودداری کنید و در هنگام خواب بدون لباس نخوابید. 
سعی کنید از فکر کردن به خود ارضایی و موضوعات تحریک آمیز اجتناب کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-masturbation-in-young-people

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
1

دیدگاه شما:

*

1402-10-27
مصی تی وی

من ک اصن خود ارضایی نمیکنم ۲۰ سالمه ولی همه اونایی که اون بالا گفتین رو دارم