با انواع فیبروم رحمی بیشتر آشنا شوید.

  دکتر لینک | با انواع فیبروم رحمی بیشتر آشنا شوید.

فیبروم رحمی می توانند در نقاط مختلف رحم رشد کنند و بسته به این که در چه بخشی قرار دارند و چه ویژگی هایی دارند، به انواع مختلفی تقسیم می شوند. انواع فیبروم رحم شامل فیبروم اینترامورال یا فیبروم داخل رحم، فیبروم ساب سروزال یا خارج رحم، فیبروم ساب موکوزال یا فیبروم داخل حفره رحم و فیبروم ساقه دار یا پدانکولیت می شود. شناخت هر یک از انواع فیبروئید رحم می تواند به انتخاب روش مناسب برای درمان کمک فراوانی بکند. به همین دلیل تلاش کردیم تا شما را با هر یک از انواع فیبروم رحمی آشنا کنیم. شما در بخش های بعدی به تفسیر درباره هر یک از انواع فیبروم رحم بیشتر صحبت خواهیم کرد. 

فیبروم اینترامورال (داخل رحم)
از جمله انواع فیبروم رحم، می توانیم به فیبروم اینترامورال اشاره کنیم. این نوع فیبروم ها در دیواره داخلی رحم ایجاد شده و در همین ناحیه رشد می کنند. به طور کلی اغلب فیبروم ها در ابتدا اینترامورال هستند. اما در ادامه روند رشد ممکن است به دیگر انواع فیبروم رحم تبدیل شوند. چرا که این توده ها در داخل رحم فضای محدودی دارند و پس از رشد ممکن است از این ناحیه جدا شده و به سمت حفره رحم حرکت و رشد کرده و یا به سمت حفره خارجی و شکمی رشد کنند. در حالت اول فیبروم اینترامورال به فیبروم ساب موکوزال تغییر می یابد و در حالت دوم به فیبروم ساب سروزال تغییر حالت می دهد. بروز خونریزی های شدید در دوران قاعدگی یکی از نشانه های وجود این بیماری در زنان می باشد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که هر چه فیبروم به داخل حفره رحم نزدیک تر باشد، فرد با خونریزی های شدید تری در دوران قاعدگی مواجه خواهد شد و نشانه ها و علائم این بیماری بیشتر خود را نمایان می سازد. 

فیبروم ساب سروزال (خارج رحم)
یکی دیگر از انواع فیبروم رحم در زنان، فیبروم ساب سروزال بوده که در ناحیه حفره شکمی رحم و یا ناحیه خارجی رحم قرار دارد. همچنین امکان رشد این فیبروم در ناحیه حفره لگنی نیز وجود دارد. فیبروم های ساب سروزال در اندازه های مختلف رشد می کنند و معمولا علائم خاصی را از خود نشان نمی دهند. نشانه های این نوع توده معمولا وقتی که فیبروم به میزان زیادی رشد کند و ابعاد بزرگی پیدا کنند، نمایان می شود. به همین دلیل به طور کلی فیبروم هایی که بدون نشانه های ظاهری تشخیص داده می شوند، از نوع فیبروم ساب سروزال می باشند. از جمله نشانه های این نوع فیبروم می توان به تکرر ادرار و نفخ اشاره کرد. البته این بدان معنی نیست که اگر شما چنین نشانه هایی را دارید، حتما به یکی از انواع فیبروم رحم مبتلا شده اید. همانطور که گفتیم، تشخیص این نوع فیبروم کار چندان ساده ای نیست و نیازمند توجه دقیق به نشانه های بیماری می باشد. 

فیبروم ساب موکوزال (داخل حفره رحم)
فیبروم ساب موکوزال از دیگر انواع فیبروم های رحمی است که ابتدا در ناحیه اینترامورال قرار داشته و پس از رشد و حرکت به سمت حفره رحمی به فیبروم ساب موکوزال تغییر یافته است. این نوع فیبروم، نزدیکترین فیبروم به رحم است و فرد در صورت ابتلا به آن، با خونریزی های شدید در دوران قاعدگی مواجه خواهد شد. معمولا نشانه های این نوع فیبروم مشخص تر بوده و تشخیص آن کار آسان تری است. در این نوع فیبروم حتی توده هایی که قطر بسیار کمی نیز دارند، در هنگام قاعدگی باعث خونریزی های شدید می شوند. البته این نوع فیبروم کمتر ایجاد می شود. اما در صورت ابتلا به این نوع بیماری، احتمال تداخل در باردار شدن برای زنان وجود خواهد داشت. البته راه های درمان و حفظ جنین در دوران بارداری نیز می توانند تا حدودی مشکل را حل کنند. 

فیبروم ساقه دار (پدانکولیت)
فیبروم ساقه دار یا پدانکولیت، نوع خاصی از فیبروم نیست. این نوع توده از جنس فیبروم ساب سروزال است که کمی تغییر شکل یافته است. در این نوع فیبروم ساب سروزال، شکل توده از حالت عادی خود خارج شده، حالت باریک و دراز پیدا می کند؛ به طوری که گفته می شود، شباهت هایی به ساقه درخت دارد. به همین دلیل به آن فیبروم ساقه دار نیز گفته می شود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-learn-more-about-types-of-uterine-fibroids

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*