با مراقبت های سه ماهه سوم بارداری آشنا شوید.

  دکتر لینک | با مراقبت های سه ماهه سوم بارداری آشنا شوید.

معاینات سه ماهه سوم بارداری
معاینات سه ماهه سوم بارداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. جنین رشد کرده و شما به لحظه زایمان نزدیک تر می شوید، لذا می بایست تعداد جلسات معاینات بارداری خود را در این سه ماهه و مخصوصا در ماه آخر افزایش دهید.
بخش اول معایناتی که در این سه ماهه می بایست انجام دهید، همان معاینات روتینی است که در ماه های قبل نیز پزشک تان انجام می داد. از جمله این معاینات می توانیم به معاینات اندازه گیری رحم، فشار خون، قند خون، معاینات لگنی و واژن، بررسی وزن گیری مادر و ... اشاره کنیم.

پزشک همچنین در معاینات سه ماهه سوم، صدای قلب جنین را در جلسات مختلف گوش کرده و وضعیت سلامت او را بررسی می کند. در صورتی که مشکلی در ضربان قلب جنین وجود داشته باشد، احتمالا پزشک از شما می خواهد که آزمایش پروفایل بیوفیزیکال را انجام دهید. در هفته های آخر با معاینات حضوری توسط پزشک آمادگی شما برای زایمان مشخص می شود. به طور کلی در این دوران ممکن است نیاز به سونوگرافی و آزمایش های مختلفی داشته باشید که در قسمت بعد درباره آن ها نیز صحبت خواهیم کرد. 

آزمایش های سه ماهه سوم بارداری
شما در معاینات سه ماهه سوم بارداری می بایست برخی آزمایش های توصیه شده توسط پزشک را انجام دهید. از جمله این آزمایش ها می توانیم به آزمایش خون، آزمایش ادرار، آزمایش و تست استرس انقباضی و آزمایش پروفایل بیوفیزیکال اشاره کنیم.
آزمایش خون در سه ماهه سوم بارداری معمولا برای تشخیص کم خونی مادر یا مشکلات عفونی تجویز می شود. شما می توانید این آزمایش را با تشخیص و توصیه پزشک انجام دهید. همچنین برای تشخیص مسمومیت های بارداری و عفونت های مجاری ادراری ممکن است، پزشک برای شما آزمایش ادرار را تجویز نماید.

اگر بارداری شما پر خطر باشد، احتمالا پزشک از شما می خواهد که تست بدون استرس را انجام دهید. در این تست تغییرات ضربان قلب جنین در حین حرکت تعیین می شود. تست استرس انقباضی نیز برای تشخیص تحمل جنین برای زایمان انجام می شود. آزمایش پروفایل بیوفیزیکال نیز آزمایش دیگری است که اغلب در بارداری های پرخطر انجام می شود. در این تست ماهیچه های جنین، نحوه حرکات و شرایط تنفس وی بررسی شده و مقدار مایع آمنیوتیک اندازه گیری می شود.  

مشکلات احتمالی در سه ماهه سوم بارداری برای مادر و جنین
شما در معاینات سه ماهه سوم بارداری، ممکن است با مشکلات و نگرانی هایی مواجه شوید. در این شرایط بهتر است در اسرع وقت با پزشک تان دیدار داشته باشید. از جمله مواردی که می تواند در سه ماهه سوم بارداری مشکلاتی برای شما ایجاد کرده و شما را دچار نگرانی کند، می توانیم به زایمان پیش از موعد، خونریزی، وضعیت بریچ جنین، حرکت نکردن جنین و کاهش حجم مایع آمنیوتیک اشاره کنیم. 

خونریزی در بارداری: خونریزی در بارداری می تواند با دلایل مختلف انجام شود. اگر جفت در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد، احتمال خونریزی را افزایش می دهد. همچنین پارگی جفت یا جدا شدن جفت می تواند سبب خونریزی شود. حساسیت لگن خاصره، خونریزی در اثر پارگی مویرگ ها و ... نیز از دیگر دلایل خونریزی در سه ماهه سوم بارداری می باشد. در این شرایط توصیه می شود، حتما به پزشک مراجعه نموده و این وضعیت را جدی بگیرید. توجه داشته باشید، خونریزی در این دوران می تواند سبب زایمان زود هنگام نیز شود. 

وضعیت بریچ جنین: حالت ایده آل قرارگیری جنین در رحم آن هم در هفته های پایانی بارداری به این گونه است که می بایست، سر جنین به سمت پایین و لگن قرار بگیرد. اما این موضوع ممکن است در برخی موارد اتفاق نیفتد و همین امر موجب نگرانی هایی بشود. معمولا به این شیوه قرارگیری جنین در رحم، بریچ گفته می شود. اگر در هفته های پایینی امکان چرخش جنین وجود نداشته باشد، به ناچار شما می بایست عمل سزارین را انجام دهید.

حرکت نکردن جنین: مادران همواره حرکت جنین را حس می کنند. اما اگر چنین اتفاق افتاد که حرکت جنین را در شکم خود احساس نکردید، حتما می بایست، به پزشک مراجعه نمایید. 

کاهش مایع آمنیوتیک: این موضوع نیز گاهی می تواند موجب نگرانی هایی در مادران شود. پارگی کیسه آب، یکی از علل شایع کاهش مایع آمنیوتیک در شکم می باشد. اگر این کاهش حجم چندان زیاد نباشد، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.  

توصیه های خودمراقبتی در سه ماهه سوم بارداری
در معاینات سه ماهه سوم بارداری، معمولا نوع توصیه های خودمراقبتی که توسط پزشک ارائه می شود، کمی متفاوت است. در این دوران پزشک شما را با برخی مشکلاتی که ممکن است در هفته های پایانی با آن مواجه شوید، آشنا کرده و به شما توصیه می کند، حتما با مشاهده این علائم به مطب پزشک مراجعه کنید.

شما در هفته های پایانی علاوه بر توصیه های خودمراقبتی که در خصوص تغذیه و سبک زندگی داشتید، بهتر است خود را برای کلاس های آمادگی زایمان آماده کنید. این کلاس ها ترس و اضطراب شما را کاهش داده و روی روحیه شما تاثیر مثبت می گذارد. شما در این زمان باید با برخی نکات پس از زایمان نیز آشنا شوید. دیگر وقت آن رسیده است که جدی تر به این موضوع توجه داشته باشید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-learn-about-the-third-trimester-of-pregnancy

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*