همه چیز درباره سکته قلبی

  دکتر لینک | همه چیز درباره سکته قلبی

سکته قلبی یکی از بیماری های بسیار شایع در جوامع مختلف می باشد. حمله قلبی یا انفارکتوس هر لحظه جان بسیاری از افراد را می گیرد. اما آشنایی با این بیماری و علائم آن می تواند به زنده ماندن فرد کمک شایانی بکند. یکی از موضوعاتی که می تواند خطر مرگ در هنگام سکته قلبی را کاهش دهد، انتقال سریع بیمار به بیمارستان و ارائه خدمات پزشکی به موقع برای بیمار است. 

حمله قلبی چیست؟
سکته قلبی که به آن انفارکتوس نیز گفته می شود، وقتی اتفاق می افتد که یکی از عروق خونی مانند عروق کرونر توسط لخته های خون بسته شده و مسیر گردش خون متوقف می شود. خونی که در حال انتقال به قلب است، دارای اکسیژن بوده و وقتی در حین انتقال با مسیر بسته مواجه می شود، نمی تواند در زمان مناسب خون و اکسیژن مورد نیاز برای قلب را تامین کند. در این حالت ماهیچه های قلب تحلیل رفته و می میرند.

همانطور که عرض کردیم این بیماری در عصر جدید بسیار شایع بوده و در هر لحظه جان افراد زیادی را می گیرد. بهترین کاری که می تواند در حین حمله قلبی انجام داد، ابتدا تشخیص سریع حمله و سپس انتقال سریع بیمار به مراکز درمانی و بیمارستان ها می باشد. البته توصیه می شود برای این کار ابتدا با اورژانس تماس بگیرید و در مدت زمان انتظار حتما به توصیه های پزشکی که تیم درمان به صورت تماس تلفنی به شما می گویند، توجه نمایید. 

علائم سکته قلبی
سکته قلبی نیز به مانند سایر بیماری ها دارای علائمی می باشد که شناخت آن ها از اهمیت بسیاری برای تشخیص به موقع حملات قلبی برخوردار می باشد. معمولا اولین کسی که می تواند سکته را تشخیص دهد، شخص بیمار است. اما در ادامه با نشانه های سکته قلبی بیشتر آشنا خواهیم شد. 
تعرق زیاد
درد در بخش فوقانی بدن
درد قفسه سینه
حالت تهوع
احساس خستگی 
مشکلات تنفسی
تپش قلب
در این بین درد قفسه سینه از مهمترین و اصلی ترین نشانه های سکته قلبی می باشد. 

چه افرادی بیشتر در معرض سکته قلبی هستند؟
خطر ابتلا به سکته قلبی و حملات این چنینی، در همه افراد به یک میزان دیده نمی شود. این موضوع برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

یکی از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی و سکته های قلبی، افزایش سن می باشد. افرادی که سن بالای 65 سال دارند، بیش از سایر افراد به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا گشته و احتمال حملات قلبی در این افراد بیشتر می باشد.
همچنین طبق آمارها مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. گذشته از این ها مصرف دخانیات و سیگار نیز از دیگر عوامل خطرساز برای ابتلا به بیماری های قلبی در جهان است. همچنین سوابق خانوادگی نیز در احتمال ابتلا افراد به بیماری های قلبی و حملات این چنینی تاثیر بسیاری دارد.

البته گفته می شود، نژاد نیز در این مورد بی تاثیر نمی باشد. از این اگر در دوره میانسالی به سر می برید و سابقه بروز این بیماری پیش از این در خانواده تان دیده می شود، باید دقت بیشتری به خرج داده و بیش تر از خود مراقبت کنید. 

علل سکته های قلبی چیست؟
سکته قلبی دلایل مختلفی نیز داشته و پارامتر های گوناگونی در این موضوع دخیل هستند. اما اصلی ترین عامل ایجاد سکته های قلبی، گرفتگی عروق کرونر یا اصطلاحا آترواسکلروز می باشد. مشکلات انعقادی خون یا پاره شدن عروق خونی نیز از دیگر عوامل حملات قلبی در بین افراد می باشد.

در این بین افرادی که دارای سبک زندگی نامناسب با رژیم غذایی بد بوده یا تحرک کمتری دارند، بیش از سایرین دچار چاقی و در نهایت بیماری های قلبی عروقی می شوند. این افراد باید بیش از پیش از خود مراقبت کرده و علاوه بر تعادل در سبک زندگی و داشتن یک سبک زندگی سالم، از عوامل استرس زا دوری کنند. 

تشخیص حملات قلبی
تشخیص حمله قلبی معمولا به صورت معاینه فیزیکی و حضوری قابل انجام می باشد. مخصوصا اگر پیش از این سابقه بیماری های قلبی داشته اید یا دچار حمله قلبی شده اید، پزشک خیلی سریع تر می تواند سکته قلبی را تشخیص دهد. همچنین برای تشخیص قطعی این مورد می توان از نوار قلب نیز استفاده نمود. اما با توجه به علائمی که سکته ها دارند، خیلی سریع می توانید پی به این موضوع ببرید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-it's-all-about-a-heart-attack

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*