با انواع بیماری دیابت آشنا شوید.

  دکتر لینک | با انواع بیماری دیابت آشنا شوید.

قند در بدن با کمک هورمون انسولین به انرژی مورد نیاز برای سلول ها تبدیل می شود. فردی که به یکی از انواع دیابت مبتلا شده باشد، بنا به دلایل مختلف بدنش توانایی تولید این هورمون را نداشته و یا هورمون تولید شده قادر به کنترل قند خون نمی باشد. به همین سبب در این مطلب درباره هر یک از این موضوعات صحبت خواهیم کرد و شما را با انواع مختلف بیماری دیابت آشنا می کنیم. شما می توانید در ادامه با ما همراه باشید و با انواع بیماری دیابت در افراد آشنا شوید. 

دیابت نوع یک 
یکی از انواع دیابت که ممکن است، هر فردی به آن مبتلا شود، دیابت نوع یک می باشد. در بیماری قند خون نوع اول، لوزالمعده بیمار توانایی تولید هورمون انسولین را ندارد. در این شرایط قند و گلوکزی که از طریق خوردن مواد غذایی مختلف وارد خون شده است، به انرژی تبدیل نشده و در نتیجه میزان آن در خون افزایش پیدا می کند و می تواند خطرات بسیاری برای بیمار داشته باشد. دیابت نوع اول، از جمله انواع دیابت است که فرد بیمار می بایست برای کنترل سطح قند خون خود در طول دوران زندگی، همواره انسولین تزریق نماید. این بیماری اکثرا در کودکان و نوجوانان دیده می شود. البته باید به این موضوع اشاره کنیم، بیماران دیابتی که به این نوع بیماری قند خون مبتلا هستند، نسبت به سایر انواع دیابت ، درصد کمتری را تشکیل می دهند. این دست از افراد معمولا تمایل زیادی به پرخوری و پرنوشی دارند. تشخیص این نوع دیابت، نسبت به دیگر انواع دیابت کار آسان تری است. 

دیابت نوع دو 
نوع دیگری از بیماری قند خون، قند خون نوع دوم می باشد. اکثرا افراد دیابتی به این نوع بیماری قند خون مبتلا هستند. در دیابت نوع دو، انسولین به میزان کمی توسط لوزالمعده تولید می شود. البته در برخی موارد نیز انسولین تولید می شود؛ اما بدن در برابر این هورمون مقاومت کرده و به همین دلیل انسولین نمی تواند وظیفه خود را برای کنترل قند خون موجود در بدن به درستی انجام دهد. اغلب افرادی که به دیابت نوع دوم دچار می شوند، افراد میانسال و کهنسال هستند و سن شیوع آن عمدتا پس از 30 سالگی می باشد. دیابت نوع دوم، از جمله انواع دیابت است که به راحتی قابل تشخیص نبوده و اثرات و نشانه های خود را در بلند مدت نشان می دهد. با این اوصاف توصیه می شود، پس از ورود به دوره میانسالی، فاصله بین دوره های تست و آزمایشات غربالگری را کوتاه تر نمایید تا در صورت ابتلا به این بیماری، تشخیص سریع تر اتفاق افتاده و بیماری تان کنترل شود. 

دیابت بارداری
دیابت بارداری، یکی دیگر از انواع دیابت در جهان است که اختصاص به زنان باردار داشته و عمدتا در ماه های 24 تا 28 بارداری، دیده می شود. البته این بدان معنی نیست که همه زنان باردار به این بیماری دچار می شوند. بروز دیابت بارداری تنها در درصد کمی از زنان باردار دیده می شود. زنانی که سابقه خانوادگی یا سابقه قبلی ابتلا به دیابت حاملگی را داشته اند و یا افرادی که در سنین بالا اقدام به بارداری می کنند، از جمله افرادی هستند که بیش از سایر زنان باردار، در خطر ابتلا به این نوع دیابت می باشند. تشخیص به موقع این نوع دیابت می تواند به سلامت جنین و مادر کمک بسیاری کرده و سلامت هر دو کنترل شود. در صورت تشخیص این بیماری در فرد، برای کنترل آن، باید طبق تجویز پزشک متخصص عمل شود. پزشک متخصص معمولا برنامه ورزشی و غذایی را به شما پیشنهاد می کند. در صورت نیاز ممکن است، انسولین نیز به بیمار تزریق گردد که این موضوع نیز کاملا بر اساس نظر پزشک می بایست انجام شود. هر گونه درمان دارویی خودسر یا درمان گیاهی بدون تجویز پزشک می تواند برای شما و نوزاد تان خطرساز باشد. پس حتما به این موضوع توجه ویژه داشته باشید تا بتوانید دوران بارداری آرام و بدون تنشی را سپری کنید. 

تفاوت دیابت نوع یک و نوع دو
همانطور که از بخش های قبلی برداشت کردید، اصلی ترین تفاوت این دو بیماری در نحوه عملکرد غده پانکراس و هورمون انسولین می باشد. در دیابت نوع اول سلول هایی که در پانکراس اقدام به تولید انسولین می کنند، از بین رفته و دیگر قادر به تولید انسولین نیستند. اما در دیابت نوع دوم بدن می تواند انسولین را تولید نماید؛ اما انسولین یا به اندازه کافی تولید نمی شود و یا بدن در برابر کارکرد آن از خود مقاومت نشان می دهد. در دیابت نوع اول فرد می بایست برای کنترل بیماری خود حتما انسولین تزریق نماید. اما در بیماری قند خون نوع دوم، تزریق انسولین در شرایط خاص انجام می شود و فرد مجبور نخواهد بود همواره انسولین تزریق کند. بیمار می تواند با کنترل تغذیه خود و داشتن برنامه ورزشی، کنترل بیماری خود را به دست بگیرد. 

دیگر انواع دیابت
تا کنون با شایع ترین انواع دیابت در جهان آشنا شدید. اما گونه های دیگر این بیماری نیز در افراد دیده می شود که البته شیوع بسیار کمتری داشته و چندان به آن توجه نمی شود. در مواردی بر اثر بروز برخی بیماری ژنتیکی یا محیطی ممکن است، غده پانکراس نتواند کارایی خود را به درستی نشان دهد که در این حالت شاهد انواع اختصاصی دیابت خواهیم بود. برای مثال می توان به بیماری های اختصاصی غده پانکراس مانند سرطان یا پانکریت، سرخجه مادرزادی، مشکل ژنتیکی در عملکرد سلول های تولید کننده هورمون انسولین، بیماری های غدد درون ریز و ... اشاره نمود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-introduction-to-types-of-diabetes

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*