اختلال بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

  دکتر لینک | اختلال بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

شاید شما هم به خاطر شیطنت ها و جنب و جوش های فرزندتان خسته شده باشید. شاید تصور می کنید، تحرک و جنب و جوش کودک تان غیر طبیعی بوده و بیش از حد معمول است. یا حتی ممکن است فرزندان کمی حواس پرت بوده و نتواند بر روی وظایفی که بر عهده اش قرار داده اید، تمرکز کند و در نهایت کار را به درستی انجام دهد. همه این موارد می توانند زنگ خطر ابتلا فرزند تان به اختلال بیش فعالی را به صدا درآورند. در ادامه اما قصد داریم تا بیشتر در این مورد صحبت کنیم. 

اختلال بیش فعالی در کودکان چیست؟

اختلال بیش فعالی در کودکان، یکی از اختلالات شایع در این گروه سنی بوده که طبق آمارها پسران بیشتر از دختران به آن دچار می شوند. اگر فرزندی دارید که توسط یک روانشناس کودک، اختلال بیش فعالی اش تشخیص داده شده است، نباید آنقدرها هم نگران باشید.

اختلال بیش فعالی در کودکان و نوجوانان قابل کنترل و درمان بوده و رفتار و تعامل والدین و اطرافیان با کودک تاثیر بسیار زیادی در این امر دارد. آمارها نشان می دهد کمتر از 10 درصد کودکان به اختلال ADHD یا همان بیش فعالی دچار می شوند. البته به این اختلال عموما اختلال بی توجهی و بیش فعالی نیز گفته می شود.

کودکانی که به این بیماری دچار می شوند، معمولا تمرکز و دقت بسیار کمتری نسبت به سایر هم سن و سالان خود دارند و به همین دلیل در امر یادگیری با مشکل مواجه می شوند. اما بر عکس میزان تحرک و جنب و جوش در این کودکان بسیار زیاد است. 

سطوح بیش فعالی در کودکان
کودکانی که به بیماری بیش فعالی دچار می شوند، در سطوح مختلفی دسته بندی می شوند. 
سطح اول: کودک تحرک زیاد و بیش از اندازه نداشته و تنها با مشکل کم توجهی، بی دقتی و عدم تمرکز مواجه است. 
سطح دوم: کودک دچار پر تحرکی است و مشکل عدم تمرکز و اختلال در یادگیری ندارد. این نوع بیش فعالی معمولا در کودکان بزرگتر از سه سال دیده می شود. 
سطح سوم: کودک هر دو سطح اول و دوم را به صورت ترکیبی دارد. یعنی هم دچار مشکل عدم تمرکز و کم توجهی است و هم دارای جنب و جوش و تحرک زیاد که می تواند نسبت به سایر هم سن و سالان کمی عجیب به نظر برسد. 

مهمترین علائم بیش فعالی در کودکان
بیایید با شایع ترین علائم بیش فعالی در کودکان آشنا شویم.
بی علاقگی به کلاس و ترک کلاس
صحبت کردن زیاد
شاید این احساس در شما ایجاد شود که کودک بیش فعال، همواره در حال حرکت است. 
تحرک و بازی هایش پر سر و صدا و هیجانی است. 
کودک بسیار بی صبر است و تحمل صبر کردن برای برآورده شدن خواسته هایش را ندارد.
پریدن وسط حرف دیگر افراد
نمی تواند روی جزئیات تمرکز کند.
ممکن است زود عصبی شود.
تمایل دارد، بازی دوستانش را بر هم بزند.
در انجام  دادن تکالیف مدرسه بی دقت و بی توجه است. 
مهارت بسیار کم در برقراری روابط اجتماعی
تمایل دارد از این شاخه به آن شاخه بپرد.
تحمل ایستادن در صف را ندارد
از انتظار کشیدن بیزار است.
ممکن است دیگر کودکان را هل دهد
نمی تواند وظایفی که بر عهده اش قرار داده شده است، را به درستی انجام دهد. 

چگونه می توانیم بفهمیم کودک مان بیش فعال است یا خیر
ببینید تشخیص بیش فعالی کودکان شاید کار چندان ساده ای نباشد و با مشاهده علائم ظاهری نتوان به راحتی این مشکل را در کودک تشخیص داد. اما باید توجه داشته باشیم که بیش فعالی در کودکان معمولا پیش از سن هفت سالگی خود را نشان می دهد.

پزشک برای تشخیص دقیق بیش فعالی، معمولا اقدام به گرفتن آزمون از کودک کرده و علائم ظاهری وی را بررسی می کند. اما مهمتر از این موضوع تشخیص اولیه این بیماری در خانواده و یا محیط مدرسه و مهد کودک می باشد. بسیاری از والدین این موضوع را جدی نگرفته و تصور می کنند که کودکشان مشکل خاصی ندارد که متاسفانه این موضوع می تواند در ادامه روند تحصیل اثرات منفی بسیاری در امر یادگیری برای کودک داشته باشد. 

چرا برخی کودکان به بیش فعالی مبتلا می شوند؟
علت بروز بیش فعالی در کودکان معمولا به مجموعه ای از عوامل ژنتیکی و محیطی وابسته است. سیگار کشیدن یا مصرف مواد مخدر توسط مادر در دوران بارداری می تواند احتمال ابتلا فرزند به بیش فعالی را تا حد زیادی افزایش دهد.

البته همانطور که گفتیم این موضوع می تواند عوامل ژنتیکی داشته و بیش فعالی به عنوان یک بیماری ارثی در اطرافیان و اقوام نیز وجود داشته باشد. البته از نقش استرس و شرایط استرس زا برای مادر باردار نیز نمی توان گذشت. به هر حال یک بارداری سالم می تواند احتمال بروز این مشکل را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. 

عملکرد کودکان دختر و پسر در بیش فعالی چگونه است
دختران بیش فعال و پسران بیش فعال تفاوت های بسیاری با هم دارند. بیش فعالی در پسران چندین برابر دختران اتفاق می افتد و معمولا این اختلال در پسران سریع تر تشخیص داده می شود. متاسفانه تشخیص بیش فعالی در دختران حدود 5 سال دیرتر از پسران اتفاق می افتد.

دلیل این که تشخیص بیش فعالی در دختران دیرتر از پسران اتفاق می افتد و تشخیص این اختلال کار چندان ساده ای نیست، به این دلیل است که عموما سطح و نوع بیش فعالی در دختران معمولا از نوع بی توجهی و عدم تمرکز می باشد. به گونه ای که ممکن است، دختر شما شخصیتی آرام و ساکت و بدون تحرک بیش از حد داشته باشد، اما معمولا نمی تواند بر موضوعی تمرکز کرده و جزئیات را در نظر بگیرد. همین مورد می تواند توانایی یادگیری او را کاهش دهد. اما در پسران این اختلال بیشتر خود را به شکل بیش تحرکی و جنب و جوش زیاد نشان می دهد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-hyperactivity-disorder-in-children-and-adolescents

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*