پوکی استخوان را چگونه درمان کنیم؟

  دکتر لینک | پوکی استخوان را چگونه درمان کنیم؟

مهمترین داروهای درمان پوکی استخوان کدامند؟
درمان دارویی یکی از شیوه های درمان پوکی استخوان است که در مراحل حاد و با تجویز پزشک مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می شوند، عبارتند از: 
ایباندرونیت
اسید زولدرونیک
آلندرونیت
رزدرونیت
کلسیتونین
رالوکسیفن
تری پاراتید
این که پزشک معالج شما کدام یک از داروهای ذکر شده را برای درمان بیماری تان تجویز می کند، تا حد زیادی به شدت بیماری و عوامل جانبی همچون دیگر بیماری ها بستگی دارد. 

درمان پوکی استخوان با داروی ایباندرونیت 
همانطور که می دانید به طور مداوم، سلول ها در بدن در حال جایگزینی هستند. سلول های استخوانی نیز دقیقا به همین شکل کار می کنند؛ یعنی سلول های قدیمی پس از مدتی می میرند و جای خود را به سلول های استخوانی جدید می دهند. در افرادی که به بیماری پوکی استخوان مبتلا هستند، سرعت تعویض سلول ها یکسان نیست و سلول های جدید با سرعت کم تری جایگزین می شوند. لذا برای درمان پوکی استخوان و کنترل سرعت جایگزینی استخوان ها می توان از داروی ایباندرونیت استفاده نمود.

عمده تاثیر این دارو، بر روی سرعت جایگزینی و تولید سلول های استخوانی جدید است. این دارو سرعت از دست دادن سلول های استخوانی را کند کرده و سرعت رشد سلول های جدید را افزایش می دهد. همانگونه که می دانید این دارو نیز به مانند سایر انواع داروها دارای عوارض جانبی می باشد که از آن جمله می توان به مواردی همچون درد در قفسه سینه، درد در هنگام جویدن و قورت دادن، درد مفاصل و استخوان ها، درد در ران ها، سوزش سر دل و ... اشاره کرد.

درمان دارویی پوکی استخوان با اسید زولدرونیک
زولنا یا اسید زولدرونیک از جمله روش های درمان پوکی استخوان است که کاربرد اصلی آن در درمان های سرطان می باشد. اسید زولدرونیک، کلسیم آزاد شده از استخوان ها را مهار کرده و با این کار از بروز مشکلات استخوانی و پوکی استخوان جلوگیری می کند. در نهایت به ترمیم و بهبودی استخوان ها نیز کمک موثری می کند. متاسفانه این دارو عوارض بسیار زیادی دارد و در هر شرایطی برای بیمار تجویز نمی شود. 
عوارض اسید زولدرونیک:
تب و لرز
کاهش فشار خون
کاهش پتاسیم، فسفر و منیزیم در خون
کاهش تعداد سلول های خونی
ضعف و خستگی
درد در استخوان ها، مفاصل و ماهیچه ها
سردرد، بی قراری و بی خوابی
تهوع، اسهال، مشکلات معده، دل درد و یبوست
سرفه، تنگی نفس
تغییرات سطح قند خون
التهاب پوست 
این ها تنها چند مورد از عوارض جانبی داروی اسید زولدرونیک می باشند. همانطور که گفته شد این دارو می بایست تحت نظر پزشک تجویز و استفاده شود. 

درمان پوکی استخوان با آلندرونیت
یک داروی عمومی دیگر برای درمان پوکی استخوان، داروی آلندرونیت می باشد. این دارو بیشترین تاثیر را در مهار بازجذب استخوانی دارد و با این کار از تخریب و نابودی سلول های استخوانی جلوگیری می کند. بهترین زمان برای استفاده از این دارو، صبح و ناشتا می باشد. چرا که معده در هنگام مصرف دارو می بایست، خالی باشد. 
عوارض جانبی آلندرونیت:
برگشت اسید معده، درد شکم
یبوست، اسهال، نفخ، دیسفاژی، تهوع و استفراغ
سردرد
درد عضلانی و مفاصل
هایپوکلسمی، هایپوفسفاتی
تغییراتی در حس چشایی

رزدرونیت؛ داروی پوکی استخوان
رزدرونیت یک داروی مشهور دیگر برای درمان پوکی استخوان می باشد. معمولا از این دارو برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان استفاده می گردد. همچنین به سبب کاربردهایی که رزدرونیت دارد، می توان از آن برای تقویت استخوان ها و درمان بیماری استخوان پاژه استفاده نمود. در نهایت می توان گفت که این دارو به دلیل ماهیتی که دارد، از تخریب سلول های استخوانی جلوگیری کرده و با پوکی استخوان مقابله می کند. 
عوارض جانبی رزدرونیت:
اضطراب، سرگیجه، دپرسیون، سردرد، بی خوابی 
یبوست، تهوع، استفراغ، اسهال، نفخ، گاستریت، عفونت دستگاه ادراری
آنمی، اکیموزیس، آرترالژی
درد استخوان ها و مفاصل، کرامپ شکمی، برونشیت، آنژین پکتوریس، اوتیت مدیا و ....

دیگر روش های درمان پوکی استخوان
برای درمان پوکی استخوان، می توان از روش های دیگری نیز استفاده نمود. 
هورمون درمانی: این روش برای زنان و مردان قابل انجام است. به نظر می رسد، هورمون درمانی با هورمون تستوسترون در مردان سبب افزایش تراکم استخوان ها در این افراد می شود. همچنین بایستی به این موضوع توجه نمود که در زنان، پس از یائسگی شاهد تغییرات هورمونی خواهیم بود. پس هورمون درمانی با استفاده از هورمون استروژن در زنان یائسه، می تواند راه حل بسیار خوبی جهت مقابله با تحلیل استخوان ها باشد. 
داروی دنوزوماب
داروی رالوکسیفن
داروی تری پاراتاید
داروی کلسی تونین سالمون
هر یک از این داروها بسته به نظر پزشک متخصص، تجویز شده و می بایست مورد استفاده قرار گیرند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-how-to-treat-osteoporosis

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*