درمان سکته قلبی چگونه انجام می شود؟

  دکتر لینک | درمان سکته قلبی چگونه انجام می شود؟

روش های درمان سکته قلبی متعدد بوده اما چندین روش بسیار کارآمدتر هستند و در موارد مختلف می توان از آن ها کمک گرفت. این که دقیقا باید از کدام نوع داروها برای درمان سکته قلبی استفاده کرد، تا حد زیادی به دلیل سکته قلبی بیمار، شدت سکته و بیماری های جانبی بیمار بستگی دارد. در ادامه اما بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد. 

روش های درمان سکته قلبی
حمله سکته قلبی اتفاقی است که کاملا به صورت ناگهانی می تواند روی دهد. لذا در این شرایط می بایست خونسردی خود را حفظ کرده و تمامی مراحل درمان سکته قلبی را به درستی طی کنید. اگر قرص های زیر زبانی نیترات همراه تان است، یک عدد از آن را زیر زبان قرار دهید. اگر درد بهبود پیدا نکرد و سکته قلبی تان از نوع خفیف نبود، می بایست حدود 5 دقیقه بعد دومین قرص را زیر زبان قرار دهید. این کار را در صورت عدم نتیجه گیری یک بار دیگر انجام دهید. اگر شرایط بیمار تغییری نکرد، فورا با اورژانس تماس بگیرید.

تیم اورژانس با کمک روش های درمانی پزشکی می تواند رگ بسته شده باز کرده و سکته قلبی را کنترل کنند. برای کنترل و بازکردن عروق، معمولا از دو روش استفاده از درمان دارویی یا استفاده از روش های آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی مرسوم می باشد. در ادامه درباره هر یک از این روش های درمان سکته قلبی دقیق تر صحبت خواهیم کرد. 
 
استفاده از درمان دارویی برای درمان سکته قلبی
شما تا زمان رسیدن اورژانس باید مدت زمانی را منتظر بمانید. بلافاصله بعد از رسیدن تیم پزشکی اورژانس، درمان دارویی حمله قلبی آغاز می شود. این قبیل داروها برای از بین بردن لخته های خونی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها از طریق ورید تزریق می شوند. البته در مصرف این داروها باید به نکات مختلفی توجه کرد؛ از جمله این که آیا فرد سابقه حملات سکته مغزی و قلبی را دارد یا خیر.

از جمله داروهایی که برای درمان سکته قلبی مورد استفاده قرار می گیرند، می توانیم به نیتروگلیسیرین زیر زبانی، مورفین، آسپرین، داروهای ضد لختگی خون، هپارین، مهارکننده های گلیکوپروتئین و clopidogeral اشاره کنیم. 

نیتروگلیسیرین: این دارو معمولا به صورت زیر زبانی استفاده شده و میزان فشار خون را کاهش می دهد. از دیگر تاثیرات این دارو به باز شدن و گشاد شدن عروق خونی اطراف قلب می توانیم اشاره کنیم. این دارو به صورت تزریق وریدی نیز تجویز می شود. اما باید توجه داشته باشید که از این دارو برای حملاتی استفاده شود که بیمار با بالا رفتن فشار خون نیز مواجه شده است. 
مورفین: مورفین سبب گشاد شدن و باز شدن عروق خونی می شود و از این طریق به درمان سکته های قلبی کمک می کند. علاوه بر این مورفین آرام بخش بوده و سبب کاهش درد می شود. 
آسپرین: یکی از اولین داروهایی که می بایست، فورا به بیمار حمله قلبی داده شود، آسپرین است. 
مهارکننده های گلیکوپروتئین: این دارو برای افرادی که باید تحت آنژیوپلاستی قرار بگیرند، تجویز می شود. 

استفاده از روش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی
معمولا در حملات حاد قلبی برای درمان سکته قلبی، در صورتی که روش دارویی جوابگو نباشد، از روش های آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی استفاده می شود. در روش آنژیوگرافی، رگ هایی مسدود شده با پرتونگاری تشخیص قطعی داده می شوند و سپس با کمک روش های آنژیوپلاستی عروق خونی باز می شوند.

در روش آنژیوپلاستی یک سیم بسیار نازک با قطری به اندازه مو وارد رگ های مسدود شده می شود. در این روش همچنین از بالن و استنت استفاده شده و عروق خونی تا حد زیادی باز می شوند. دو روش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی همزمان انجام می شوند.

البته باید توجه داشت که بیمارستان های زیادی از این امکانات برخوردار نیستند. اما نتایج نشان داده است که دو روش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی نسبت به روش درمان سکته قلبی با کمک دارو، بسیار موثرتر بوده و کارایی بیشتری دارد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-how-to-treat-a-heart-attack

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*