معاینات دوران باردرای چگونه انجام می شود؟

  دکتر لینک | معاینات دوران باردرای چگونه انجام می شود؟

معاینات دوران بارداری به هیچ وجه نباید، مورد بی عنایتی قرار بگیرد. توصیه می شود، حتما پیش از اقدام به بارداری، با انتخاب یک پزشک مناسب خود را برای انجام معاینات حضوری دوران بارداری آماده کنید. البته در ادامه دقیق تر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد. 

معاینات عمومی دوران بارداری
معاینات دوران بارداری، یکی از مراحل مراقبت های دوران بارداری است که حتما باید به آن توجه کرده و جدی گرفته شود. مادران معمولا باید هر چند وقت یک بار برای انجام معاینات عمومی دوران بارداری و آزمایش های مربوط به پزشک مورد نظر خود مراجعه نمایند.

اگر شما به طور مرتب و در زمان های تعیین شده به پزشک متخصص خود مراجعه کنید، احتمال این که با عوارض دوران بارداری مواجه شده و یا کنترل آن ها از دستتان خارج شود، بسیار کم است. همچنین شما می توانید به طور کامل تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته و علائمی همچون وزن، فشار خون، قند خون و ... شما توسط پزشک کنترل شود. 

چگونگی معاینات دوران بارداری
روند معاینات دوران بارداری در هر جلسه می تواند کمی تفاوت داشته باشد. اما به طور کلی پزشک ابتدا می بایست، اقداماتی که در جلسات معاینه قبلی انجام گرفته است را بررسی کند. برای مثال اگر در جلسه پیشین از شما خواسته باشد که آزمایش خاصی را انجام دهید، در ابتدای جلسه بعدی، نتایج آزمایش ها را بررسی کرده و سوالاتی در این خصوص از شما پرسیده می شود. 
همچنین پزشک می بایست، نحوه رشد جنین را نیز بررسی نماید. بررسی نحوه رشد جنین در معاینات دوران بارداری، با علائم مختلفی قابل تشخیص می باشد. برای مثال پزشک می تواند وزن مادر را در هر ماه کنترل کند و وضعیت رشد جنین را از این طریق بررسی نماید. همچنین گوش دادن به صدای قلب نوزاد و بررسی آن نیز دیگر کاری است که در معاینات دوران بارداری توسط پزشک انجام می شود. اندازه گیری فشار خون و قند خون مادر، بررسی موقعیت قرارگیری جنین، اندازه گیری سایز رحم، معاینات لگن و واژینال و .... نیز از دیگر کارهایی است که می بایست در جلسات معاینه توسط پزشک انجام شود. 
البته باید توجه داشت که انجام برخی از این اقدامات در ماه های ابتدایی انجام نمی شود. 

معاینات دوران بارداری در چند جلسه انجام می شود؟
این که بخواهیم بگوییم شما دقیقا باید چند جلسه به پزشک مراجعه کنید، امکان پذیر نیست. اما معمولا تعداد این جلسات زیاد است. به همین دلیل توصیه می شود، حتما در انتخاب پزشک مناسب و مطب، حساس باشید. گذشته از این ها باید عرض کنیم که معمولا به طور متوسط مادران باردار تا پیش از زایمان می بایست حدود 8 جلسه برای معاینات دوران بارداری به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

البته اولین جلسه معاینات به طور معمول در هفته های 6 تا 10 اتفاق می افتد. در صورتی که شما در دوران بارداری خود با مشکلات یا بیماری های مختلف از جمله فشار خون بالا، وجود توده در رحم و دیگر مشکلات مواجه شدید، ممکن است تعداد این جلسات افزایش نیز پیدا بکند.

حتی در مواردی ممکن است، پزشک تان شما را به یک متخصص دیگر نیز ارجاع دهد. هر چه به زمان زایمان نزدیک تر می شویم، تعداد جلساتی که می بایست برای معاینات عمومی اختصاص دهید، بیشتر می شود. به طوری که در هفته های 38، 39 و 40 می بایست در هر هفته یک بار به پزشک تان مراجعه کنید. 

نکاتی که باید در معاینات عمومی دوران بارداری رعایت کنید
از آن جایی که دوران بارداری، دوران بسیار حساسی بوده و انجام معاینات دوران بارداری بسیار اهمیت دارد، می بایست به نکاتی در این مورد توجه ویژه داشته باشید:
سعی کنید پزشکی را انتخاب کنید که با او احساس راحتی می کنید و نیازی نیست، چیزی را از پزشکات مخفی کنید. 
در جلسات معاینه با پزشک تان صادق باشید تا پزشک بتواند به درستی به شما کمک کرده و از شما مراقبت کند. 
سوالاتی که به پزشک تان ارتباط پیدا نمی کند را از وی نپرسید. 
شرح حال خود را به طور کامل به پزشک بدهید و در ارائه شرح حال نکته ای را از قلم نیندازید. 
اگر نکاتی که قرار است به پزشک تان بگویید، ممکن است فراموش کنید، می توانید آن ها را یادداشت نمایید. 
فراموش نکنید، شما حتما می بایست یک شنونده خوب نیز باشید و به توصیه های پزشک به دقت گوش فرا دهید. 
حتما پیش از مراجعه به مطب وقت بگیرید و در زمان مناسب مراجعه نمایید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-how-to-get-pregnant-examinations

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*