معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری چگونه انجام می شود

  دکتر لینک | معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری چگونه انجام می شود

ماه های ابتدایی بارداری، روزهای حساس توام با تغییرات زیاد برای مادر است. مادرانی که تجربه بارداری پیش از این را نداشته اند، احتمالا در این دوران دچار حساسیت های زیادی می شوند. به همین دلیل بهتر است حتما تحت معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری قرار بگیرند. شما در سه ماه اول بارداری با توجه به توصیه های پزشک تان می توانید به شرایط و تغییراتی که اتفاق می افتد، عادت کنید و اطلاعات بسیاری درباره بارداری کسب کنید. 

در اولین جلسه معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری چه می گذرد؟
شاید اولین سوال شما این باشد که اصلا اولین بار چه زمانی باید برای معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری به پزشک متخصص مراجعه نماییم؟ قطعا در همان روزهای ابتدایی بارداری این اتفاق نخواهد افتاد؛ چرا که معمولا زنان در همان ابتدا متوجه بارداری خود نمی شوند.

بسیاری از زنان با مشاهده علائم بارداری نظیر حالت تهوع، احساس ضعف، قطع شدن دوره های پریودی و ... برای معاینات پزشکی بارداری به پزشک مراجعه می کنند. بعضی افراد نیز از طریق کیت های تشخیص بارداری، قبل از آزمایش متوجه بارداری خود می شوند. پس باید بدانیم که اولین جلسه مراجعه ما به پزشک برای انجام معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری، معمولا در هفته های ششم تا دهم بارداری اتفاق می افتد. مراجعات بعدی از این پس ادامه پیدا می کند. 

اما در اولین جلسه معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری، چه می گذرد؟ خوب در ابتدا با توجه به علائمی که شما دارید، پزشک از شما می خواهد تا آزمایش خون انجام دهید. بعد از تایید بارداری، پزشک تان می تواند با کمک سوالاتی که از شما می پرسد، تاریخ بارداری، سن بارداری و تاریخ زایمان شما را تعیین کند. 
علاوه بر این ها پزشک تان برای تکمیل پرونده سلامت شما می بایست، سوالات دیگری نظیر سوالات مربوط به وضعیت بهداشتی، عفونت های اداری و ... از شما می پرسد. همچنین لازم است که پزشک درباره بیماری های مختلف شما و همچنین در خصوص مصرف مواد مخدر یا استعمال دخانیات از شما سوالاتی بپرسد. 
برخی کارهای روتین نیز هستند که در اغلب جلسات معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری توسط پزشک انجام می شود که از آن جمله می توان به اندازه گیری قد، وزن، فشار خون، قند خون و معاینات لگنی و واژینال اشاره کرد. 

آشنایی اولیه با روش های مراقبت از زنان باردار 
اگر شما اولین بار است که بارداری را تجربه می کنید، احتمالا اطلاعات زیادی درباره سبک زندگی زنان بارداری ندارید. البته نگران نباشید. پزشک شما در معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری، شما را در این خصوص یاری خواهد کرد.

اطلاعاتی که پزشک در اختیار شما قرار می دهد، شامل نحوه تغذیه سالم زنان باردار، ویتامین های مورد نیاز، نحوه وزن گیری، تغییراتی که برایتان اتفاق می افتد و به طور کلی سبک زندگی شما در این دوران می شود. چیزی که بسیار اهمیت دارد، توجه ویژه به حرف های پزشک تان است. سعی کنید، صحبت های پزشک را بر صحبت های غیر علمی دیگر افراد ارجحیت قرار دهید و در صورت بروز هرگونه مشکل حتما پزشک تان را در جریان قرار دهید. 

آزمایش های مربوط به معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری
شما پس از اولین مراجعه به پزشک، می بایست یک برنامه مراجعه برای معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری و ادامه بارداری ترتیب دهید. در هر یک از جلسات معاینه ممکن است، پزشک شما بسته به شرایط، از شما بخواهد تا آزمایش هایی را نیز انجام دهید تا بهتر بتواند وضعیت سلامت شما و جنین تان را ارزیابی کند.

از جمله آزمایش های مرسومی که در طول دوران بارداری انجام می شود، می توانیم به آزمایش خون، آزمایش غربالگری مادران و آزمایش ادرار اشاره کنیم. آزمایش خون معمولا در همان جلسه اول تجویز می شود. پزشک پس از مشاهده نتایج این آزمایش می تواند تا حد زیادی وضعیت سلامت شما را برآورد کند. تشخیص برخی بیماری های خونی، مقاربتی و بیماری هایی نظیر هپاتیت و ایدز از این طریق برای پزشک میسر می شود.

آزمایش ادرار دیگر آزمایشی است که بیشتر برای ارزیابی ناحیه دستگاه تناسلی انجام می شود. پزشک با مشاهده نتایج این آزمایش، یک دید خوب درباره بیماری های عفونی ناحیه واژن شما کسب می کند. البته از این طریق می تواند به وجود بیماری های دیگری نظیر دیابت نیز پی برد.

در صورت وجود قند در ادرار، پزشک احتمالا تشخیص دیابت بارداری داده و شما را تحت درمان و مراقبت قرار می دهد. همچنین آزمایش غربالگری نیز در معاینات پزشکی سه ماهه اول بارداری انجام می شود که با هدف تشخیص بیماری های نقص مادرزادی و اختلالات کروموزومی انجام می شود.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-how-to-get-a-first-trimester-medical-exam

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*