درمان وسواس فکری در کودکان چگونه انجام می شود؟

  دکتر لینک | درمان وسواس فکری در کودکان چگونه انجام می شود؟

درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان با روش های مختلفی قابل انجام می باشد. البته این که دقیقا می بایست از چه روشی برای درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان استفاده کرد، توسط پزشک متخصص تعیین می شود. روان درمانی و مراجعه به یک روانشناس متخصص، تقریبا اولین روشی است که توصیه می شود. البته ممکن است، شما در کنار روان درمانی نیاز به مصرف دارو و استفاده از روش درمان دارویی داشته باشید. در این شرایط نیز می بایست با پزشک مورد نظر خود مشورت نمایید.

دیگر روش های درمان وسواس فکری و عملی در کودکان و نوجوانان، شامل خانواده درمانی و درمان گروهی می باشد. البته پزشکان معمولا برای تجویز روش مناسب برای درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان، معمولا از روش آزمون فیزیکی استفاده می کنند. در این بررسی عوامل مختلفی برای تعیین روش درمان موثر هستند که از آن جمله می توانیم به مواردی همچون شدت بیماری، سن فرد، وجود دیگر بیماری ها و دیگر اختلالات در فرد، انعطاف پذیری فرد برای انتخاب روش درمان مناسب، واکنش نسبت به داروها و ... اشاره کنیم. در ادامه این مبحث در این خصوص نیز صحبت خواهیم کرد. 

درمان دارویی وسواس فکری کودکان
همانطور که گفتیم بسته به عوامل مختلف، نوع درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان می تواند از هر فرد به فرد دیگر متفاوت باشد. در افرادی که درمان دارویی برای درمان بیماری شان تجویز می شود، معمولا مهمترین دارو برای درمان اختلال وسواس فکری، داروهای SSRIs یا داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین هستند. معروف ترین این مهارکننده ها، شامل داروهای زولوفت، پروزاک و لووکس می شوند. پزشک بسته به شدت بیماری و پارامترهای مختلف دیگر، تشخیص می دهد که دقیقا کدام دارو برای شما مناسب تر می باشد. روش دارودرمانی معمولا در مواد حاد بیماری تجویز می شود و در مراحل ابتدایی به طور معمول از روش های روان درمانی استفاده می گردد.  
 
درمان وسواس فکری با روش های روانشناسی
در موارد خفیف و تا حدی متوسط اختلال وسواس فکری در کودکان و نوجوانان، عموما از روش های روان درمانی و مشاوره برای کودک استفاده می شود. البته باید به این موضوع توجه نمود که درمان وسواس فکری با روش روان درمانی، تنها مخصوص کودک و فرد بیمار نبوده و می بایست، تمامی اعضای خانواده من جمله والدین و خواهر و برادر آن نقش داشته باشند. آن ها باید در خلال جلسات مشاوره بیاموزند که این بیماری چیست و نقش آن ها به عنوان اطرافیان بیمار باید چگونه باشد تا به بهبود سریع تر فرد کمک کند.

در روان درمانی معمولا از تکنیک هایی نظیر مقابله با ترس استفاده می شود. برای مثال کودکی که بیش از حد از میکروب و کثیفی می ترسد، می بایست تلاش کند تا مانند یک فرد عادی اشیا مختلف را لمس کرده و به این نتیجه برسد، میکروب و آلودگی ها تا حد خاصی آنچنان هم خطرناک نیستند. البته که تکنیک های روان درمانی دیگری نیز برای بهبود کودک وجود دارد. 

نقش والدین در درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان
والدین و خانواده ها در درمان وسواس فکری در کودکان و نوجوانان نقش اساسی را ایفا می کنند. شما به عنوان اطرافیان بیمار باید به اون کمک کرده و یک فضای آرام و بدون استرس را برای کودک تان فراهم آورید. در خانواده هایی که با ترس و اضطراب کودک با شیوه های خشن و نادرست برخورد می شود، امکان تشدید این عادات و وسواس های فکری و عملی افزایش پیدا خواهد کرد. لذا شما می بایست در کنار استفاده از روش های درمان دارویی و روان درمانی، از روش های خانواده درمانی نیز برای کمک به فرزند تان بهره بگیرید. آگاهی بیشتر شما نسبت به اختلال و مشکل فرزند تان می تواند به بهبود سریع تر او کمک شایانی بکند. از جمله کارهایی که به عنوان والدین کودک بیمار می توانید انجام دهید، عبارتند از:
از کودک تان پشتیبانی و حمایت کنید. 
در برابر رفتارهای وسواس گونه کودک تان، واکنش های خشم آلود و اضطراب آور نداشته باشید. 
پروسه درمان این اختلال خصوصا اگر مراحل درمان دیر شروع شود، ممکن است طولانی شود. لذا صبر یکی از شاخصه های مهم شما باید باشد. 
سعی کنید کودکتان را با ترس هایش رو به رو کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-how-is-obsessive-compulsive-disorder-treated-in-children

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*