چگونه می توان از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری کرد؟

  دکتر لینک | چگونه می توان از ابتلا به بیماری دیابت پیشگیری کرد؟

گاهی تصور می شود که برای پیشگیری از دیابت یا کنترل آن باید به روش های عجیب و سختی متوسل شد. اما به واقع این گونه نیست. شما با رعایت چند نکته ساده و استمرار در انجام آن ها می توانید سلامت جسم تان را در برابر بیماری دیابت و البته دیگر بیماری های شایع حفظ نمایید. امروز می خواهیم شما را با این چند روش ساده آشنا کنیم.

روش های پیشگیری از دیابت
با انجام چند روش ساده به راحتی می توان از بروز بیماری دیابت پیشگیری کرد. حتی انجام این روش ها به افرادی که به بیماری دیابت مبتلا شده اند نیز بسیار توصیه می شود و می تواند به کنترل دیابت کمک فراوانی بکند. البته به طور کلی اصلی ترین راهکارهای کنترل و پیشگیری از دیابت شامل انجام ورزش و داشتن تحرک روزانه و کنترل رژیم غذایی می باشد. اگر شما در طول زندگی خود این دو مورد را به خوبی رعایت کنید، می توانید امیدوار باشید که به این بیماری فراگیر مبتلا نخواهید شد. اما به طور جزئی به معرفی برخی روش های پیشگیری از دیابت پرداخته و در ادامه به تفسیر درباره هر یک صحبت خواهیم کرد:
ورزش و انجام تمرینات ورزشی به صورت مداوم
کاهش وزن و داشتن تناسب اندام
کاهش مصرف کربوهیدرات در وعده های غذایی
کاهش مصرف قند و شکر در وعده های غذایی
افزایش مصرف فیبرها و سبزیجات
افزایش مصرف آب
تنظیم خواب و استراحت
اجتناب از استعمال مواد مخدر و سیگار
اجتناب از مصرف مواد غذایی آماده و مواد افزودنی
داشتن آرامش و دوری از فضاهای استرس زا
مصرف کافی ویتامین D

پیشگیری از دیابت با ورزش کردن و انجام تمرینات ورزشی
ورزش کردن یکی از روش های اساسی برای پیشگیری از دیابت و بسیاری از بیماری های دیگر است. مخصوصا اگر شما از همان ابتدای دوران جوانی به طور مداوم برخی از ساعات روزانه خود را به این کار اختصاص دهید و همواره تحرک داشته باشید، در کهنسالی کمتر با بیماری های مختلف از جمله دیابت رو به رو خواهید شد. شما برای انجام تمرینات ورزشی و بدنی نیازمند مصرف کالری و انرژی هستید. به این ترتیب میزان قند خون بدن کاهش پیدا می کند. گذشته از این ها حساسیت سلول ها کاهش پیدا کرده و انسولین تولید شده در بدن می تواند قند موجود در خون را تجزیه کرده و در اختیار سلول ها قرار دهد.  گذشته از این ها ورزش کردن میزان کلسترول بد را کاهش داده، به تناسب اندام شما کمک می کند. همچنین به کاهش چربی خون نیز کمک بسیاری کرده و در نتیجه از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند. 

پیشگیری از دیابت با کاهش وزن
نتایج تحقیقات نشان داده است که اغلب افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا شده اند، دارای اضافه وزن بوده و تحرک بسیار کمی دارند. اگر شما به هر دلیلی تا به اکنون دارای اضافه وزن بودید، بهتر است همین حالا فکری به حال این موضوع بکنید. یکی از روش های بسیار خوب برای کاهش وزن، همان روش ورزش کردن و تمرینات روزانه است. شما همچنین با دریافت یک رژیم غذایی مناسب از سوی پزشک معالج یا پزشک متخصص تغذیه می توانید در مدت زمان کوتاهی با رعایت موارد گفته شده به وزن ایده تان را رسیده و ضمن داشتن اندامی زیبا، از بروز بیماری های مختلف از جمله دیابت پیشگیری کنید. 

پیشگیری از دیابت با افزایش مصرف فیبرها
مصرف فیبرها و سبزیجات در وعده های غذایی یکی دیگر از روش های پیشگیری از دیابت است. مصرف فیبر در طول روز به بیماران دیابتی نیز توصیه می شود و گذشته از این ها به هضم بهتر غذا نیز کمک بسیاری می کند. فیبر تولید انسولین را کنترل کرده و میزان قند خود را به حالت تعادل نگه می دارد. مصرف فیبر به افرادی که اضافه وزن دارند و با مشکل پرخوری مواجه هستند نیز بسیار توصیه می شود. معمولا فیبرها اشتها را کاهش می دهند و در نتیجه برای کنترل پرخوری و رعایت رژیم غذایی مناسب هستند. 

از مصرف مواد غذایی آماده پرهیز کنید
مواد غذایی آماده از جمله فست فود ها و مواد اولیه فرآوری شده علاوه بر این که از نظر تغذیه ای دارای مواد مغذی موثر نیستند، برای سلامتی مضر می باشند. معمولا مواد غذایی آماده مدت زمان زیادی قابل استفاده هستند و این موضوع به سبب مواد نگه دارنده ای است که در این مواد استفاده می شود. مصرف زیاد مواد غذایی آماده در طولانی مدت می تواند باعث ابتلا شما به بیماری دیابت شود. البته علاوه بر دیابت تاثیرات مخرب دیگری روی بدن داشته و احتمال بروز سرطان، بیماری قلبی و ... را نیز افزایش می دهد. به طور کلی رژیم غذایی مناسب و سالم یکی از روش های بسیار کارآمد برای کنترل و پیشگیری از دیابت می باشد. کاهش مصرف شکر، نمک و مواد غذایی چرب و حاوی کلسترول بد بسیار توصیه می شود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-how-can-diabetes-be-prevented

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*