تاریخچه بیماری فشار خون

  دکتر لینک | تاریخچه بیماری فشار خون

بیماری فشار خون بالا، سابقه ای طولانی مدت دارد. اما تاریخ دقیق تشخیص این بیماری تقریبا به زمان اختراع اولین فشارسنج ها باز می گردد. در گذشته به بیماری فشار خون بالا، « بیماری نبض سخت» نیز گفته می شد. در ادامه می خواهیم شما را با سابقه بیماری فشار خون و تاریخچه اختراع فشارسنج ها بیشتر آشنا کنیم. 

سابقه و تاریخچه بیماری فشار خون 
بیماری فشار خون  جز آن گروه از بیماری ها نبود که از یک تاریخ خاص به وجود آید. اما فرایند تشخیص و نامگذاری علمی این بیماری خود دارای تاریخچه ای طولانی می باشد. شالوده تشخیص بیماری های قلبی و عروقی توسط دکتر ویلیام هاروی در قرن17 میلادی بنا نهاده شد. مهمترین کار دکتر هاروی، تفسیر و تشریح سیستم گردش خون در بدن انسان بود که در کتاب خود نیز این موضوع را بیان نمود. اما اندازه گیری فشار خون به راحتی امکان پذیر نبود. فرآیند اندازه گیری میزان فشار خون برای اولین بار توسط یک دانشمند به نام استفان هالس صورت گرفت و پس از آن در سال 1808 میلادی، فشار خون بالا به عنوان یک بیماری توسط توماس یانگ مطرح گردید. اما فشار خون به صورت رسمی در سال 1896 همزمان با اختراع فشارسنج های سردستی، به عنوان یک بیماری شناخته شد. در آن زمان اولین روش های درمانی که برای درمان این بیماری مطرح می شد، کاهش فشار خون از طریق حجامت یا درمان با زالو بود. البته در طول زمان روش های درمانی دیگری نیز ایجاد شدند که همه آن ها دارای عوارض خطرناکی بودند و در حال حاضر روش های معقولی به شمار نمی آیند. 

اولین زمزمه های کشف بیماری فشار خون 
تاریخچه تشخیص بیماری فشار خون  و اندازه گیری آن به سال 1733 میلادی باز می گردد. جایی که دانشمند و فیلسوف محقق یعنی استفان هالس برای اولین بار اقدام به اندازه گیری فشار خون حیوانات کرد. هرچند که شیوه اندازه گیری فشار خون توسط هالس چندان جالب نبود و به راحتی نمی شد بر روی انسان آن را آزمایش کرد؛ اما توانست اولین جوانه های امیدواری را برای پیدا کردن روش های نوین تشخیص فشار خون به ثمر بنشاند. استفان هالس برای اولین بار توانست فشار خون یک اسب را اندازه گیری کند. برای این کار لوله هایی را در زیر شریان های ران اسب قرار داد و با آزاد کردن گره، خون وارد لوله شیشه ای شد. خون تا ارتفاع خاصی بالا آمد و با فرکانس مشخصی شروع به نوسان کرد. به این ترتیب برای اولین فشار خون اسب، البته نه به صورت کاملا دقیق اندازه گیری شد. البته قطعا انجام این روش روی انسان کار بسیار خطرناک و غیر قابل قبولی است. به همین دلیل دانشمندان تنها به این روش اکتفا نکردن و با پیشرفت علم تجهیزاتی برای اندازه گیری فشار خون ساخته شد. 

تاریخچه اختراع فشار سنج برای اندازه گیری فشار خون
از آنجایی که روش پیشین بسیار خطرناک و آزاردهنده بود، در سال 1828 در پاریس، اولین فشارسنج جیوه ای توسط Jean Léonard Marie Poiseuille اختراع شد. اما این پایان کار نبود. پس از اختراع اولین فشارسنج جیوه ای برای اندازه گیری فشار خون، راه برای توسعه و ایجاد فشار سنج هایی دقیق تر و استانداردتر نیز باز شد. به این ترتیب در سال 1847 میلادی فردی به نام کارل لودینگ فشارسنج پیشین را توسعه داد و با قرار دادم یک قلم متحرک روی آن کار اندازه گیری و چاپ نوسان ها را آسان کرد. پس از این اختراع برای اولین بار امکان مشاهده فشار به صورت نموداری نیز میسر شد. در سال 1896 میلادی یک پزشک ایتالیایی به نام سیپیونه ریوا روکی، اولین فشارسنج سردستی را ابداع نمود. این فشارسنج شباهت های بسیاری به فشارسنج های امروزی دارد؛ به طوری که یک کاف به دور بازو بیمار بسته شده و از این طریق فشار بیمار اندازه گیری می شود. شکل تکامل یافته فشارسنج در سال 1905 میلادی توسط جراح روسی؛ نیکلای کوروتکوف ابداع گردید. این جراح بزرگ اولین کسی بود که تفاوت بین فشار سیستولی و دیاستولی را کشف نمود که به آن ها صداهای کورتکوف نیز گفته می شد. همانطور که می دانید در حال حاضر نیز برای اندازه گیری فشار خون از این استاندارد استفاده می شود.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام 

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-history-of-hypertension

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*