تاریخچه کشف بیماری دیابت

  دکتر لینک | تاریخچه کشف بیماری دیابت

کشف بیماری دیابت، سابقه چند هزار ساله دارد و در این سال ها دانشمندان و پزشکان بسیاری با تلاش های خود، برای کشف، تشخیص و درمان این بیماری اقدام کردند. از آن رو که بیماری دیابت، جز بیماری های فراگیر محسوب می شود، اهمیت کشف این بیماری و در ادامه تشخیص و درمان آن بسیار زیاد است. 

تاریخچه کشف بیماری دیابت
بیماری دیابت جز آن گروه از بیماری هایی است که تاریخچه دور و درازی دارد. اولین زمزمه های کشف بیماری دیابت به بیش از 2000 سال پیش باز می گردد. البته این موضوع تنها با فرضیه های ضعیفی مطرح گردید و در سال های بعد، با تلاش دانشمندان و پزشکان، روی واقعیت به خود گرفت.

در سال 1552 قبل از میلاد یک پزشک مصری به یکی از نشانه های اصلی دیابت دست پیدا کرد و آن پر ادراری در این قبیل افراد بود. بعدها یعنی در قرن 1 میلادی، اولین کسی که نام دیابت را بر روی این بیماری قرار داد، یک پزشک یونانی به نام Arateus بود. جالب است بدانید، او این عبارت را در وصف بیماری دیابت  مطرح کرد:" بیماری ذوب شدن گوشت بدن و تخلیه آن به وسیله ادرار". در آن دوران اولین روش های درمان دیابت، تجویز روغن گل رز، بادام شیرین، خرما، گل گزنه و مرجان قرمز بود.

در گذشته روش مناسبی برای تشخیص و کشف بیماری دیابت  در افراد وجود نداشت. حتی یکی از دانشمندان، این بیماری را اشتباها به عنوان ناراحتی کلیه معرفی کرد. در آن زمان برای تشخیص دیابت، ادرار افراد مشکوک به دیابت، توسط افرادی که ادرار را می نوشیدند، تست می شد و سرانجام وجود دیابت در این افراد تشخیص داده می شد. معمولا ادرار افراد بیمار، شیرین بود و با نوشیدن آن توسط افرادی که کارشان همین بود، تشخیص داده می شود. در قرن 19 میلادی برای اولین بار، آزمایش های شیمیایی بر روی ادرار افراد مبتلا به دیابت انجام شده و میزان قند خون در این افراد اندازه گیری شد. 

تاریخچه کشف روش های درمان دیابت
پس از کشف بیماری دیابت، پزشکان درصدد معرفی یک روش درمانی مطلوب برای این بیماری برآمدند. اما در ابتدای کار روش های درمان چندان موثر واقع نمی شد. تا این که در قرن 16 میلادی، بسیاری از دانشمندان، یکی از روش های بسیار خوب برای کنترل این بیماری را ورزش کردن عنوان کردند. آن ها معتقد بودند، افرادی که بیش از سایرین تحرک داشته و تمرینات ورزشی انجام می دهند، بهتر می توانند بیماری قند خون شان را کنترل کنند. در آن زمان بهترین ورزش برای کنترل این بیماری، اسب سواری شناخته می شد.

در قرن های 18 و 19 میلادی پزشکان، به این نتیجه رسیدند که علاوه بر ورزش، تغذیه نیز در کنترل بیماری دیابت نقش بسزایی دارد. پزشکان در آن دوران به بیماران توصیه می کردند که از خوردن غذاهای چرب و گوشت حیوانات پرهیز کنند. این موضوع در سال های بعد یعنی دهه 1870 میلادی به وضوح مشاهده شد. چرا که در جنگ های فرانسه، به دلیل کمبود غذا، مشاهده شد که علائم بیماری در بیماران دیابتی به میزان زیادی کاهش پیدا کرد.  

تاریخچه تولید انسولین
انسولین برای اولین بار در سال 1920 توسط دکتر Banting و دکتر Best ابداع گردید. ابداعی که در نهایت زمینه را برای دریافت جایزه نوبل نیز فراهم آورد. این دو پزشک مشهور در آن سال ها طی آزمایشات و تحقیق هایی که داشتند، استفاده از انسولین برای درمان قند خون را پیشنهاد کردند. این دو پزشک آزمایش های خود را برای اولین بار بر روی حیوانات انجام دادند. به طوری که پانکراس سگ را از بدنش خارج کردند و با تزریق انسولین یا شیره ترشح شده از جزایر لانگرهانس، توانستند میزان قند خون سگ را تنظیم کرده و آن را زنده نگه دارند. بعدها دانشمندان و پزشکان دیگری نظیر دکتر MacLeod و Collip به این گروه پیوستند و پس از خالص سازی انسولین، اولین آزمایش انسانی را روی کودکان در کما رفته یک بیمارستان در کانادا انجام دادند. چیزی که جالب توجه بود، بازگشت هوشیاری تدریجی در این کودکان بود که با تزریق انسولین به انجام رسانید.

کار تخلیص انسولین توسط دکتر Banting و دکتر Best ادامه پیدا کرد و آن ها توانستند میزان زیادی انسولین را برای مصارف پزشکی تولید نمایند. این کار تا آن جا ادامه پیدا کرد که در سال 1923 آن ها موفق به دریافت جایزه نوبل شدند. این ابداع در پزشکی آنقدر اهمیت داشت که دکتر Banting در سال 1934 موفق به دریافت مدال شوالیه نیز گردید و این جایزه به پاس تلاش های بسیاری بود که در زمینه درمان بیماری دیابت به انجام رساند. در سال های بعد افتخارات دیگری در درمان دیابت و قند خون توسط دیگر پزشکان و محققان به دست آمد که از آن جمله می توان به اختراع اولین پمپ انسولین، دستگاه اندازه گیری قند و دیگر وسایل کمکی و تجهیزات پزشکی مربوط به دیابت اشاره کرد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-history-of-diabetes-discovery

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*