تاریخچه سرطان پستان در زنان

  دکتر لینک | تاریخچه سرطان پستان در زنان

سرطان سینه در زنان، یکی از بیماری های غیر واگیردار در جهان است که سابقه کشف، تشخیص و درمان آن به سال های دور باز می گردد. هر وقت نام سرطان به میان می آید، اولین دلیلی که اغلب ما برای بروز سرطان بر می شماریم، غذاهای آماده و فست فود ها هستند. اما این تنها یکی از دلایل بروز سرطان است. جالب است بدانید که سابقه بروز بیماری سرطان سینه در زنان به بیش از 5000 سال پیش باز می گردد. نشانه بروز سرطان سینه در مومیایی های مصر دیده می شود. حتی مواردی از آن ها در پاپیروس «ادوین اسمیت» ثبت شده است.

در قرن پنجم پیش از میلاد، بقراط در خصوص بیماری سرطان سینه، اعتقاد داشت که این بیماری ناشی مشکلاتی در صفرا می باشد. منظور از اختلال در صفرا، اختلال در یکی از چهار طبع و اخلاط است. این طبع ها شامل صفرا، سودا، بلغم و خون می باشد. هافمن و استال در خصوص بیماری سرطان پستان نظرات علمی جالبی طرح کردند. آن ها معتقد بودند که لنف تخمیر شده سبب بروز سرطان سینه در زنان است، اما بعدها ثابت شد که اینگونه نیست.
در سال 1750 میلادی جان هانتر از نظریه این دو دانشمند دفاع کرد و عقیده داشت که اگر سرطان در مراحل ابتدایی، تشخیص داده شود، امکان درمان آن وجود داشته و روش های درمان بهتر جواب می دهند. در سال 1829 میلادی ژوزف کلاد آنتلم تئوری دگردیسی را در باب پیشرفت توده های سرطانی ارائه کرد. او با ارائه این تئوری، راه های بسیاری را برای دیگر دانشمندان و پزشکان گشود. در سال 1970 و پس از آن برای تشخیص بیماری سرطان از روش هایی همچون ماموگرافی، FNA و ... استفاده شد و البته در حال حاضر نیز این روش ها مورد استفاده قرار می گیرند. 
 
تاریخچه درمان سرطان سینه زنان
کار درمان سرطان سینه، از همان زمان که این بیماری تشخیص داده شد، آغاز شد. در حدود 5000 سال پیش که سرطان سینه تشخیص داده شد، پزشکان برای درمان آن، سعی می کردند ناحیه مورد نظر را بسوزانند.
در سال 168 پیش از میلاد، یکی از پزشکان رومی به نام گلان اعتقاد داشت که برای درمان سرطان می بایست به ارتباط رژیم غذایی، شرایط آب و هوا و نحوه پیشرفت سرطان توجه نمود و اگر این موارد کنترل شوند، احتمال گسترش سرطان کاهش پیدا می کند.
اولین جراحانی که اقدام به برداشتن بافت سرطانی سینه کردند، یک جراح فرانسوی به نام ژان لوئیس پتی و سپس یک جراح اسکاتلندی به نام بنجامین بل بودند. در سال 1882 میلادی دکتر ویلیام استوارت هالستر، روش جراحی و برداشتن توده های سرطانی را پی گرفت. او حتی یک روش جدید را در درمان سرطان پستان ابداع نمود که به روش رادیکال ماستکتومی نیز مشهور می باشد. او در این روش تلاش می کرد، تمامی نسج پستان را به همراه غدد لنفاوی زیر بغل بردارد.
در سال 1889 میلادی یک جراح به نام استفان پاگت نظریه جدیدی را در خصوص سرطان سینه ارائه کرد که به عنوان یک انقلاب و زمینه ساز کشف روش های درمانی قوی تر می شناسند. او در هنگام تحقیق روی نمونه های سرطانی به این نتیجه دست پیدا کرد که دگردیسی در این موارد به صورت اتفاقی روی نمی دهد و از الگوی خاصی پیروی می کند. بعدها در سال 1895 زمانی که دانشمند معروف ویلهم کونترا رونتگن اشعه ایکس را کشف کرد، ایده استفاده از آن برای تشخیص و درمان سرطان سینه مطرح شد. این ایده 3 سال بعد به حقیقت پیوست و برای درمان این بیماری مورد استفاده قرار گرفت.
حدود 50 سال بعد در خلال جنگ های جهانی، یک محقق جوان به نام لوئیس گودمن که بر روی گاز خردل نیتروژن کار می کرد، به نتایج شگفت آوری دست پیدا کرد که زمینه ساز ابداع یک روش درمانی برای سرطان گردید که در حال حاضر به روش شیمی درمانی نیز مشهور می باشد. از دیگر روش های درمانی که پس از سال 1970 میلادی گسترش پیدا کرده و بسیار مورد استفاده قرار گرفت می توانیم به روش های هورمون درمانی و لامپکتومی اشاره کنیم. پروژه ژنوم انسانی نیز تحقیقات عملی دیگری بودند که در سال 2003 میلادی انجام گرفته و نتایج امیدوارکننده بر جای گذاشتند. البته رشد داروهای درمانی نیز گسترش پیدا کرد. 

ریشه روبان صورتی از کجا می آید؟
حتما شما هم می دانید که در حال حاضر نماد جهانی بیماری سرطان پستان در دنیا، یک روبان صورتی است. اما شاید درباره نحوه پدیدار شدن این نماد اطلاعاتی نداشته باشید.
روبان صورتی که نمادی برای بیماری سرطان سینه در زنان بود که اولین بار توسط خانم شارلوت هایلی ابداع گردیده و دست به دست بین مردم چرخید. خانم هایلی خود به بیماری سرطان سینه مبتلا بود و در سال 1992 تلاش کرد برای معرفی این بیماری به دنیا، از یک نماد صورتی رنگ که در واقع یک روبان بود استفاده کند. او کار خود را با جدیت تمام ادامه داد. خانم هایلی تعداد زیادی از روبان های صورتی را در مکان های مختلف از جمله سوپرمارکت ها قرار داد و او همچنین بسیاری از این روبان ها به زنان هدیه کرد. هدف او آگاهی بخشی به عموم مردم و البته در این زمینه موفق هم شد. چیزی نگذشت که اطلاعات عمومی در خصوص بیماری سرطان سینه دست به دست بین مردم گشت. تا جایی که امروز این نماد در تمام دنیا و از جمله ایران به عنوان نماد آگاهی بخشی سرطان پستان شناخته می شود.  

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-history-of-breast-cancer-in-women

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*