نکته‌‌هایی طلایی برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند

  دکتر لینک | نکته‌‌هایی طلایی برای کسانی که می‌خواهند لاغر شوند

مقدمه

سایز مورد علاقه شما چند است؟ 36 یا 38؟ سایزی که الان هستید چند است؟ 48 یا 50؟ بارها پیش آمده که تصمیم می‌گیریم رژیم کاهش وزن یا لاغری را شروع کنیم. اما به علت سختی‌ها و گرسنگی‌هایی که در رژیم‌های قبلی کشیده‌ایم، پشیمان می‌شویم. زمانی می‌توانیم کاهش وزن را از کابوس به یک رویا تبدیل کنیم که در کنار رژیم غذایی، ورزش کردن را از یاد نبریم. البته رعایت نکته‌هایی کوچک اما کاربردی می‌تواند در این مسیر به ما کمک کند. در این قسمت از پادکست پزشکی مدیکستو قصد داریم با مطرح کردن چند نکته طلایی کاهش وزن را آسان‌تر کنیم.

برای کاهش وزنتان هدف واقعی داشته باشید
کم کردن 25 یا 30 کیلوگرم چربی در یک ماه کاری غیر ممکن است که گاهی تصمیم می‌گیریم آن را عملی کنیم. اما در پایان ماه وقتی که اضافه وزنمان از 30 کیلوگرم هم فراتر رفت از این تصمیم پشیمان می‌شویم. تنها نتیجه‌ای که از تحت فشار گذاشتن خودمان به دست می‌آوریم استرس است. استرس عامل اصلی ایجاد چربی دور کمر و پهلو است. زمانی که ما تحت استرس هستیم بدنمان خودش را در حالت آماده باش قرار می‌دهد که در نتیجه تمام مواد غذایی که باید هضم می‌کرد را تبدیل به چربی می‌کند. با توجه به توضیحی که دادیم، برای کاهش وزن احتیاج به هدف‌های کوچک داریم تا بتوانیم در سلامت و آرامش وزنمان را کاهش دهیم. مقدار کاهش وزن نرمال که به بدن هم آسیب نزند هفته‌ای نیم الی یک کیلوگرم است. البته این هم بسته به سن، جنسیت و غیره متفاوت است. بهترین کار این است که هدف خود را روی یک کاغذ بنویسیم و در چند جای خانه مخصوصا روی یخچال نصب کنیم. با این هر وقت آن یادداشت را ببینیم یادمان می‌افتد که تا کاهش یک کیلوگرم فقط چند روز باقی مانده است.

دور چربی را خط قرمز بکشید
مصرف غذاهای پرچرب عاقبتی جز چاقی و به خطر افتادن سلامتی در پی ندارد. کم کردن مصرف چربی نه تنها برای افراد با وزن بالا، بلکه برای حفظ سلامت دیگر افراد خانواده نیز ضروری است. 

ورزش را قورت دهیم
همه ما از فایده‌ ورزش برای سلامتی‌ اطلاع داریم. اما همیشه از انجام آن شانه خالی می‌کنیم. برای اینکه ورزش را عضوی از برنامه روزانه‌مان قرار دهیم، به سراغ یک کتاب معروف در رابطه با برنامه ریزی رفتیم. در کتاب «قورباغه‌ات را قورت بده» اثر «برایان تریسی» آمده است که: «همیشه بزرگ‌ترین و زشت‌ترین قورباغه را اول از همه قورت دهید.» در واقع منظور ما از قورباغه در اینجا ورزش است. بهترین کار این است که در ساعت‌های اول صبح، یک ساعت بعد از مصرف صبحانه ورزش را انجام داده و پرونده‌اش را ببندیم. در این صورت برای باقی مانده وقت روزانه‌مان عملکرد بهتری داشته و با نشاط‌تر هم خواهیم بود. 

غذای خانگی یا فست فود؟ مسئله این است
غذاهای آماده و فست‌فودها دارای مقدار نامعلومی چربی هستند. در نتیجه یکی از راهکارهای موفقیت در کاهش وزنحذف کردن فست‌فودها و غذاهای آماده است. در صورتی که تمایل زیادی به خوردن فست فود پیدا کردیم بهتر است خودمان دست به کار شده و غذای مورد نظرمان را بپزیم. البته راهکار دیگری هم وجود دارد و آن ایجاد احساس سیری در خودمان است که با مصرف سالاد، سبزی‌ها و غذاهای آزاد به وجود می‌آید.

هر چه می‌خوریم را بنویسیم
برای این کار فقط احتیاج به یک دفترچه ساده داریم. محتوی این دفترچه باید مواد غذایی باشد که در طول روز مصرف می‌کنیم مثل غذاها، میان‌ وعده‌ها و همچنین آب. نوشتن مقدار مصرفی مواد غذایی به ما کمک می‌کند تا مراقب تغذیه خود باشیم و رژیم خود را رعایت کنیم. در ضمن مصرف هشت لیوان آب در طول روز هم به صاف شدن پوست و هم به کاهش وزن کمک می‌کند. چون مصرف آب باعث ایجاد سیری و جلوگیری از پرخوری می‌شود.

یک هدف زاپاس داشته باشید
منظور از هدف زاپاس، ایجاد انگیزه‌ای دل‌نشین برای ثابت ماندن در مسیر کاهش وزن و لاغری است. برای این کار می‌توانیم یک لباس با سایز مورد علاقه‌مان خریداری کنیم و لباس را درست در جایی که هر لحظه چشممان به آن می‌افتد آویزان کنیم. در کنار لباس هم با چسباندن جملات انگیزشی برای ادامه راه خود را تقویت کنیم. 

جشن هفتگی پیروزی بر چربی‌ها
کم کردن یک کیلوگرم چربی یعنی آزاد کردن اعضای بدنتان از اسارت چربی‌ها؛ پس ارزش آن را دارد که این موفقیت را جشن بگیریم. در واقع جشن کاهش وزن با دیگر جشن‌ها تفاوت‌هایی دارد. در جشن کاهش وزن خوراکی‌ها حضور ندارند، از کیک و شیرینی هم خبری نیست. در عوض به پاس زحمتی که در یک هفته گذشته کشیده‌ایم، باید برای خود یک کادو زیبا و به یاد ماندنی بخریم. شلوار جین، یا لباسی که پشت ویترین مغازه، هر روز صبح در مسیر رفتن به سرکار آن را می‌بینیم چطور است؟ هر کدام را که انتخاب کنیم فرقی ندارد. اما به یاد داشته باشیم ما لایق این هدیه هستیم.  

یک حقه ساده برای غذا خوردن در رستوران
همه ما در بین دوستانمان کسی را داریم که بسیار لاغر یا به اصطلاح نی قلیان است که همیشه خدا هم نصف غذای بشقابش را می‌خورد و می‌گوید سیر شدم. بهترین راه حل در زمان کاهش وزن این است که با دوستمان به توافق برسیم تا غذایش را با ما نصف کند. علاوه بر این می‌توانیم هزینه یک پرس غذا را با هم نصف کنیم. در هر صورت معامله دو سر سودی است که به امتحانش می‌ارزد.

به میوه‌ها سلام کنیم
میوه‌ها یکی از بهترین میان وعده‌ها هستند. خوردن میوه باعث سلامت بدن و احساس سیری و کاهش وزن می‌شود. شما کدام را انتخاب می‌کنید میوه یا چیپس و پفک؟

گرسنگی راه حل کاهش وزن نیست
رژیم کاهش وزن باید شامل تمام وعده‌های غذایی باشد. حذف کردن وعده‌های غذایی مثل ناهار یا شام باعث لاغری نمی‌شود. بلکه به علت فشاری که به خودمان وارد می‌کنیم، دچار پرخوری عصبی شده و ممکن است بیشتر از مقدار همیشگی غذا بخوریم. در نهایت هم رژیم را رها کرده و افسرده می‌شویم.

ترازو را فراموش کنیم
ما از ترازو برای تعیین وزن استفاده می‌کنیم. وقتی صحبت رژیم گرفتن و کاهش وزن در میان باشد، اولویت‌های ما در صبح هنگام تغییر می‌کند. در آن صورت اولین کاری که هر روز صبح انجام می‌دهیم، رفتن روی ترازو و وزن کردن خودمان است. گاهی ممکن است چند کیلو وزن کم کرده باشیم و تمام روز را با خوشحالی بگذرانیم، اما امان از روزی که تمام هفته را گرسنگی کشیده باشیم و در آخر هم وزنمان بالا رفته باشد؛ روز وحشتناکی در پیش خواهیم داشت. به همین دلیل، ما یک پیشنهاد دیگر برای مشخص کردن وزن داریم. شلوار جین می‌تواند تعیین کننده مناسبی باشد. برای این کار باید از شلوارهای جین که کشی نیستند استفاده کنیم. روش کار هم به این صورت است که هر هفته سعی کنیم این شلوار را بپوشیم. این کار را باید تا زمانی ادامه دهیم که بالاخره بتوانیم آن را به راحتی بپوشیم. یادتان باشد، مهم نیست که شما چند کیلو هستید. مهم این است که در وزن کنونی خود، لاغر و زیبا به نظر برسید و در آن وزن احساس خوبی داشته باشید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-golden-tips-for-those-who-want-to-lose-weight

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*