عفونت قارچی در بارداری؛ علائم و روش های پیشگیری و درمان آن

  دکتر لینک | عفونت قارچی در بارداری؛ علائم و روش های پیشگیری و درمان آن

عفونت قارچی در بارداری، یکی دیگر از نگرانی های زنان باردار است. به خصوص افرادی که اولین تجربه بارداری را دارند، معمولا حساسیت های بیشتری در این مورد دارند. باید به این دست از افراد این امیدواری را داد که با پیگیری روند درمان در همان روزهای ابتدایی تشخیص، می توانند بیماری خود را به راحتی درمان کنند و هیچ گونه مشکلی در آینده برای خود و نوزادشان ایجاد نشود. 

عفونت قارچی رحم چیست؟
یکی از بیماری های متداول ناحیه تناسلی در زنان، عفونت قارچی است. این بیماری می تواند در دوران بارداری نیز گریبان گیر شما شود. چیزی که بسیار اهمیت دارد، درمان به موقع عفونت قارچی در بارداری می باشد. در ناحیه تناسلی معمولا به میزان اندکی قارچ طبیعی است و نمی تواند باعث بروز مشکلی در شما شود. اما مشکل عفونت قارچی وقتی پدید می آید که میزان قارچ و میکروب در این ناحیه افزایش پیدا می کند و در نهایت مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند. این بیماری به طور کلی نمی تواند به طور مستقیم روی جنین تاثیر بگذارد. اما به راحتی هم نمی توان گفت سلامت جنین را به خطر نمی اندازد. لذا برای حفظ سلامت جنین توصیه می شود، بلافاصله پس از تشخیص، روند درمان طی شود. 

علائم عفونت قارچی در بارداری
از جمله علائم مهم عفونت قارچی در بارداری می توان به موارد زیر اشاره نمود:
ترشحات غیر عادی واژن: اگر ترشحات واژن به رنگ زرد یا سبز باشند، احتمال بروز عفونت در فرد زیاد است. 
خارش مکرر
سوزش ناحیه تناسلی در هنگام ادرار
بوی بد واژن
التهاب و قرمز شدن پوست ناحیه
درد در هنگام رابطه جنسی
ترشحات پنیری شکل 
 
عوارض عفونت قارچی زنان برای جنین
عفونت قارچی در بارداری، به تنهایی نمی تواند خطر بزرگی برای جنین داشته باشد. اگر شما دوره های درمان خود را در هنگام بارداری، به خوبی سپری کنید، احتمال بروز بیماری در نوزاد نیز کاهش پیدا می کند. افرادی که برای درمان عفونت های قارچی دوران حاملگی اقدامی نمی کنند، ممکن است پس از زایمان، بیماری هایی نظیر برفک دهان و مشکلات پوستی گریبان گیر نوزادشان شود. به همین جهت توصیه می شود، حتما پیش از زایمان، مراحل درمان عفونت قارچی در بارداری انجام شود. 

روش های پیشگیری از عفونت قارچی واژن در بارداری
برای اجتناب از ابتلا به عفونت قارچی در بارداری و البته در دیگر شرایط تمامی خانم ها بهتر است، روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری را انجام داده و نکات بهداشتی را رعایت کنند. 
بهتر است برای رعایت بهداشت از دوش واژینال استفاده نکنید. شما برای شستشو ناحیه واژن می توانید از آب ولرم استفاده نمایید. 
سعی کنید از لباس زیر نخی استفاده کنید. استفاده از لباس های تنگ و چسبان که باعث تعریق بدن می شوند و امکان عبور و مرور هوا را از بین می برند، به هیچ وجه توصیه نمی شود. استفاده از این نوع لباس زیرها احتمال ابتلا زنان به بیماری های مختلف عفونی ناحیه تناسلی را افزایش می دهد. 
از لباس زیر مرطوب و نمناک به هیچ وجه استفاده نکنید. رطوبت محل مناسبی برای رشد میکروب ها بوده و احتمال ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد. 
لباس زیر خود را به طور مرتب تعویض کنید. 
لباس زیر را با آب گرم شسته و برای خشک شدن در برابر نور آفتاب قرار دهید. 
بعد از ادرار می بایست ناحیه تناسلی را با دستمال کاغذی خشک نمایید. 
در صورت بروز هر یک از نشانه های عفونت ناحیه تناسلی به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. 

درمان عفونت قارچی در بارداری
از آن جایی که شما در دوران بارداری به سر می برید، می بایست در هنگام مشاهده هر یک از علائم عفونت قارچی در بارداری حساس باشید و سریعا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. پزشک متخصص در اولین مرحله با مشاهده علائم و یا با آزمایش های مربوطه نظیر پاپ اسمیر، از ترشحات واژن نمونه برداری کرده و پس از انجام آزمایش های لازم، بیماری عفونی را تشخیص می دهد. بر اساس این که بیماری شما در چه دسته ای قرار داشته و شرایط بارداری شما به چه شکل است، داروهای مخصوص طبق نظر پزشک متخصص تجویز شده و شما می توانید استفاده نمایید. البته می بایست در هنگام مراجعه به پزشک، حتما موضوع بارداری خود را نیز با پزشک معالج در میان بگذارید، تا بر اساس شرایط شما اقدام به معاینه و تجویز دارو نماید. همانطور که شما نیز می دانید برخی داروهای گیاهی و طب سنتی برای درمان عفونت های قارچی موثر هستند. اما با توجه به این که شما باردار هستید، باید در مورد درمان عفونت قارچی در بارداری حساس تر باشید و بهتر است، اولین ملاک تان برای درمان عفونت قارچی رحم، توصیه های پزشک معالج تان باشد. 


لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-fungal-infection-in-pregnancy

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*